Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Norberg90

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Norberg90

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är alltså fullgott att torka på det sättet? Många gånger löser man ju att skrovet måste torka flera veckor innan man kan ge sig på att plasta någonting som ligger under vattenlinje.
  2. Tack för era svar! Ja båten blir kvar men min undran är hur ska jag kunna få ytorna torra för att plasta när det ligger blöta flytblock bakom som håller glasfibern fuktig?
  3. Har ett hål, cirka 5x1 cm som jag tillfälligt lagade med båttätning i fjol samt väldigt mycket djupa repor i skrovet under vattenlinjen. Planen var att låta båten stå Inomhus med borttagen dyvika över vintern och laga innan sjösättning i vår. Men hålen fuktar tyvärr fortfarande. Båten är en jofa från 70 talet som inte är värd mycket varför jag inte har lust att kapa upp hela innerskrovet och byta ut de blöta flyttblocken. Hur hade ni gjort i detta läge?
  4. Hej. Har en gammal Jofa sport med endel skador och repor i botten. Planen är därför att slipa ner, plasta och måla över dessa. Behöver därför tips hur Ni hade ”pallat” upp båten för att komma åt att göra detta. Tänker att bygga en ställning av träreglar vore lämpligt men kanske finns smidigare sätt?
  5. Detta blev lösningen för att suga ut vatten från innerskrovet. Funkade bra, nästa steg blir lucka för hålet. Tack för hjälpen.
  6. Tack för svar. Problemet med att montera dyvika är att båten är väldigt planbottnad mot akterspegel och finns väldigt lite utrymme i höjdled där för att montera dyvika mellan inner och ytterskrov. Går det att montera dyvika på annan plats? Min alternativa plan är att använda våtdammsugsren, printa en adapter från dammsugarslangen till ett tunnare rör, borra hål i innerskrovet och helt enkelt suga ut vattnet för att sedan täta hålet. Men en dyvika om möjligt känns som en vettigare lösning.
  7. Hej! Fixat upp en sliten gammal Jofa Sting denna vår. Insåg tyvärr efter jungfrutur att en av vagnens torra kantiga kölrullar tryckt ett hål i ytterskrovet varvid utrymmet mellan ytter och innerskrov fyllts med vatten, Se bild för hålets placering. Hålet kommer lagas tillfälligt med Biltemas tätmedel för båtar och kölrulle bytas till nya mjukare samt flyttas bakåt för att inte sprickan ska propagera vidare. Mina frågor är därför hur man lämpligast får ut vattnet från utrymmet mellan ytter och innerskrov nu när hålet ligger på en plan yta en en bit upp från båtens lägsta punkt. Är det lämpligt att borra ett hål från insidan, genom innerskrovet, cirka 6-8mm i diameter och försöka suga upp vattnet eller försvagar det skrovet? Om borra hål är lämpligt, är det då på båtens djupaste punkt hålet bör placeras?
×
×
  • Skapa nytt...