Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

hanneslindberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om hanneslindberg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej tack så mycket för infon, får kolla på den senare när jag kommer hem! Låter ju lovande enkelt ändå. Sitter styrtappen i anslutning till dessa packningar?
  2. Förlåt, det är nog ”styrarmen” jag syftar på som rör sig när man rör ratten. Hur byter man bäst dessa packningar, är det enkelt gjort från utsidan? Sitter inte styraxeln på styrtappen i drevet, kan denna ha rostat sönder och gjort så att det läcker?
  3. Ja det verkar vara från drivaxelns tätning det läcker in kan jag konstatera, är det bara att skruva bort från utsidan och byta tätning när man torrlagt båten? Sitter drivaxeln ihop med någon sorts styrtapp i drevet kan det ju även vara den som behövs bytas då jag har förstått att dom kan rosta, annars kanske ett packningsbyte ligger i kikaren? Var iallafall nere vid båten och filmade problemet så vore ju tråkigt att låta den filmen gå till spillo, hoppas man ser mer än på bilderna. https://youtube.com/shorts/JIxxVkiIDOc?feature=share
  4. Hej! Det jag brukar göra är gasa upp till planing med motorn fullt nedtiltad, sen kan man tilta upp motorn och brukar då märka att varvtalet och hastigheten stiger något vilket är ett positivt tecken. Jag brukar dela upp båten i två delar och vilja ha svallen dra från bakom mitten av båten (typ en tredjedel), och tilta upp motorn så mycket jag kan tills båten ligger bra i sjön, dvs inte gungar upp och ner, och motorn ej rusar av att propellern tar för lite vatten, då får man också tilta ner lite igen. Den brukar dra som minst då och man kan då dra av lite på gasen och lägga sig på en bra machfart (man får känna efter lite vad som passar) då full gas oftast inte är någon bra bränsleförbrukning.
  5. Tack för ett bra svar! Är det möjligtvis stödlagret man ser där man kollar in i styraxelns utrymme i innerskölden där det kommer in vatten? Jag förstår vad du menar med att bockhornet kan vara hål på, men jag ser endast att vattnet rinner ner på det från ovan och sedan droppar det från under bockhornet och ner på skrovet. På den övre delen av skölden på insidan av akterspegeln, den första bilden är tagen lite ovanifrån men det är den övre delen av skölden som börjar under kablarna och där styraxeln går igenom till drevet, det läcker även inifrån utrymmet där styraxeln sitter, som jag försökte ta med på bild 2 som är tagen in mot akterspegeln/drevet från styraxeln (som sitter till vänster i bild och går in igenom akterspegeln) Tack för ett bra svar, då vet jag att det är ett Penta SX drev jag har vilket också typ var misstanken när jag såg att det stod OMC på skölden. Hittar tyvärr ingen produktskylt tror att det kan vara borttagen eller övermålad. Ja det droppar ju liksom från undersidan precis där skölden börjar och där styraxeln går igenom, finns det någon bra sprängskiss på vart packboxen sitter? Ska jag köpa reservdelar till OMC sköld om jag ska leta packboxar/bälgar eller VP SX? Tack för bra svar, ska definitivt kika på att byta ut det du skrivit om när jag tar upp båten för att skruva drev. Låter som jag också bör köra på VPs bälgar! Tack för bra svar och info, låter som jag har ett SX drev så blir nog bälgen utan klaffar. Tror du att jag behöver lyfta ut motorn för att reparera det? Det är ju någon av tätningarna runt/omkring styraxeln kan man ju nästan konstatera. Ja hålen till kylvattenintaget är absolut avlånga som man ser på bild! En sån rostfri bricka hade ju varit suverän att läsa på om man hittade en, tror den kan vara övermålad eller bortplockad. Finns det något sätt att konstatera om det är en bälg eller packbox till styraxeln som läcker? Går dessa att byta från "utsidan" när man har båten på torra land? Jag kan göra en liten kortfilm och visa lite mer utförligt någon dag framöver när jag är nere och länsar ur båten, vet att mina amatörfoton kan vara svåra att konstatera något vettigt ifrån. Tack än så länge för alla svar!
  6. Jag har haft blåsan närmast motorn på Yamaha F50 och har aldrig haft problem att få den att starta, ibland behövs inte ens pumpas.
  7. Vi brukar impregnera kapell i samband med rengöringen inför varje säsong och det har fungerat väldigt bra, ser fortfarande fräsch ut. Vi har använt "Kapellimpregnering, Artnr. 36-2120" och tycker att det har fungerat bra.
  8. Hejsan! Ny här på forumet och även nybliven ägare till familjebåt/inombordare, så är lite färsk på just det ämnet, har tidigare kört mycket utombordare i form av styrpulpeter samt träbåtat med rorkult. Till ämnet, båten tar in några liter vatten om dagen, har följt läckaget längs insidan från droppandet längst ner och jag tror att det kommer från drivaxeln, det är även blött på undersidan av kanten på akterspegeln, i samma utrymme som drivaxeln går in. Nu får ni rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det hela så sitter det en sorts bälg för drivaxeln och en för avgaserna där de går igenom akterspegeln, och jag misstänker att jag kan behöva byta bälgsats, men jag kan ju vara ute och cykla också. Här kommer en bild på insidan där man ser lite fukt på varsin sida av drivaxeln samt inne i utrymmet där drivaxeln sitter, man ser typ också vilken väg vattnet letar sig ner. https://i.imgur.com/3bmx4cu.png Om jag tittar in i utrymmet för drivaxeln så kommer det vatten därifrån. https://i.imgur.com/J0YfuVb.jpg Jag hade tänkt länsa ur eventuellt vatten och reparera läckaget om några månader då båten är på torra land, men behöver först veta vad jag behöver byta och göra. Till nästa frågetecken, om jag ska köpa massor av reservdelar till att fixa mina problem skulle jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad det är jag faktiskt har. Jag vet inte vad skillnaden är på "sköld" och "gimbalring", det verkar i min värld vara samma sak, eller är skölden det som sitter fast monterat på varsin sida av akterspegeln och gimbalring är det som rör sig och håller i drevet? Motorn är en Mercruiser 7.4L -88 men ska tydligen vara relativt nyrenoverad (~300h) i de inre delarna. Om sköld är vad jag tror att det är, så står det OMC på den. På mitt drev så står det Volvo Penta DP, men vilken modell det är låter jag vara osagt, det ska tydligen endast vara några år gammalt enligt tidigare ägare. https://i.imgur.com/gsQ0Xdx.jpg En bild från sidan utan drevsäck: https://i.imgur.com/x77cXIQ.jpg Jag är tekniskt lagt men har aldrig skruvat med drev innan. Blir även osäker på hur allt hänger ihop, passar ett Volvo Penta DP drev rakt av på en OMC sköld som i sin tur passar mot en Mercruiser motor? Hur identifierar jag isåfall vad jag har så jag vet vad jag behöver köpa för reservdelar? Ska man leta efter OMC Cobra SX eller Volvo Penta eller Mercruiser? Allt är lite luddigt för mig så om någon kunde förklara för mig så utförligt som ni pallar hade det varit skitschysst.
×
×
  • Skapa nytt...