Palaa99
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Palaa99
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Generellt är rost på kölen inte det värsta som kan hända, men bör åtgärdas. Det påverkar prestanda, en köl bör vara slät. Ambitionsnivån kan variera från att fixa årets värsta rost till att ta bort all färg in till rent järn och lägga på epoxi. Skarven mellan järnkölen och plastskrovet är lite viktigare att åtgärda tycker jag. Det mjuka är säkert en tätningsmassa, antingen en ursprunglig eller något som lagts på efteråt. Svårt att säga vad man bör göra utan att se på plats. Bottenfärgen som är lös bör du ta bort och sedan lägga en grundfärg på de ställen färgen lossnat. Sedan måla hela botten. Var ligger båten? Det påverkar vad du kan/får använda för färg och om du ens behöver någon. Bara fiskarna ser botten på båten... Sprickor i skrovet bör lagas, men hur är svårt att säga. Är det en kosmetisk spricke i gelcoaten räcker det att skrapa rent och lägga på gelcoatspackel, men är det en djupare spricka bör man göra en lite större reparation. Det är inte svårt, tar bara längre tid. Börja med att försöka bedöma om det är en ytlig skada eller en djupare skada genom att peta/skära/skrapa loss allt löst med en kniv. När det gäller facket så har jag inget bra svar. Välkommen till MG! Mackey
-
Jo, ett fack där är säkert mycket praktiskt, men jag tycker ändå att det är konstigt att det enda som skyddar mot att vatten tar sig in är en liten tygbit. Dels finns det eluttag i facket och dels så verkar det inte finnas mer dränering än att det först droppar ner i stuvfacket under sitsen och sedan torde det rinna vidare till kölsvinet. Men det kanske inte är någon större fara utan att det bara kommer in några droppar även vid kraftigt regn. Men jag hade gärna sett en tätare lösning, som att t.ex. ovansidan av tyget var fastsatt och tätt åtminstone, ännu hellre en slags lucka som var mer eller mindre helt tät.
-
Det är en Albin Viggen. Just nu står den på land på en trailer. Den har av tidigare ägare använts i östersjön så gammal färg är säkert anpassad därefter. Själv så har jag ännu ingen båtplats klar. Men det kommer bli antagligen Mälaren eller östersjön för min del när det är dags.
-
Jag har nyligen köpt mig min första segelbåt. Jag har en del frågor och funderingar, allra främst gällande utsidan av båten. Om vi börjar längst ner vid kölen så finns det mycket små rostfläckar och mycket bubblig färg säkerligen med underliggande rost. Detta borde inte vara så värst allvarligt enligt mig eftersom det ligger bara på ytan. Om jag skrapar lite med en kniv eller mejsel så kommer jag genast in på rent järn. Vad kan vara en lämplig behandling av detta? Dessa blder visar det värsta området strax ovanför och vid skarven mellan skrovet och kölen. Här petade jag loss några lager på några mm och kom in till en hård blank yta. Är detta gelcoat som lossnat? Vad bör jag lägga på här? Något slags spackel? Precis vid skarven skrov/köl sitter någon mjuk tätning av något slag. Vad är detta för något? Detta är de värsta ställena i övrigt. Räcker det att ta bort lös färg och måla bottenfärg direkt? Ovanför vattenlinjen så finns det någon större spricka (den värsta ser lagad ut) men i övrigt är det mest några mindre. Är detta något att bry sig om om man kan leva med det rent utseendemässigt? Vid ryggstödet i sittbrunnen så sitter det en lucka med något tygskynke som skydd. Något slags förvaringsutrymme med bl.a. cigarettuttag i. Det ser hemgjort ut med kartong som syns underifrån och ett skynke som fransar sig eftersom det inte är sytt i kanterna. Är detta okej eller bör jag göra något åt detta? Jag tycker själv att det verkar dumt att ha det så här och att det borde kunna regna in och i värsta fall vid stor krängning strömma in vatten i ruffen via detta hål. Tacksam för alla förslag och tips.
-
Hej! Jag letar efter för tillfället efter en mindre segelbåt att ha som min första båt. Jag tycker om campingliv och tror att jag ganska fort kommer att vilja övernatta med båten snarare än dagssegla och därfor undrar jag en del om hur mycket man kan lasta en mindre segelbåt och hur noga det är med hur man lastar. Jag har paddlat en del och vet att lastens vikt och placering påverkar stabiliteten och sjögången enormt mycket. Men då väger ju en kajak ganska lite och jag har lastat mer än kajakens vikt. Jag har läst en del om långsegling och där verkar det största problemet vara plats snarare än vikt, men då har de flesta rättstora båtar, större än 3 ton. Men det jag undrar är, hur påverkar lasten en mindre segelbåts gång och stabilitet? Hur mycket kan man räkna med att lasta på en segelbåt? Finns det något riktmärke att gå efter vad gäller lasten på en segelbåt ? T. ex. 1/3 av deplacement ska vara ok. Eller liknande. Vad kan man t.ex räkna med att kunna lasta på en Triss Magnum, 6 m längd, 1200 kg deplacement jämfört med stortriss 5,25 m längd, 425 kg deplacement? Hur noga måste man vara med placering av last på mindre båtar?