-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Dun senast vann den dag 4 Oktober 2022
Dun hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
17 TrovärdigOm Dun
-
Placering
Fänrik
Profile Information
-
Plats
Karlskrona
Mina båtar
-
Båtens namn
Sea Bella 700
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Med andra ord säger ni att det vore ologiskt att koppla oljelampan till något annat än oljetrycket, och stt jag helt enkelt minns fel? Låter såklart mest rätt men jag tyckte fasen den lös när tempen sköt i höjden. Men ok, bara till att börja undersöka oljan då..
-
Dun började följa Temp eller oljevarning på MD11c?
-
Senaste veckan har jag fått problem med larm på min MD11C och jag tänkte kolla om jag kunde få lite hjälp med att tänka. Börjar vrida på nyckeln I läget innan tändning så lyser båda lamporna och summern tjuter Jag tänder och motorn startar Summern slutar tjuta Oljelampan slocknar kort därefter men AMP-lampan lyser Jag gasar på lite på tomgång för att AMP ska slockna (något om ett magnetfält, minns inte). Allt är precis som det ska här. Jag ger mig ut och kör ca 10-15 minuter och stannar till för att kolla till en vik. Helt plötsligt börjar summern tjuta samtidigt som oljelampan lyser. Tempmätaren visade på ca 1/4. Jag kollar även tempmätaren på martec-systemet och även den visar normal temp. Kylsystemet pumpar precis som det ska och ingenting verkar konstigt. Efter lite gasande och framförallt väntande så ger det sig och lampan slocknar och summern slutar tjuta. Jag kör iväg utan problem och när jag saktar ner får jag larm en liten stund som ger sig efter ca 20 sekunder. Dagen efter kollar jag så att jag har olja, jag kollar och hittar inga läckor eller liknande innan jag kör iväg men samma typ av händelse inträffar. Den här gången kommer jag iväg precis som vanligt och summer+oljelampan drar igång precis när jag saktat av och ska lägga till. Jag stänger av och pillar med annat för att sedan starta upp och få larm som går igång och sedan stängs av efter en stund. HÄR upptäcker jag att tempmätaren nästan är i botten och att den till och med sjunker lite. Vid det där laget borde jag haft ca 1/5 temp. Ska tilläggas att tidigare hade problem med överhettning (löst genom byte av termostat) men minns inte om enbart summern tjöt eller om det var summer + oljelampan. Jag tänkte börja med att byta tempgivaren men blev med ens osäker på om det är rätt första sak att göra. Jag funderar på om det finns någon logik i såhär gamla grejer. Dvs. kan jag verkligen få larm på en trasig givare? När det är såhär "lowtech" tänker jag mig mer att det är binärt i form av att mätaren antingen visar rätt eller fel temp men inte att det finns en "hjärna" som kan larma om givaren är kass. Sen funderar jag på om det skulle kunna vara så att tempgiveriet är funktionsdugligt och att motorn istället går kall. Vad vet jag, kanske till följd av något med oljetrycket att göra då? Kan en motor gå kall och vad bör man kolla i sådant fall?
-
Bytte termostaten igår och stresstestade motorn direkt. Inte ett spår av problem längre och tempnålen var stadig som berget 👍👍👍
- 60 svar
-
- 5
-
Den enda med rem, som jag känner till, är https://www.microbike.se/index.html. Enligt sajten verkar uppfinnaren fundera på att återlansera hojen men verkar inte gå att få tag på i handeln. Däremot här just nu: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=microbike Själv har jag två fällbara cyklar från Watski. De tar ganska stor plats men är rejäla.
- 15 svar
-
- 1
-
Stort tack för all tid ni har lagt på att hålla mig i handen. Det gav väldigt mycket råg i ryggen att våga pilla på saker jag inte kan ett smack om. Nu vet jag både mer om hur saker och ting ser ut i min motor samt vågar mig på att testa själv nästa gång det går åt pipan. 💙
- 60 svar
-
- 3
-
Precis så gjorde jag och det var då den första tillstymmelsen till springa visade sig vid ca 83-85 grader (lämnar lite marginal för dålig kökstermometer) Ja, den har jag också tittat på. Tänkte först se om jag hittar en hos någon av firmorna i närheten men om inte så blir det en beställning. Aha, då förstår jag. Jag har petat med ståltråd, i alla kanaler, från andra hållet och måste säga att allt verkar oerhört rent. Inte en tillstymmelse till gunk, inget som tar emot någonstans eller som skrapar. Jag har ju däremot inte försökt att blåsa ut det ur det där hålet som du säger. Lägesrapport just nu är att allt är ihopsatt (för tillfället) och det enda som då är nytt är impellern som egentligen inte behövde bytas. Jag hade inte möjlighet (eller tillräckligt med mod) för att ge mig ut på en tur ikväll utan varmkörde på ömsom hög tomgång, ömsom back och tempen höll sig där den skulle. Givet att termostaten verkar vara gammal och kontrollerad för 12 år sedan, samt det faktum att den inte verkar öppna sig förrän vid 85 grader, säger min magkänsla att det är den fördröjningen som med största sannolikhet skapar mina problem. Problem och problem förresten, kör jag bara lugnt och fint så har ju ingenting hänt, än. Första larmet kan vi nästan bortse ifrån då det var första gången och allt mer eller mindre var panikartat och jag inte gjorde något vettigare än att stirra och lyssna på allt pysande från kärlet och rören. Vid det här tillfället var det inget som bara gav med sig utan det larmade, sjönk lite, larmade igen, sjönk lite men vägrade att droppa ner till normal temp. Här puttrade vi väldigt sakta med ömsom tomgång, ömsom pådrag mot bryggan utan att tempen gick ner. Detta är också enda gången jag faktiskt tror att den kokade då jag såg rinningar på kärlet. Andra observationen, från sval motor till pådrag med tung last överlag i båten, var stigande temperatur som plötsligt dök till normal temp precis innan det skulle börja larma. jag minns att jag drog av lite på gasen och att jag efter en stund kunde återgå till att köra på som vanligt med ca 1800 varv och i tron att rätt viktfördelning löst biffen eftersom temp-dyket sammanföll med att två personer flyttade fram i fören. Sista larmet kom efter att vi kastat loss och därefter dragit på med 1800-1900 varv i ca 5 minuter. Jag slog av på gasen och bad frugan att hoppa fram (i min tro att viktfördelningen var orsaken till problemet) och tyckte att allt löste sig genom den manövern. Vi fortsatte på 1500 varv och jag fick inga fler larm utan tempen höll sig där den skulle. Rätta mig gärna här men detta verkar stämma med observationen av termostaten i kastrullen. Att just första öppningen sker på lite högre temperatur och att den, först när den värmt upp, kan öppna på lite lägre temperatur. Kanske till och med "rätt" temperatur. Vid andra observationen hade jag kanske bara flax (5-knop område) och termostaten hann öppnas (om än sent) och tempnålen dök ner innan larmet gick. Vid sista observationen var det ingen nåd och högt varvtal från start. Med 10 graders försening på termostaten, 26 grader i luften och 20 i vattnet, hade den ingen chans att öppna sig tillräckligt mycket innan larmet gick. Termostaten byts ju omgående oavsett så får vi se om fenomenet dyker upp igen...
- 60 svar
-
- 1
-
500kr. Men hade varit bra att veta om det finns lite tolerans på dem (tänker bara så att inte en ny är typ lika seg och att det inte alls är där problemet ligger). Den öppnar sig ju i kokande vatten och stänger sig när det svalnat så den fungerar ju.
-
Det kan väl ändå inte vara 10 graders tolerans på en sån här termostat?
-
Nytt test, större kastrull och lät inte termostaten ligga mot botten (som tidigare). Började öppnas först på 85 grader.
-
Ptjae.. termostaten öppnar runt 75-77. Första öppningen tyckte jag var lite seg, gick nog uppåt 80 innan den öppnade tyckte jag.. Gjorde flera tester och sista nu så kylde jag ner i kranen och droppade ner den i 82gradigt vatten. Tog ca 20-30 sekunde innan den började öppna sig..
-
Ja, jag tänkte göra bägge delar..
- 60 svar
-
- 1
-
Jo, jag läste detta men kom nog helt av mig i min bestämda iver att rensa rör och testa termostat som lät hyfsat straight forward.. Menar du att detta är ett fel som isf legat och väntat tills nu helt plötsligt? Normal temp vid över 2h körning har hittills legat under mitten. Och gör fortfarande bara viktfördelningen är korrekt (otroligt konstigt).. jag ska dra ståltråd genom kanalerna och hem och testa den här rackaren som ju iofs var ok 2012 😂
-
Ser ut såhär i andra änden. Vad ska jag göra?
-
Där tog det nog stopp. ”Kasetten” med kanalerna är ju där innanför men det ser inte ut som att jag får ut den. bara till att ta av hela växlaren antar jag?