-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
9 NeutralOm Skalbaggen
-
Placering
Kadett
Mina båtar
-
Båtens namn
Nimbus 29 C Nordica KAD44, DP-E
Senaste Profilbesöken
369 profilvisningar
-
Jo men det har gått bra! Blivit ett par turer. Även hunnit greja en del små saker. Pumpen till färskvattnet gav upp så den byttes. Samt blev det byte av timmätaren i varvräknaren. Vilket visade på ca 1400 timmar.
- 34 svar
-
- 1
-
Tråkigt att höra att du har problem med maskin. Aldrig roligt. Har det varit något specifikt?
-
Jobbar som underhållstekniker elektriker/PLC på måleriet Volvo personvagnar. Röda dagar etc. är ju alltid produktions fritt vilket gör att man kan arbeta jobba med utrustningen.
-
Tåga på! Otroligt uppskattat med dina erfarenheter Verkar som många 29:or har mycket identiska brister tyvärr. Bygg kvalitén av Nimbus tidigt 90 tal verkar inte vara helt 100. Vi hade nämligen också problem med svartmögel på samma platser pga samma typ av läckage. Har sanerat nu men återstår att åter gärda läckagen. Riktigt bra tips med att ta upp ett hål bakom spegeln Mvh Adam
-
keba53 började följa Skalbaggen
-
Nu har jag varit inaktiv ett tag då man varit vid båten den tid man haft "ledig". Men delar levererades förra veckan. Drevet blev färdig målat samt ny anod o olja. Powertrim cylindrarna är nu ihop monterade. Vi har även hunnit med att slänga på drevet på båten. Byggde en en fin jigg för monteringen av drev för att slippa lyfta så tungt blev otroligt bra faktiskt. Satt en elektrisk ventil på bränsleledningen som jag misstänker hängde ihop med den startspärr som blev bortplockad i samband med byte av EDC av förra ägaren. Den var kopplad som så att den konstant låg och drog ström då den var kopplad på fel sida brytaren. Jag rev bort all kablar och ventilen fick en enkel biljett till miljöstationen. Ersattes av en vanlig kulventil. Vissa saker skall man hålla så simpla som möjligt för att slippa onödiga stopp o problem . Tog mig även en titt på det elektriska under panelen rev bort och kopplade om en del underliga lösningar. (Som underhålls elektriker fick man lite lätt magknip av hur det såg ut men men... Det får bli ett projekt för höst/vinter att nysta ut.) Men man undrar ju ibland varför i princip alla båtar (i alla fall de jag jobbat med) helt saknar fackmannamässiga elinstallationer och bjuder på godingar som säkringar i serie, Kortslutningar och undermåliga skarvar i form av felaktigt pressade skarvhylsor, kabelskor och ändhylsor. Och en massa eltejp 😅. Det som jag kommer ge mig på i år är att få lanternor att fungera korrekt då de kan vara bra att ha. 😁 Slipning och oljning av teak luckor har även hunnits med. Det som nu återstår är väl lite puts o studs sedan är vi nog klara för sjösättning. Motor är prov startad och fungerar utan anmärkning
- 34 svar
-
- 2
-
Jag sjösätter 24 maj. Jag jobbar ju tyvärr alltid oavsett om det är röddag eller inte.. Vilket kan vara rätt tråkigt. Men jag har en ledig vecka var fjärde vecka så det jämnar ut sig. Har tidigare säsonger alltid varit i vattnet in slutet av april men tänkte nu ta en senare sjösättning iår. Vilket kanske blev en vecka sent eller liknande. Men samtidigt har det varit otroligt skönt att greja i bra väder och utan att frysa.
-
Just nu står det lite still med fixandet. Väntar på drevolja, anoder och andra delar. Men det skall enligt de uppgifter jag fått skickas idag eller imorgon... Något jag lärt mig från året är att aldrig mer sjösätta tidigare än mitten på maj. Otroligt skönt att slippa frysa och rusta båt i endast några få plus grader..
-
Hej, köpte nya knappar, brickor och bokstäver på kad44.com. Gick snabbt o smidigt. Lite dyrt kanske då det är norska priser och tull men det kan det kanske vara värt. Provade aldrig med hylomar. Fick inte in röret rakt nog så o-ringarna la sig fel 😕 Nytt rör två gånger då vi funderade på om det nya var felaktigt. Passade på att byta alla tätningarna även den bakom fästet. Gick bra när man demonterade limpan för då kom man in rakt 🙂 Precis det var ena teflonringen som gick sönder för oss. Fick inte med någon monteringsfilm. Men det bör vara ett icke problem bara vi får hem nya grejor. Näee bilder kan lätt se mysko ut vid första anblick. Förstår precis vad du menar nu 😊
- 34 svar
-
- 1
-
Skalbaggen började följa keba53
-
Har även köpt hem nya knappar och symboler till "kontrollpanelen" för EDC vilket jag blev himla nöjd med .
-
Snabbspolar vi fram till årets vår rustning så har det skett flertalet grejer. Vaxning och polering, slipning av teak, byte av gavlar och packningar till powertrim cylindrarna. Målning av drev. Samt skapat en att göra lista som tycks växa mer och mer. Bilder och mer detaljerad beskrivning kommer. Vi fann att oljan till drevet såg ut som rosa milkshake. Vilket gjorde att vi förstod att det var dags att uppdatera tätningarna till kolvarna. Främst tätningarna i gavlarna. Ett relativt lätt jobb trots att gavlarna kan sitta åt riktigt ordentligt. En liten händig gasolbrännare för att värma cylindern gjorde jobbet att lossa det gamla relativt enkelt. Men vi har funnit att reservdelarna (bortsett från nya gavlar) Är relativt dyra i jämförelse till vad man får. En uppsättning tätningar om man väljer at inte byta gavlar kostar ungefär 500 kronor per cylinder. Vi fann dock att ett kit med nya gavlar samt tätningar fanns att få tag i för 532 kronor på webbaserad återförsäljare. Vilket är hyfsat rimligt. Dock gick en av styrningarna sönder och att få tag på en sådan har visat sig vara relativt svårt. Kan vara så att man får bita i det sura äpplet och köpa en ny sats...
-
Jag är inte riktigt med på vad du menar kan du ta en bild? :) Det skall vara likadant knä på de flesta KAD:ar tror jag. Knä som vi monterade har VPnr: 851289 och finns med i volvos EPC :)