Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025

vardansaakian

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om vardansaakian

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur ser man om navet är isolerad? Det ligger en plastbricka (se bild) så jag antar att den är isolerad från drevet, men inte från själva axeln den skruvas på
  2. Tack! Är det 70 Nm moment som på nyare model? Jag gissar också att denna model har inga offernanoder?
  3. Hej, Jag har en äldre modell av foldingpropeller för VP MD7B med 110s drevet. Är det något särskillt man ska tänka på när man installerar den? Nyare versioner har ju en installationsinstruktion med alla steg, men jag kunde inte hitta nån instruktion för just den här modellen. Just 110s drevet och foldinpropellrar är inte alltid bästa kompisar och jag själv råkade tappa en propeller förra året..
  4. Tycker det förekommer vid både kall och varm motor, mer vid gaspådrag än vid tomgång
  5. En sak till som talar för olja i avgaserna är tunn oljehinna på vatten efter start
  6. Okej, tack för svaret! Då är det troligt att kolvringar ska bytas. Toppblockpackning måste säkert bytas också. Oljenivå var normalt, byt olja i våras. Ska dubbelkolla för att vara säker.
  7. Hej, Räknas den här (se videon) som tunn vit rök som sägs vara normalt för marin dieslar eller betyder det att dags byta topplock och eventuellt justera ventilerna? Tack på förhand! /Vardan IMG_1234.mov
  8. Det är mest när man tar ner storen blir det inte så bekvämt när bommen vrider åt båda hållet. Inte många grader, men blir lite meckigt att vika seglet fint. Inget man kan inte lösa med lazyjacks, men undrade om man kan fixa bommen i alla fall. Det är inte nåt problem med seglet upphissad - då hålls bommen "på plats" av seglet.
  9. Nej, ska inte rulla seglet, bara försöker hitta en lösning som håller bommen fast. Irriterande när bommen snurar hela tiden
  10. Hej alla experter, På bifogade bilden ser ni bomhalsen på min S30 båt där tydligen saknas "skruven" vilket gör att bomen snurrar fritt. Min fråga är heter den skruven bomvev? Och finns det en chans att hitta en sån reservdel i dagsläget? /Vardan
  11. Jaha, jag trodde att det var en 2-polig givare (även om båten har 1-polig elsystem) och andra kontakten var jord. Fel av mig förstås. Då hade inte tempvaktaren fungerat överhuvudtaget. Men jag har råkat för överhetning nån gång och är säkert att tempvaktaren fungerar. Tack för hjälpen
  12. Hej alla, Ännu en fråga om VP MD7B. Den temperaturgivaren som finns på motorn är den tänkt både som givaren och vaktaren(se den gula kabeln på bilden)? Hittar i beskrivningen på en liknande givaren att den har maxtemp på 120C och växlingspunkt på 95C. Vad betyder växlingspunkt i den här sammanhanget? Mitt problem är att vaktaren fungerar och summer låter/lampan lyser när motoren blir förvarmt, men själva mätaren visar inget. /Vardan
  13. Hej, misstänker en bränsleläckage mellan förfilter och matarpumpen eller kanske mellan matarpumpen och motorblocken. Bränsleslang blir typ alltid blött och det är lite blött under matarpumpen. Nån som kan bekräfta de misstankarna? Funderar på att börja byta slangen men lite osäkert vilken slang ska jag välja /Vardan
  14. Tack för svaret! Nu förstår jag. Det är kanske dags att rensa den om det kommer smuts mm.
×
×
  • Skapa nytt...