

Edvald
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Edvald
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
@ChristerN jag har en stålbåt, Palma 40, tre paneler på taket i mitten och kommer kanske lägga en på främre taket.
-
Jag kommer nog låta bog- och akterpropeller vara kvar på FLA batterierna, dels för jag ser inget scenario där dom skulle användas och motorn inte skulle vara igång men även baserat på rekommendationer från Sleipner eftersom BMS:en kan koppla bort LiFePo4 batteriet om något den inte "gillar" skulle hända mitt under användning.
-
Än så länge så finns den inte i 24v till 24v men jag har koll på den och om de lanserar den innan så kommer den att vara den jag går med
-
Kanske ska tillägga att jag har, vad jag tror är, ganska mycket "solpanelenergi". Har 3st 410w(45.2 Voc, 11.36 Isc) i serie och en fjärde kommer nog att läggas till. Är jag helt med på att behovet av att toppa upp startbatterierna från solpanelerna är högst sannolikt inte kommer att behövas men tanken va mer om det ändå inte "används". Tänkte sätta så att DC till DC laddarna inte ska kicka igång förens volten är över en viss nivå(kanske 27.5 eller nått) vilket då skulle indikera att dom får laddning från generator eller solpaneler. Inser nu dock att om jag ökar mängden DC till DC laddare för att öka laddningen från FLA till LifFePo4 för att föra över så mycket som möjligt från solpanelerna så kommer det även öka påfrestningen på generatorn och troligtvis överstiga vad den klarar av. Kanske är bättre att sätta solpanelerna direkt på LifFePo4 som @Lintott skriver och startbatterierna endast får laddning från generatorn sedan en DC till DC för att få ström från generatorn till LifFePo4 vid drift. Drömmen är att börja flytta över saker till eldrift tex micro, induktionsspis, kaffemaskin etc, bor i princip i båten hela sommaren och att behöva hålla på med gasol gillar jag inte. @Lintott har du en länk till den tråden? Så detta skulle då vara det nya alternativet
-
Edvald började följa Byta hydraulstyrning, Tips på FLA och LiFePo4 laddning och Råd för utbyggnad av elsystem
-
Hej Tänkte kolla om någon har något råd att ge. Jag vill lägga in en separat husbank(just nu är start och hus samma) med LiFePo4 och vill få laddning från solpanelerna och generatorn in i både startbatterierna som är FLA och husbanken som då blir LiFePo4. Som jag ser det har jag två alternativ(bilderna är en förenkling av vad som finns i båten). Alternativ 1: Koppla solpanelerna till husbanken(LifFePo4) och ha en DC till DC laddare så att de även toppar upp startbatterierna(FLA) ifall man inte kört motorn på ett tag och dom behöver ström samt en annan DC till DC i andra riktningen som kan ta från startbatterierna(FLA) och ladda husbanken(LifFePo4) när väl motorn är igång då den strömmen annars går oanvänd. Det känns dock inte som att detta är ett bra alternativ och kanske inte ens görbart. Alternativ 2: Koppla solpaneler och generator in på startbatterierna(FLA) och köra en eller flera DC till DC laddare för att ta ström till husbanken(LiFePo4)
-
Ingen som vill ge synpunkter på om alternativ 1 eller 2 är bäst eller kanske har en annan struktur dom anser bättre?
-
Då det går både 12V och 24V till motorblocket så tror jag inte att jag ens kan separera dom om jag skulle vilja men jag skulle nog inte vilja göra det. Det är flera ställen som det är och kommer vara draget både 12V och 24V till och att slippa dra dubbla minus kablar är den ganska stor fördel. Detta är dessutom en stålbåt så hela skrovet är kopplad till minus via motorblocket dock är det inget som använder skrovet som negativ retur. Det är av den anledningen som jag lade in icke isolerade Orions, skiljer 100kr för något som jag inte skulle få någon fördel av
-
@IngemarE den avrådan jag såg var mest för att BMSen kan stänga av batteriet om nått händer som den inte gillar och att det kan bli en oväntad överraskning när man håller på att lägga till någonstans
-
Hej Har funderat en hel del på vilken lösning som skulle vara bäst för att bygga ut mitt nuvarande system så att jag kan lägga till ett större LiFePo4 batteri samt inverter. Då det verkar inte vara helt enkelt att byta ut blysyra batterierna helt pga generatorn på motorn samt att det verkar avrådas från att köra bogpropellern på LiFePo4 så är tanken att ha båda, för att röra till det ytterligare så har min båt ett 12V och 24V system men tanken är att smått som smått flytta/byta ut allt som går från 12V till 24V och drömmen vore självklart att i slutändan endast ha 24V LiFePo4(kommer säkert inte att hända dock) Så här ser mitt system ut i dagsläget Just nu har jag två alternativa framtidslösningar varav denna är den jag känner är bäst men jag vet inte riktigt vad batteriladdaren för 24V blysyrat tycker om detta men det känns som den enklaste lösningen då all ström går åt ett "håll" och den blir mer en utbyggnad av det jag redan har samt så kan jag börja med en Orion och sedan slänga in en till för att ladda LiFePo4 med högre amp om så skulle behövas dvs jag börjar med endast två Orions ett annat alternativ som jag fnulat på är detta men det känns som att det blir knas när det kommer in "laddning" från två håll, generator på blysyra och sol och landström på LiFePo4, det gör att jag måste börja med 3st Orions för att sedan kanske gå till 4 eller 5 beroende på hur snabbt jag vill att laddningen sker samt så vet jag inte om Orions gillar att man har två för att ladda och "olika håll" 24V<->24V Är jag ute och cyklar? vilken av dessa anser ni vara den bättre lösningen eller har ni någon helt annan som jag borde göra istället.
-
Tänkte uppdatera vad det slutade med, jag köpte endast pumpen som kom med kitet jag först länkade till https://www.moory.se/p/hydraulpump-hydrodrive-tl1-16mra/ då den visade sig passa befintliga rörkopplingar i båten och om jag inte skrivit något och någon läser detta långt senare så fungerar den fortfarande som den ska 😃
-
jo, anti-feedback är givet, det är det min nuvarande pump har/hade och även på tidigare båt även den med roder, vill inte behöva hålla i ratten konstant. Har alltid varit skeptisk till att fråga de som säljer prylarna, tycker man nästan alltid får rekommendationer baserat på vad dom tjänar mest på.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Men vad är det man ska kolla på när det kommer till vilken rattpump och cylinder som passar? Hörde från en säljare som sa att botstorleken bara är en fingervisning. Tror ni att ett kit specat för, som i det här fallet, en 33ft båt i 35knop är tillräcklig för en 40ft båt som går 10knop?
- 9 svar
-
- 1
-
-
Hej Tänkte kolla om någon här kan lite om hydraulstyrning, rattpumpen i båten läckte rätt mycket och efter att ha bytt packningar så gav den helt upp när jag höll på att avlufta. Kan inte hitta något fel på den(plockat isär den helt och satt ihop igen) så jag ger nog upp och köper nytt. Min tanke är att köra ett kit med både pump, cylinder och slangar men jag är lite osäker på vad man bör kolla på när man väljer. Seasea, Erlandsons Brygga, Watski, Moory etc verkar alla skriva lite olika, vissa skriver "för båtar upp till X" medans andra bara specar tryck eller max hastighet. Det som sitter i båten hittar jag ingen info mer än att på pumpen står det LS 30 RM samt ls-france så jag gissar att det är en gammal model från Lecomble & Schmitt men cylinder står det inget på men den är 24cm lång, 4cm bred och har 15.5cm slaglängd(förutsatt att det refererar till hut långt ut kolven går) Jag funderar på denna https://www.moory.se/p/hydraulstyrningspaket-hydrodrive-mu50tf-mra-for-inombordare-pa-batar-upp-till-10-meter-33-fot-rattpump-hydraulslang-olja-cylinder/ men min båt är 40ft stålbåt som går i max 10knop. Jag tycker att om kitet funkar för en 33ft båt som går i 35knop så måste den väl vara mer än nog för mig, eller har jag fel? Vet att dom har varianter för större båtar men dom är dyrare samt tar mycket mer plats, den jag har nu är infälld, dvs hela pumpen är bakom "väggen" och denna har inte så mycket utstickande.
- 9 svar
-
- hydraulsystem
- styrning
-
(och 2 mer)
Taggad med: