N_brio
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm N_brio
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tog bort den och efter det fungerade det.
- 5 svar
-
- 2
-
N_brio började följa Någon Nimbus epoca ägare här?, Kad44 går bara 30 sek, kad44 reglage kärvar och och 3 andra
-
Hej Har en Nimbus 26 Epoca med Kad44 motor. (Underbart motorutrymme) Ni vi åkte ut med båten igår så fick den fint hela vägen startar direkt och körde ca26knop tills vi var framme stor på tomgång en stund så den fick varva ner och stannade motorn, inga konstigheter. Efter någon timme på svaj efter att vi lagat mat och solat så skulle vi hem. Motorn startade direkt med gick bara 30 sek sen dog den. Sen var den svårstartad men när den stått ett par minuter så startade den och gick i 30 sek igen för att sen dö. Gjorde detta ca 10 ggr sen började ja felsöka i väntan på bogsering. Det verkar som att den inte får diesel. När jag lossar vid spridare 1 eller om det är 6(vet inte vilket håll man räknar åt) och handpumpar kommer det inget diesel, provade att starta för att vrida motorn några ggr men kan inte pumpa fram något. Lossade luft skruven vid finfiltret och gjorde samma sak men inget hände där heller när ja pumpade. Kan ett dieselfilter bli tätt bara så där? Känns inte som det är felet även om det är lättast att byta. Vad är det för elektrisk ventil som sitter enligt bilden nedan? Denna sitter mellan förfiltret och pumpen. Kan detta vara boven som inte öppnar?
-
Det är en kadd44 inte min på bilden med reglaget ser lika ut. Ja har de 3 lamporna på panelen. Ska prova och lossa vajern i båda ändar när jag är i båten nästa gång. Tack så länge för alla svar!
- 6 svar
-
- 1
-
Hej Har en Nimbus 26 epoca från 2002 med kad44 i men tycker att reglager kärvar när man ska lägga till. Detta uppstår ibland när man växlar från fram till neutral så får man lirka till lite för att neutral ska gå i. Är detta en justering? behövs det smörjas? eller är det vajern som behövs bytas. bifogar en bil på hur reglaget ser ut. Detta har varit i 2 sommar nu och där i mellan har jag plocka av/på drevet och vet att det är rätt justerat där.
-
När jag köpte båten blev jag lärd att man ska vrida nyckeln i ett läge sen hålla ner på knappar ett par sek så hör man i klick sen vrida på nyckeln helt för att starta. Knapparna man trycker på är ganska dåliga och jag har beställt nya med färg då den gamla färgen är borta och på kablarna läser jag: Neutral, Diagno, ACT Station. Vilka 2 knappar är det som jag trycker ner? =) Skulle tro att det är Neutral,, ACT Station men kan någon bekräfta detta då jag inte kan hitta det i någon manual eller liknande.
-
Kossor din taktik fungerade väldigt bra! Tack 😀
-
Är det någon som har ett bra tips på att byta impeller på en Nimbus epoca med kad44 motor? Är ju så otroligt trångt 😕
-
kossor fick du tag i någon ny instrumentpanel till båten?
-
Vilken grovlek mellanslipade du med? Har du några bilder på hur resultatet blev när det sitter i båten?
-
Vilken grovlek ska man börja med och vilken grovlek är den sista innan lackning? Samt hur många ggr lackar man? Ska det slipas mellan lackningarna och i så fall med vilken grovlek?
-
Använde du halvmatt eller högblank till inredningen? Samt som listerna kring dörren ner i ruffen och steget som man trampar på slipade du tills du fick fram "nytt" trä eller bara matta ner lite och sen lackade?
-
vilka produkter har du använt?
-
Kan någon sga mig vad det är för träslag på bilderna är detta träslag på alla? och hur gör man dom fina som dom en gång var.
-
Finns det någon Nimbus Epoca ägare här som gjort i ordning träpanelerna längs sidorna och mätartavlorna samt lister runt skjuvdörren? Vad är det för trä? och hur gör man för att få den/det fint igen?