Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

plengqui

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om plengqui

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Stort tack! Mycket värdefulla tips! Här är bilden i jpg format 🙂
  2. Tusen tack @Lintott @Kane @IngemarE då vågar jag köra på enligt plan. Har ni även tips på hur man skyddar skrov o väggar från värmen från avgasröret. Vi har lindat med isolerband men det blir ändå varmt. Skulle vilja sätta någon värmeisolerande matta/skiva på skrovet där röret går. Det är så trångt på sina ställen att röret går ca 3cm från skrov o inredning. Se bild, det kommer ligga en träskiva på listen... värmare avgasrör.jfif
  3. Hej hjärntrusten, Har någon provat LTC Promarine BT65 högtalare? Är det bra ljud i dom? Funderar på att köpa ett par till segelbåten. Det behöver inte låta högt, men det får gärna vara njutbar ljudkvalitet för musik på låg volym.
  4. Vi har köpt en 2kW dieselvärmare till vår Linjett 32 och ska installera den i vår. När vi ska bestämma exakt var i båten den ska installeras har vi några frågor: Det pratas i Diesel Heater forum och videor om att det bildas kondensvatten i avgasröret från värmaren, och att man därför behöver se till att antingen avgasröret lutar neråt hela vägen till mynningen, eller att ha nåt slags kopparrör i spiral i avgasrörets lägsta punkt som dränering. Har någon av er monterat i strid med dessa rekommendationer och upplevt problem med kondensvatten?
  5. Jättetack för bra erfarenheter och tips @Hybro @IngemarEoch @Georg_Ohm! Även om du @Hybro har bra erfarenhet av framåtseende lod så blir nog priset begränsande, det vore en trevlig bonus, men inte kritiskt för vår normala båtanvändning. Check på att vi bör testa innan vi monterar en akterspegelsgivare som inomskrovsgivare 🙂 👍 Så då lutar det åt en vanlig nedåtseende "endimensionell givare". Frågan är om det är värt 5-7000kr för en lösning med NMEA stöd eller om vi kör på ett slutet system som NASA (Target el Clipper) eller en fishfinder (tex Striker, Hook2, PiranhaMax) för 2-3000kr. Fler tankar och erfarenheter mottas tacksamt!
  6. Finns det prisvärda Fishfinder ekolod som även ser lite framåt? Det verkar som att de flesta som visar en 2D-grafik över bottenprofilen gör det genom att "skrolla" fram historiken från en endimensionell stråle som endast tittar nedåt? Det hade ju varit trevligt om ett ekolod med 2D-skärm kan hjälpa till att svara på frågan "kommer vi in här eller är det för grunt" när man ska lägga till med sin segelbåt i naturhamn 🙂
  7. Tack! Ett till vittnesmål om att det verkar funka att köra akterspegelsgivare genom skrovet 🙂 Mycket intressant!
  8. Söker tips på prisvärd ekolod- och logglösning till familjesegelbåten. Ni som köpt ekolod till segelbåt för rimlig peng senaste 2-10 åren: hur gjorde ni, och blev det bra? Vi vill visa djup och fart på en enkel display monterad på ruffväggen (sitter ett gammalt trasigt instrument där idag). Ett plus om vi också kan skicka fart- och djupdata till plottern, en Raymarine C70 som har stöd för SeatalkNG och NMEA0183. Båten har idag en logg-givare och en gammal Silva Nexus server, samt en "kopp" med olja plastad i skrovet för ekolodsgivare som ska sitta på insidan av skrovet och mäta igenom skrovet (s.k. in-hull, inombordsgivare). Lösningar vi har kikat på: Nasa Clipper Dual är prisvärd, men vi skulle ju helst vilja framtidssäkra med NMEA stöd. Kostnad ca 3.000kr. Givare med NMEA stöd, tex P79S, kompletterat med en NMEA multidisplay på ruffväggen, tex VL FLEX 52. Kostnad ca 7.000kr. Fishfinder med genomskrovsgivare. Garmin Striker är billig men har akterspegelsgivare (som vissa påstår man köra genom skrovet, fan vet). Då får vi lösa logg via gamla Silva Nexus servern via NMEA till plottern. Kostnad ca 2.000kr.
  9. Det stämmer att det inte finns någon uppenbar dataport, potentiometer, vippa eller annat som skulle kunna vara ett elektroniskt/mekaniskt gränssnitt för konfiguration vad jag kan se. Men ibland finns det nåt trådlöst interface. Värt att fråga. Jag har inte lyckats hitta någon manual till detta relä.
  10. Jag googlade kort på AGM batterier och hittade följande på en sida: "A fully charged AGM battery should read 13.00v or above." Men frågan kvartstår: kan man konfigurera om frånkopplingsspänningen på ett skyllermarks digital spänningsstyrt skiljerelä?
  11. Kan man konfigurera frånkopplingsspänningen i ett Skyllermarks Digitalt spänningsstyrt skiljerelä? Jag har ett sånt mellan start och förbrukning i min segelbåt. Batterierna ligger ofta på över 13V när dom är fulladdade och frånkopplingsspänningen i relät är default 12.8V. När batterierna är fulladdade ligger reläet på och drar 0.27A tills batterierna laddat ur ner till 12.8V. Jag inser att >13V är onormalt hög fulladdningsspänning för blysyrabatterier. Dom är relativt nya. Förbrukning: Biltema Fritidsbatteri Marin 730 A Startbatteri: Running Bull AGM 592 01
  12. Vad har ni för tips för att bygga en egen skräddarsydd septitank? Vi har en Linjett 32 där nuvarande septitank är alldeles för liten för sugtömning, den är dimensionerad för dumpa-skit-i-sjön. Vi har utrymme under en soffa i salongen på ca 100-150L men det är format så inga standard tankar passar (L-format och sluttande golv). Tankar i huvudet just nu: Plasta en tank i tjock glasfiber (osäker på luktgenomträngning). Svetsa en tank i vanligt stål (främst som luktspärr) och klä insidan med epoxy och/eller glasfiber. Svetsa en tank i rostfritt stål. Vi har utrustning och handlag, men är osäkra på hur värmeutvecklingen i svetsfogarna påverkar rostbeständigheten - speciellt som avloppsvatten nästan är frätande. Om någon har tips på proffstillverkade skräddarsydda tanker som inte kostar femsiffrigt är det också välkommet förstås.
  13. Tack för svar. Så det finns inget skäl till att vissa skiljedioder har separat kompensationsdiod för sense-tråden?
  14. Mitt skiljerelä (Cyrix-ct) slutade fungera. Precis innan jag hann köpa ett nytt fick jag ärva en oanvänd skiljediod (Volvo Penta Multi Battery Isolator). Den har bara tre anslutningspunkter, dvs den har ingen inbyggd kompensationsdiod. Då funderar jag på hur jag kopplar generatorns Sense-tråd. 1. Koppla in en egen diod som jag plockar från byrålådan i elektroniklabbet hemma. Jag har ett sortiment av dioder med 0,7V spänningsfall som klarar 100V och 1A. Kopplas såklart från generatorns plusanslutning på skiljedioden till sense-tråden. 2. Koppla generatorns sense-tråd direkt till pluspolen på startbatteriet. Som ni hör har jag inte riktigt fattat varför det behövs en separat kompensationsdiod. Vad är nackdelen att koppla generatorns sense-tråd direkt till plus på startbatteriet?
  15. Någon som har erfarenhet av EPEVER solcellsregulatorer (MPPT)?
×
×
  • Skapa nytt...