Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

MarcMan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MarcMan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Min båtmotor läcker 2takts-olja och jag har lokaliserat läckan till under pumpen någonstans. Jag hade tänkt beställa ny oring mellan pump och motor då jag trodde läckaget var där. Det läcker inte från någon av slang-anslutningarna. Men när jag placerat ut lite papper strategiskt verkar det som läckaget inte är mellan pump och motor utan snarare rakt under fjädern i ytterkant på pumpen. Se bilden. Någon som haft liknande läckage på olje-injektionspumpen och kan tipsa mig vad felet är? Eller är det rent av bättre att bara beställa en ny pump istället?
  2. Hej Påbörjade impellerbyte idag på min 60hp mercury och enligt instruktionsboken ska jag ha 2-4-C fett med teflon till splines på drivaxeln samt på några andra ställen. Har ingen vidare lust att beställa quicksilver 2-4-C online och fortsätta om flera dagar. Så jag undrar om det finns bra alternativ på t.ex. Jula eller biltema till drivaxeln. Biltema har ju både marinfett och faktisk något som heter propelleraxel fett. Men propelleraxelfettet verkar inte innehålla teflon. Kan tillägga att jag har biltemas vanliga universalfett samt Castrol Moly Grease samt biltems hjullagerfett hemma...om t.o.m något liknande går att sätta på splines en istället. Vet inte om man kan tänka fett som fett Tips?
  3. Tack för svaret! I sprängskissen är det vara bild på 1st CDM med nummer 36. Sen finns det två artiklar i listan med nummer 35 varav en är 827509A10 och den andra är 827509T7. Vet inte om det betyder att båda art går lika bra eller om de är tänkta för olika positioner. Det framgår inte. Det står ingenting om modell A8, vilket jag har högst upp på min motor. Vet inte om A7/T7, A8 och A10 skiljer sig funktionellt eller om det bara är t.ex olika tänd-kabellängder.
  4. Jag letade ut felsökningaguiden för CDM på nätet och där stod att om man inte hade tändning eller intermittent tändning på cyl 2 eller 3 så skulle man byta mot #1 CDM och se om felet flyttade på sig. Men du blir jag väldigt osäker när jag sitter i båten. #1 CDM har ju ett helt annat artikelnummer än #2 och #3 CDM. Borde det inte vara mer failsafe att byta #2 mot #3 om nu #3 är den som inte tänder. Se bifogad bild där CDM modulerna sitter nerifrån och upp. Sen appropå primerslingan så verkar min primer/choke slinga endast gå in i #2 i toppen. Det går ingen slang till #3. Däremot går det en tunnare slang ner inunder oljetanker som är tagen ut en splitter på primerslingan. Jag kan ju plugga hela primerslingan i felsökningssyfte oavsett, men som sagt ser det ut som den inte ska påverka #3 direkt Men angående CDM'erna. Vågar jag byta #3 mot #1 även om dom har olika artikelnummer?
  5. Ok, jag får kolla på det imorgon. Det betyder att jag hade tur som inte provstartade motorn nu ikväll då efter att jag bytte tändspolar mellan. Cylinder 2 och 3. Risken hade varit att jag kört sönder fler saker då alltså.... Men jag ska som sagt kolla felsökningaguiden imorgon.. Vill bara tillägga att jag HAR gnista på alla tändstift, men jag antar att CDM/tändspole kan orsaka gnista vid fel tidpunkt eller liknande? Nyfiken på vad det är som pajjat när dom går sönder. Sen kanske jag bör testa knepet att plugga primeslangen imorgon också.
  6. Jag var precis ner och bytte de två nedersta tändspolarna med varandra men startade inte utan tänkte gå ut imorgon bitti och testa. Serienumret på motorn är OP208100 och tändspolarna ser likadana ut alla 3. Tror motorn är årsmodell 2002 alt. 2003. Men nu när du har serienumret, går det att ta reda på om jag har CDI eller CDM? Är det via länken tidigare här i tråden?
  7. Tack för tipsen. Jag ska prova plugga primeslangen, om jag lyckas lokalisera den Tändstiften är ju redan bytta mellan cylindrarna och är helt nya. Tändspole borde vara relativt enkelt att skifta för att testa också. Men om det är tändspole eller cdi, borde inte felet vara redan direkt från kallstart då? Vad får dig att tempberoende skulle peka mot tändspole eller cdi?
  8. Det luktar bensin iallafall. Dessutom kommer väl olja in tillsammans med bensinen Det är gnista (kollat) och jag har dessutom bytt stift mellan cylindrarna men samma cylinder som felar.
  9. Dagens uppdatering. Jag köpte både förgasarrengöring man hade i tanken och även spray för att blåsa genom munstyckena när dom är monterade. Jag tömde nedersta förgasaren på bränsle och blåste ur med förgasarrengöring i de hål jag kunde hitta. Flera gånger. Den lät jag det verka några timmar och tog båten på en provtur. Den gick superbra i några minuter och varvade ur som den skulle. Men helt plötsligt när motor i princip borde bli varm och gå bättre så blev det samma beteende som innan. Jag fick köra på typ 1-2 cylindrar lägsta varv in tillbaka till bryggan. Demonterade alla stiften och precis som innan är nedersta stiftet dynsurt med soppa medans de översta cylindrarna ser bra ut. Kan också tillägga att när jag tycker sista tändhatten hörs ingen skillnad. Så det verkar som motorn går bra under kallstart/uppstart men bara efter någon minut surnar den ner sista cylindern med alldeles för mycket bränsle eller något så den inte tänder längre. Vad kan detta vara? Se bild på hur blött stiftet på cyl 3 ser ut...
  10. Tack för tipsen! Då förstår jag hur Choken fungerar, den trycker alltså in mer soppa snarare än stryper lufttillförseln. När jag är ute och kör och trycker in chokeknappen varvar som sagt motorn upp, men högst tillfälligt 1-2 sekunder. Nu ligger båten i vattnet och jag har nog inte möjlighet att plocka ner alla förgasare och rengöra på bänk, så jag ska kanske börja med att blåsa rent vad jag kan på plats vid bryggan. Tyvärr är nedre förgasaren väldigt svåråtkomlig där den sitter monterad. Eftersom alla förgasare sitter i serie efter varandra med bränsletillförsel funderade jag ett tag på att sista förgasaren kanske inte fick tillräckligt med soppan in p.g.a något stopp tidigare i bränsleslangarna.
  11. Jag har precis köpt en 2002 års modell av Mercury 60hk utombordare. Motorn startar och går men den varvar inte ut och går dåligt på acceleration. Den orkar inte utan går väldigt lamt och endast på låga varv oavsett hur mycket jag gasar. Jag har bytt bränsle, bränslefilter och bränsle ledning från tank till motor inkl. Primerbälg redan. Motorn accelerar och varvar ur tillfälligt om jag trycker in Choken någon sekund... Idag upptäckte jag att sista cylindern i kedjan, dvs den längst ner i botten på motorn har ett väldigt bränsle-blött/fuktigt tändstift jämfört med cyl 1 och 2. Dvs 3:e cyl verkar inte gå som den ska.....förutom om jag chokar hela motorn. Jag kollade dessutom att jag har gnista på alla stift, vilket jag har. Och alla stift är nya. Så nu är frågan, hur kan jag felsöka mer. Den verkar ju få både bränsle och gnista. Jag har inte rengjort förgasaren och det skulle kunna vara täppt i högfartsmunstycket. Men tips/hjälp i vidare felsökning vore tacksamt. Imorgon ska jag rycka tändhatt på tomgång på cyl 3 och se om den ens går på tomgång, men spontant känns det som antingen är det täppt någonstans i förgasaren längst ner eller så får sista förgasaren för lite bränsle jämfört med dom två övre (vilket iofs är konstigt då alla är på samma inkommande soppaledning)
×
×
  • Skapa nytt...