Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

meros

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om meros

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Den här typen av auto belay från klättringsvärlden vore smidig. Frågan är om den är stark nog och om den slår i bromsen i lagom hastighet... https://www.sport-conrad.com/en/products/wild-country/revo-sc.html?gclid=CjwKCAjwrNmWBhA4EiwAHbjEQKn4BJC8gOmbZvq7RX0Sp8mjgHM4y41MWf8WiCrnJO3N1I-Za6mHJRoCGu0QAvD_BwE
  2. Jag har kollat olika bromsar. Också läst både för och emot klätteråtta... Har du egen erfarenhet av att rigga en sån?
  3. Ge gärna en konstruktiv förklaring vad du menar. Jag och många andra vill säkert lära sig mer. Jag påstår verkligen inte att jag kan, tvärt om snarare. Men oavsett om du kan bättre eller inte är den typen av kommentar rätt meningslös och negativ. Ingen (iallafall inte jag) är kunskapsimmun. Påpeka gärna vad vi missat i tråden.
  4. Albin 78. Rolig, lättseglad, lättmanövrerad. Ståhöjd och funktionell. Knappast ljus eller bekväm för långa resor om man är fler än två. Med det sagt sover vi 2 vuxna och tre barn i den och det funkar faktiskt.
  5. Ja precis, jag upplevde att jag höll koll och var fokuserad men det räckte inte. Och det är väl det som skrämmer mig. Om det var kollen som brast, båtens krängande pga vågor eller vad svårt att säga. Men mer marginal och säkrare segling känns som ett framgångsrecept 👍 Ang kicken var det mest ang vilka krafter som trycker in/ut bommen och om skotet måste gå rakt ner för att få neutralt tryck mot masten. Hade egentligen inget med läns att göra 😅
  6. Tack, gäller bara att omsätta det i praktiken. Jag har som sagt varit medveten om risken med bomben vid gipp, men jag var inte beredd på hur oväntat det kom, och hur kraftfullt det var i verkligheten. Jag kommer akta mig för att 'balansera' på plattläns i fortsättningen, det är säkert.
  7. Trist med båten, hoppas alla är ok. Ska se över akterstaget också, masten står utan, men misstänker att det kan gå illa om den går sönder under segling...
  8. Dirk var det ja Ja den släpper jag, nä 90° får det nog vara, skulle ju se helt skevt ut annars 😅
  9. Ingen skotskena är monterad och det ser inte som att det har funnits. Rimligt att man vill ha en neutral vinkel normalt, men det får man ju egentligen bara om vinkeln är bakåt och parallell med linan som håller upp bommen (vad är det den heter nu igen?). Då dra den in lika mycket som skoter dra ut... Kicken kan ju dra lite också, men den kan man ju släppa på... Får titta lite, kanske flyttar skotfästet en bit bakåt, behöver byta den ändå då den börjar bli sliten...
  10. En sak som precis slog mig är att skotfästet på bommen sitter relativt långt fram. På skisser på båtkonstruktionen ser det ut som att det ska sitta nästan längst bak på bommen. Varför väljer man att flytta fram fästet, och finns det någon nackdel att flytta bak lite? Det hade frigjort lite plats att sitta om linorna inte behöver gå snett fram. Hade även gett bättre hävarm för att skota in...
  11. Ja, kommer troligen börja med en del av genuan nästa gång. Känns smartast att undvika risken helt. Kommer troligen rigga preventers också. Inte dumt att kunna tillgå snabbt när det behövs.
  12. Höll på att bli tokig själv av missljud från masten. Efter mycket letande insåg jag att det var inifrån masten, troligen antennkabeln som slog. Med det fick jag rycka på axlarna och gå och lägga mig.
  13. Efter en fantastisk tur på några dagar med vår Albin 78 med fint väder och perfekt vind visste jag på förhand att det skulle bli lite sämre väder på dagen för hemresa. Det skulle dock vara medvind hem och det var bara en dryg timmes segling så vi valde att segla hem. 9-10 m/s känns ju inte heller orimligt även om det blir svårare att njuta. Vi hade bara storen uppe för att slippa hantera en överdrivet fladdrig genua. Tanken slog mig att jag borde reva men det blev tyvärr inte av. Ungefär halva vägen gick bra men efter det fick jag in vind bakom seglet med en kraftig gipp som följd. Som tur var gick det bra för alla (inklusive båt) med undantag för en lindrig repbränna då en i besättning satt illa till med benen. Det var aldrig risk att någon skulle få bommen i huvudet då jag är väl medveten om den risken och har tydliga förhållningsregler kring hur man får röra sig i sittbrunnen vid läns. Till saken hör att jag är nybörjare, men försöker verkligen göra saker på ett bra och säkert sätt. Jag tampas med ångestkänslor när något sånt här händer, och vill därför bolla med er som kan bättre vad jag borde gjort annorlunda. Jag kan inte göra det ogjort, men jag kan lära mig något av det. Min analys av situationen: * Storskotets rörelser är en riskzon vid läns, se till att ingen sitter på ett sätt att skotet kan skada. * Reva tidigare och se till att inte avfärda känslan av att det behövs * Undvik plattläns, skär vinder och runda genom vindögat eller gör kontrollerade gippar om det känns ok Lite andra saker jag funderat på: * Borde jag seglat med en del av genuan istället? Dels finns inte samma risker, men man undviker också att båten blir så lovgirig? * Efter första gippen riggade jag en improviserad preventor, vilket kändes bra där och då. Frågan är hur trygg en preventor är, vad händer när seglet fastnar på fel sida i frisk vind? Några kommentarer? Tänker jag rätt? Har jag missat något? Hur gör ni som har lite mer erfarenhet här?
×
×
  • Skapa nytt...