Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Nil83

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nil83

  • Placering
    Kadett
  1. Tack! ”I bästa fall” innebär det att det är svårt att hitta läcka på just växelhus? fattar jag det rätt att det antingen läcker vid oljeskruvarna eller packningen bakom propellern - eller finns det fler ställen?
  2. Hej! Har två frågor efter att båten åkt upp på vinterförvaring, upptäckte tyvärr vatten i växelhusoljan, när jag bytte packning såg det inte ut som ordinarie packning till oljepluggarna (köpte båten i våras), kan det komma in vatten där isf? Hur/var felsöker jag? Och om jag kör motorn med spolmuff, och tömmer nya oljan igen - kommer det synas om det kommit in vatten eller måste den ligga i sjön? motorn (Yamaha 90 hk 2-takt) har inte gått att gasa upp fullt och dragit oerhört mycket bensin halva sommaren - har försökt felsöka och ser att tändhattarna, framförallt ena, är sprucken och leder ström utanpå. hur vet jag vilka tändhattar jag ska ha? Har googlat som en tok och förstår inte om det är universal till alla eller olika för olika märken. Tack på förhand!
  3. ”Rensa kylkanalerna”, går det att göra när den ligger i vatten, eller måste man fortfarande ta bort hela växelhuset? jag har tagit ståltråd i slangen vid skvallerstrålen, gissar kylkanalerna går längre ner..?
  4. Enligt säljaren byttes impellerna 2020, så är väl läge för nya. Men blir det verkligen skvallerstråle överhuvudtaget om impellern är slut?
  5. Hej! Har köpt en begagnad Uttern med Yamaha 90 hk, 2-takt från -02 med problem som började direkt. Efter att den gått ca 5 min tjuter gasreglaget, olja är påfyllt, skvallerstrålen fungerar (men har varit dålig innan jag rengjorde med en ståltråd), någon som vet om reglaget kan varna för något mer än olja eller kylning? Kan det vara impellerna som är dåliga fast det blir stråle? vill helst inte dra upp båten för impellerbyte om det inte är tvunget och allt annat är uteslutet..
  6. Hej! Har köpt en begagnad Uttern med Yamaha 90 hk, 2-takt från -02 med problem som började direkt. Efter att den gått ca 5 min tjuter gasreglaget, olja är påfyllt, skvallerstrålen fungerar (men har varit dålig innan jag rengjorde med en ståltråd), någon som vet om reglaget kan varna för något mer än olja eller kylning? Kan det vara impellerna som är dåliga fast det blir stråle? vill helst inte dra upp båten för impellerbyte om det inte är tvunget och allt annat är uteslutet..
  7. Det jag tänker bara är att en säljare kan hitta på vad som helst - om det inte finns papper. Har du köpt i ”god tro”? Eller kontrollerat motorn själv vid köp?
  8. Tack för inspel! Jag har haft både Yamaha och testat mercury innan - mercuryn kändes väldigt komplicerad (för en ovan), trivs däremot med Yamahan. Inser nu att det så klart är stor skillnad på hk=skillnad i pris.. förstår det som på båda säljarna att de drar ungefär lika mycket bensin, så lutar nu mot Yamahan iaf (trots insprutning på mercuryn). vad är viktigast att kolla på med motorn vid köp? Har lyckats med dåliga köp innan så undviker gärna det igen
  9. Hej! letar efter ny båt och då en uttern 6300, men priserna varierar väldigt av de begagnade som ligger ute nu och ligger ganska högt trots äldre motorer. De jag lutar mot är antingen en Yamaha 90 hk 2-takt från -02, eller Mercerury optimax 150 hk -03, mercuryn ligger på 30 000 mer, är den så mycket bättre? Vilken av dom drar minst/mest miljövänlig? tack på förhand!
  10. Tack för snabba svar! jag har svårt att avgöra om den drar normalt med olja, ibland verkar det inte gå åt någonting medan det andra gånger dragit slut. vet att andra kopplar bort autoluben, och blandar direkt i dunken ist. Är det lätt att fixa själv? Värt att testa? När jag startar chockar jag på gasen, medan den manuella spaken på motorn absolut inte fick röras.. hur kan man se om spjället är öppet? Bränslefilter gjorde jag rent för någon vecka sen, men gjorde ingen större skillnad.
  11. Hej! Har köpt mig min första motorbåt, med en Yamaha autolube 40 hk från -87. Den gick superbra första två månaderna sen efter vi varit ute och kört en heldag med rejäla vågor gick den inte att accelerera upp dagen efter. trots full gas höll den sig på 7 knop. Bytte tändstift och så fungerade den som innan igen. några veckor efter det slog motorn/propellern i stenar (avstängd) och samma problem uppkom igen, det går inte att accelerera upp. bytte propeller men ingen skillnad. Bytte tändstift igen (de var sotiga men såg hela ut annars) och den svarade bra på gasen första gången men sen samma sak igen. Vad kan det vara? Den går jättefint upp till ca sex-sju knop, sen hackar den sig och ökar inte mer. Säljaren sa att jag absolut inte fick använda choken heller.. dum som jag va frågade jag inte varför. En kompis som inte visste drog ut den iaf, kan det påverkat? Att det är choken som hängt sig på något sätt? Tacksam för hjälp å gissningar från er erfarna!
×
×
  • Skapa nytt...