Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

ABBA

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om ABBA

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jomenvisst: ”Intryckningssäker” har jag läst 👍
  2. Malla/rita upp hålet. Såga ca 8 mm innanför linjen - så listens midja får plats.
  3. Fönster och list är borta. Fönstret som sådant verkade dessutom lite för litet. Hade lätt för att lossna. Kommer tillverka nya ("plast"). Om listen verkar OK skall jag göra fönstret ca 2x8mm mindre liksom, eller?
  4. Har läckage från fönster som sitter monterad med listen GL4. Glaset är 4 mm men skrovkanten är på stora delar väldigt tunt (ner mot 2-3 mm) och matchar inte listens 6 mm. Det medför att listen upptill inte klämmer mot skrovets utsida och gissar att vatten kryper in i glipan där och vidare inåt. Om jag behöver fylla spalten. Vad köper jag till fogpistolen? Eller finns annan lösning?
  5. Kändes stabilt med skarvröret och slangklämmor av typen ”heavy duty” 😊
  6. Tack för tips! Hittade precis detta med angivet 38 mm. Borde ju funka trots ganska rigid slang 🤞 https://www.seasea.se/slangskarv-38mm-rf
  7. Slangen (”våt avgasslang”) har skavt hål mot axelkoppling. Tänker att man kan kapa slangen vid skadan och skarva ihop ändarna. Vad använder jag? Hur gör jag? Kan jag hitta en bit rostfritt rör med ytterdiameter 40 mm någonstans? (Sökt men inte hittat) Eller???
  8. Bra fråga Poppe! Köpte båten förra året. Motorn gick dåligt. Gick osäkert och dog ofta på ”tomgång” trots justering av stoppskruv lite nu och då. Under koll och hjälp från forumet upptäcktes att ”fjädermuttern” på vajeränden satt åt fel håll. Dessutom var kabeln felaktig och gav bara ca halv gas. Vidare var bränslesystemet igengeggat av dieselbakterier. Åtgärd: Monterat rätt kabel på rätt sätt. Nya bränsleslangar och matarpump. Justering ventilspel. Nu går motorn perfekt och ger bra effekt men med för hög tomgång. Uppenbarligen har riktig klåpare grejat med motorn innan vi köpte båten. Kan han ha varit och skruvat på några skruvar man inte ska skruva på??? Så här såg det ursprungligen ut. Förstår att tidigare ägare inte var nöjd med prestandan. Inte mycket rörelse innan det tog stopp…
  9. Varvtalet ligger på 1250 rpm trots att stoppskruven backats helt. Motorn går förövrigt perfekt. Frågar nu er med erfarenhet: Vad kan det bero på? Hur kan man åtgärda? Är det något problem med för hög tomgång? Slitage på backslaget?
  10. Varvtalet ligger på 1250 rpm trots att stoppskruven backats helt. Motorn går förövrigt perfekt. Frågar nu er med erfarenhet: Vad kan det bero på? Hur kan man åtgärda? Är det något problem med för hög tomgång? Slitage på backslaget?
  11. Köpt 3 mm beklädning i rulle (vanlig hos typ Erlandsson) och fick höra att baksidan måste tvättas med starkt medel (aceton) innan limning. "Baksidan är belagd med vax för att rullen inte skall klibba ihop". Inte sett en sådan skriftlig instruktion och orolig att aceton påverkar plasten... Vad är era råd/kommentarer till detta??
  12. Tack för svar och funderingar. Startbatteriet är inte dåligt. Bara dåligt att det även används till försiktig förbrukning, även då motorn är avstängd😆 Kommer nu koppla ihop ”reservbatteriet” permanent med jorden (med rejäl kabelarea). Och vid behov koppla pluspoler mikrosekunden innan startknappen trycks. Visst kan man tråda om och installera skiljerelä. Men känner att i min lilla båt: Less is More 😊
  13. Hehe, heller ingen expert. energin kanske är samma men spänningen lägre?
  14. Vinkel akterut på någon av vanten?
×
×
  • Skapa nytt...