Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

Christian77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Christian77

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack, ja denna gav ordentligt huvudbry. Nu har vakuumet skapat flödande förgasare, så det blir byte av olja och passar även på att slänger på en ny kamrem. Sen blir det åka av.
  2. Hej igen, Nu äntligen är det löst: efter rengjorda förgasare (runda två), El , värme, vatten -felsökning, Bensinförsörjning, bensinpump, filter helt byt till tank och ny soppa. Och många delar testade och utbyta. Jag hade blåst alla ledningar på förgasarna MEN inte den stora som sammankopplar ventilations slangarna ut inunder motor. Där var det ”nästa” hel stop, vilket skapade vakuum, framför allt vid kraftigare pådrag och skapade då denna ryckiga strypning precis innan planning. Ett annat tips som här inte var långt från att bli en annan/ny felkälla (som även firman som gjorde första förgasartvätten missat) är dom små bensin filtren som (kan) sitta direkt på förgasaren. Här satt dom fast i slangarna. Och två av dom var välfyllda med bråte. Vill passa på att tacka för all hjälp här, och hoppas att min felsökning kan hjälpa någon annan med liknande diagnos. Nu blir det åka av!!!
  3. Okay. Missförstod. Skönt kunna utesluta. Om det är likriktaren/regulatorn som är dålig igen så borde det vara något som belastar den för hårt. Undrar vad det kan vara. Hittar jag mätt avvikelser, så har jag den gamla kvar. Den laddar inte batteriet, men den hade ingen påverkan på motor.
  4. Bra tips, och att den skulle dö även vid nergång på två har slagit mig, då det är en hyfsat kraftig motor och mycket moment just då. Kanon att du lyfter det, då är inte heller värme sensorn helt utesluten.
  5. I likriktaren? Jag var kanske dum snål den är intre orginal. Men, det här är ju just varför man söker hjälp här. Sån ovärderlig kunskapsbank samlat. Jag tål inte själv något med volt, men ser ut att kanske få hjälp här framöver. Tack för din feedback och tips på test, väldigt bra. Jag har den (manualen) och snart lite support inom el felsökning som med stor sannolikhet kommer förstår det du skriver och kan hjälpa mig jämföra. Superbra! Tack till dig och alla andra som engagerat sig i mitt problem och frustration.
  6. tack att du bekräfta det. Min tanke också när det står att den går ner på två cyl. Bra! Har dock inte lokaliserat den än.. skönt att slippa Den hade brunnit och jag fick tips att se över strömbrytare de en dålig sådan ofta är orsaken. Allt byt. Jag får återkomma om laddningsregulatorns placering då jag absolut inte vet. Likriktaren kändes som en rudimentär fläns beklädd ”regulator”.
  7. Helt rätt! den har två. Och den borde då gå på två burkar. Inte dö. Något som jag har tolkat även att värme sensorn ”gör” när den löser ut (går ner på två cyl.) Plus larm. Jag hör ett ljud som skulle kunna vara från en ”Buzzer/larm” en milli sekund men försvinner direkt vid motor tystnad. Om det skulle vara den sensorn som slår ut, så borde den inte dö. Eller? Har även funderat om det finns en gammal hederlig termostat på denna som kan strula? Någon som vet hur den skulle bete sig då?
  8. Håller med, jag hanterar nog den sortens mek bättre än el relaterat. Men det ligger även lite i det jag skriver i första inlägget. Redan vid första vår starten förra året så inser jag att något är olikt. Mer svårstartad och när den startar går den ojämnt ett tag, mag känslan är Mmmm det där var inte riktigt som det ska. Det är främst ”det” som gör att jag inte helt kastar mig på sensorer eller kortis teorin, fast det kanske är helt rätt. Tänker själv kanske mer en överbelastning i el systemet, och möjligheten att det kanske är fler orsaker i samverkan. Men jag tar in alla era tankar och kommer undersöka alla förslag, och ska försöka återkoppling hit så snart jag hinner skruva. Tack att ni tar er tid, ett verkligen ovärderligt stöd!
  9. Har nu börjat läsa på om motorns elsystem och den har en värmesensor, men oklart hur den agerar vid över temp värde, kanske precis som mitt beskrivna senario: att den bryter strömmen. Någon som vet? Men om så är fallet, vad kan skapa en sådan överhettning av motor?: impeller haveri, stop i vattenledning (hade stark och fin stråle), motor slitage (ja den var ju inte sig själv och var lite grinig)? Felaktigt ventilspel skulle kunna göra motor varm? Andra tankar.
  10. Jag förstår precis. Nej det låter dyrt och tidskrävande. Borde dock gå att börja mätta ev brott som Johannes nämner, i hopp om enkelt fel. Men vart börjar man att byta efter det? Antar att man börjar att byta spolar? Kan detta hänga ihop med att likriktaren blev bränd för ett år sedan. Vad kopplar den till?
  11. bra att du bekräftar det, så tänkte ja också och det luktar bensin när jag startar igång igen. tack det är min stora oro att behöva riva hela motorn. stämmer, jag var kvickt på med startmotor för att bekräfta det och den låter normalt och stark. Det låter mer och mer som en gedigen felsökning av el är på sin plats.. tack för ditt svar
  12. har sovit på den teorin, får inte heller riktigt ihop det med mitt senario. Men att öppna el felsökning är nog helt rätt. Dom mätte den på verkstan utan anmärkning, men då troligen bara på startmotor och gnista. Bra teori, det testar man väl endast via att hitta en ny uppsättning? Eller borde jag kunna mätta motstånd? El är inte min starka sida. Jag undrar även mekaniskt, eller om den inte kyler tillräckligt bra. Ska kolla impeller bara för säkerhetsskull. Men är det någon som vet om det finns värme brytare på motorerna? som fungerar som överhettningsskydd? Då skulle ju effekten bli som kortis vid samma värme nivå. Tack!
  13. Om det vore så, så är jag dig evigt tacksam. Den sitter på en silver hawk så alu är det. Byte likriktning förra året, kanske jag skulle återbesök även den installationen om det är el relaterat. Tack!
  14. Slår av precis vid planning F-90hk 4 takt 2003 (förgasare) Mercury. Jag behöver hjälp av er samlade erfarenhet och skulle vara så tacksam för att komma närmare en lösning på problemet. Eller förslag på nästa testväg. Jag är inte helt tappad när det gäller skruvning av motor, men det här har jag svårt att lösa. Det blir dessvärre en längre historia för att förklara grundligt vad jag har gjort och testat, så att ni som vill ge er tanke kraft till detta, slipper lägga tid på att fråga om dom enklare check punkterna. Som jag inleder inlägget så kan jag köra på tomgång (jag hörde dock att den låter annorlunda vid start mot tidigare säsong, och är lite trög startad och något ojämnare gång). När jag åker iväg så går den som vanligt tills den kommer i brytpunkten precis till planningsläge, plötsligt blir det några ryck och sen dör motorn helt. Har försökt att pumpa precis då men blåsan är hård, även försökt att släppa gasen precis när det händer, men den took-dör. Sen är den svårstartad näst intill omöjlig att få igång (men den går runt utan anmärkning av startmotorn). Väntar man ett tag någon minut så startar den, dock riktigt tjurig men går att tuffa hem på tomgång. Provar man igen, så får man en kopia av tidigare senario. Har dock inga problem att varva upp den utan belastning, då går den både högt och jämt. Och ger bra/stark ljummen kylstråle. Trodde det var bensin relaterat då det känns som att det tag slut vid pådrag. Så jag har byt alla slangar, filter stora och lilla. Kollat luft tillförsel, provat med annan tank. Byt bränslepump. Konstaterat att flödet är fint fram till förgasare. Rivit förgasarna hos marin firma och ultraljuds tvättat dom. Dom har även kollat tändningen (byt alla tändstift) och gjort ett kompressions test (obs. viket är det som gav lite lågt resultat över samtliga, och någon hade även lite sämre, men det är också en gammal motor). Mina funderingar nu är: 1. Är det några kolvringar som koksat fast? Skulle förklara komp resultatet. Men varför skulle den tvärt stanna av det just vid pådrag? Borde bara bli svag. Eller? 2. Kan den värme nypa pga ventil spel eller annan anledning? 3. Finns det någon värme sensor som slår ifrån pga fel? Eller termostat, hur blir det när dom inte fungerar? 4. Fortfarande bensinrelaterat. Vakuum eller annat fel vid förgasare? Känns dock inte som den borde ”ryck” stanna som den gör. Mer ebba ut som: gas avdrag, som när man rycker slangen. 5. Kan drev Axel nypa pga lager fel? Läste någonstans att det hänt, men verkar väl långsökt. Och känner inga avvikelser eller ljud när jag drar runt. Ursäkta lång utläggning men jag har hållit på en stund. Tackar på förhand för eventuella tips, teorier eller förslag på nästa steg. Överväger själv leak-down test, men behöver läsa på lite då det är nytt för mig. Med vänlig hälsning, Christian
×
×
  • Skapa nytt...