Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Goran555

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Goran555

  • Placering
    Kadett
  1. Har grundmålat med hempel light primer men vill bottenmåla med international vc17 eco. Färgtillverkarna vill ju att jag fortsätter med deras färg, men vilken erfarenhet finns det hos er om att byta fabrikat? Tycker att epoxi är epoxi, borde inte gå att göra den så annorlunda att en bottenfärg av annat fabrikat inte fäster?
  2. Aldrig får man vara glad… Var inne på att ta bort den yttre självpolerande färgen och sedan måla över den underliggande (troligen) hårda bottenfärgen (den kritar inte som Fabi one-färgen så jag har gissat att den är hård. ) Ser nu att den gamla färgen kan innehålla TBT och den ska isåfall bort även den, eller möjligen lägga på tvåkomponent spärrskikt. Så med tanke på tiden till sjösättning får det nog vara som det är till i höst och göra ett grundligt jobb då. Någon som har kloka och uppmuntrande råd/erfarenheter om detta? Verkar ju som man närmast ska ha rymddräkt på sig om man ska jobba sig ned genom de gamla skikten. Och epoxibehandla skrovet även om man tänker bottenmåla.
  3. Angående hemmahamn, vi har två, i mälaren och i skärgården. Uppläggningsplatsen är vid hemmahamnen i mälaren. Ja, frågan är då vilken som ska räknas som hemmahamn.
  4. Vår båt är upplagd 100 m från mälaren, Stockholm tar inte dricksvattnet ur grundvattnet utan direkt ur Mälaren, uppströms från vår uppläggningsplats. Jotun skriver ”Under användning tränger vatten in i det yttre skiktet av färgfilmen och frigör kopparjoner. Det är dessa som är biologiskt aktiva och förhindrar algsporer och larver från att fästa på skrovet. I ett tunt lager som kallas ”boundary layer” kommer koncentrationen av kopparjoner att vara så hög att de har en förebyggande effekt på mikroskopiska organismer som försöker fästa sig. Så snart kopparjonerna lämnar färgfilmen omvandlas de till andra typer av föreningar som inte är farliga för andra organismer i vattnet.” Stämmer det så får det mig att ännu mer fundera på om reglerna har en bra verklighetsförankring för polerande bottenfärger med koppar. Men kollade nu att högtryckstvätt av båtbottnar med polerande färg inte är tillåtet hos oss heller, så det blir skrapan. Men fundera kan man ju.
  5. Det jag tänker är att det är i vattnet färgen gör skada. Så om man skitar ner sanden är det först då den lakats ut i vattnet (mälaren i mitt fall) som den gör skada. Att ta hand om färgen är ju det bästa, min tanke var hur alternativen färg i gruset kontra färg i vattnet påverkar omgivningen. Visst ska vi vara rädda om miljön, och jag kommer att vara mest i skärgården där färgen (i alla fall fortfarande) är godkänd.
  6. Kommer att ha en hård bottenfärg, vad jag förstått är det bästa lösningen då jag växlar mellan mälaren och skärgården.
  7. Tack för alla synpunkter! Lutar åt att inte försöka med högtryckstvätt, nog mest för vad båtgrannarna ska tycka. Även om jag förstår argumentet att man ska samla upp färgresterna så är jag lite tveksam till hur det är kopplat till verkligheten. Är det verkligen sämre att färgen hamnar på en grusplan som i åratal impregnerats med bottenfärger som skrapats och slipats bort jämfört med att jag kör några år till och polerar bort det i vattnet - även om jag större delen av året kommer att vara i östersjön.
  8. Hur man tar bort bottenfärg känns ganska uttjatat, men vill bara fråga om någon har erfarenhet av att ta bort polerande bottenfärg (Fabi one) med högtryckstvätt? Känns som att ta i väldigt mycket att slipa eller använda färgborttagningsmedel för att få bort en färg som ska lossa bara av vattnet.
×
×
  • Skapa nytt...