Gå till innehåll
lördag 26 april 2025

Kakelkungen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Kakelkungen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej snackade idag med en kille om att optimera min suzuki df40 4-takt och han påstod att ur den motorn går det att ta ut ungefär 75 hk genom att ta bort strypning på insugssidan och sedan uppdatera mjukvaran i ecu.är det någon som först och främst sitter någon strypning på insugssidan på denna motor.om någon har hört ordet restriktor som finns i yamahas motorer.det är en bricka i plast man tar bort sen är strypningen historia.men frågan är innan jag tar beslut om optimering eller inte så vill jag veta om det sitter någon strypning på min motor.så här ser det ut på insugssidan.ett antagande:jag lättar på övre skruven för att lösgöra kåpan,sen tar jag bort dom fyra skruvarna som håller insugsgummit och sist slangklamman lossar jag och vad finns där innanför.sitter det någon form av restriktor på suzuki df 40-2010?
  2. En liten kompletterande bild:så ser restriktor ut i yamahas motorer
  3. Hej snackade idag med en kille om att optimera min suzuki df40 4-takt och han påstod att ur den motorn går det att ta ut ungefär 75 hk genom att ta bort strypning på insugssidan och sedan uppdatera mjukvaran i ecu.är det någon som först och främst sitter någon strypning på insugssidan på denna motor.om någon har hört ordet restriktor som finns i yamahas motorer.det är en bricka i plast man tar bort sen är strypningen historia.men frågan är innan jag tar beslut om optimering eller inte så vill jag veta om det sitter någon strypning på min motor.så här ser det ut på insugssidan.ett antagande:jag lättar på övre skruven för att lösgöra kåpan,sen tar jag bort dom fyra skruvarna som håller insugsgummit och sist slangklamman lossar jag och vad finns där innanför.sitter det någon form av restriktor på suzuki df 40-2010?
  4. Hej behöver lite hjälp med inställningar i victron regulator.det är en 20 amp.blysyra 12 v 75 amp fritidsbatteri.har detta för att underhållsladda batteri när båten står oanvänd.panelen är på 100 watt.skickar en skärmdump på aktuella inställningar.vill ha hjälp med detta så jag inte förstör batteriet
  5. Tackar så mycket för ditt svar.jag kan inget pm detta så därför har jag skrivit här.båten har jag precis köpt,men bytte ut regulatorn.förut satt det någon kina variant
  6. Nu har jag bytt ut regulatorn i förra frågan.har skaffat en victron blue solar 100/20.den betjänas av en solpanel på bild.batteriet är ett fritidsbatteri på 75 amp.dettta har jag bara för att säkerställa ström till ekolodet(lowrance elite ti 2 7”skärm.och att jag alltid har ström för att få igång bensinmotorn suzuki 40 hk 4-takt 2010.det är väl mest hur jag skall göra alla inställningar i regulatorn för att inte förstöra batteriet som sitter i båten.här är en bild ifrån aktuella inställningar.last ut har jag satt på off än så länge.den kan jag slå på vid fisketuren.det är väl främst så att allt funkar som det skall och så att det inte skapar en massa bekymmer.passar även på att tacka ni som svarade på mitt förra inlägg med rubrik ”regulator”jag tar gärna emot tips för att få detta att funka klanderfritt
  7. Kakelkungen

    Regulator

    Hej är totalt okunnig i detta med regulator/solpanel.har skaffat en båt med en panel och en regulator.detta är kopplat till ett 12 volt fritidsbatteri.och enligt föregående ägare till båten så är panelen bara till för att säkerställa drift av ekolod och att startström till bensinmotorn finns.som sagt så är jag helt okunnig om detta.men jag har knäppt kort på panelens prestanda och även på mppt-regulatorn.har precis skaffat båten så jag kan tyvärr inte svara på om det funkar eller hur bra det kan tänkas funka.döms detta ut så tar jag bort detta(om det döms ut av kunnig person).översta bild är regulatorn och nedre är panelen.ge mig gärna lite input på att få detta att funka.enligt förra ägaren så fyller detta sin funktion
  8. Har precis gjort ett försök att byta impeller på suzuki df40 4-takt/2010.och en liten fråga runt detta när jag tror att jag är klar.när jag har gasreglaget i neutral så kan jag sno proppeller åt båda håll.när backen är i på reglaget så kan jag inte snurra åt nåt håll.när reglaget står framåt så kan jag sno åt medurs,och moturs går det inte.är det feljusterat på växelföraren på riggen eller är det som det skall vara.ett litet klickande ljud när reglaget står framåt och jag snor proppeller medurs.
×
×
  • Skapa nytt...