Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

danielsan123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om danielsan123

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min skrovbeklädnad föll avv för någon vecka sedan. Den var limmad direkt mot plastskrovet. Tog du bort gamla limrester från plastskrovet eller bara från skivorna? Läser lite på de produkter som rekommenderas från Biltema att de inte är ämnade att användas på plast.
  2. Hej! Min skrovbeklädnad ramlade av för två veckor sedan. Har beställt nytt från Hjertmans men kommer inte in i butik föränn i slutet av januari. Har planerat köra Casco. Dock inget garage att mecka i så det lär få bli till sommaren 🙂
  3. Kan ha missuppfattat antal bar. Taken provtrycktes hos en välrenomerad båttillverkare så jag litar på att de testat väl. Ja, det är en orginaltank.
  4. Andra gången på två år som jag rivit ut fasta tanken på 180 liter efter att fått tömma kölsvinet på vatten och bensin. Förra sommaren gjorde jag en optisk genomgång av tanken (urplockad) och anslöt alla slangar med dubbla slängklämmor. Lite marinsilikon för extra tätning. Har funkat hyggligt till nyligen då jag hade 3/4 tank och efter en studsig tur på sjön hade jag ca 15 liter vatten och bensin i kölen. Hur mycket av detta som är bensin har jag ingen aning om. Har nu tagit ur tanken (aluminium) och fått den trycktestad av en båtfirma. Vid 1,5 bar läckte den ingenting. Bra att passa på att byta slangar. Kan ju läcka där. Tycker påfyllingsslangen ser rätt gammal och styv ut. Den kommer att bytas. När jag tittar på avluftningsslangen så sitter den extremt otillgängligt. Lär kräva att såga ut för en inspektionslucka om den skall bytas. Värderar att bara kapa slangen närmast tanken på några centimeter. En båtfirma jag ringde till ansåg att avluftningsslangen är mindre trolig till bensinläckage. Båten är 20 år gammal och avluftning och påfyllningsslangar är nog aldrig bytta. Hur sannolikt kan det vara att avluftningsslangen som är roten till problemet? Mest troligt tror jag det är påfyllningsslangen. Å andra sidan att slanga tanken på bensin och få ur den ur skrovet är inget jag gärna gör allt för många gånger till :-). Galia 660 WA
  5. Känns troligt att det är denna jag fått (22mm). https://varmarcenter.se/tillbehor/avgassystem/webasto-avgasljuddampare-io-22-mm/
  6. Avgasslangen till höger är inte Kinaorginal. Denna på bilden här är orginal.
  7. Hej! Nu har jag inte tillgång till prylarna eller båten där jag sitter. Men som inringat på bild med rött så är det samma dimensioner (24mm) på både avgasljuddämparen som på värmare och avgasgenomföring och jag kan således inte trä avgasslangen över varken värmaren eller avgas
  8. Hej! Köpte en sats begagnad (men aldrig monterad) kinavärmare. En riktig avgasgenomföring och avgasrör ingick. Efter att ha slitit med att får bort sika halva helgen och gjort skrovgenomföring för avgaser så inser jag att slangen till avgasröret är exakt samma ytterdimension som utblåset till värmaren och avgasgenomföringen. 24 mm. Delarna passar således inte 😞 . Finns det några bra muffar att skaffa? Kikade på 25 mm (innerdiameter) förstärkt silikonslang som skall klara 180 grader. Men jag är kluven. 24 mm känns ju ganska standard när man söker runt. Orginaldelen från Kina passar. Hur kommer jag bäst vidare? MVH Daniel
  9. Tack IngemarE för utförliga svar! Uppskattas! Ska ringa Garmin imorgon och redogöra för mina felsökningar. Har kostat på mig ganska mycket i form av elmateriel i detta felsökandet och mycket tid. Fiskesäsongen är på topp just nu så sitta fast med elfel är jobbigt just nu 😕
  10. Tydligt kunde jag inse att när vhfantennens kabel närmar sig ekolodsgivarkabeln drar störningarna igång. Drog på en värmeisolerande kabelstrumpa över givaren. Efter det blev det sämre. Dock nästan bara kanal 72 som störs. Nu ligger kabeln fritt 3 dec men ändå sämre mot innan.
  11. Har två plottrar med ekolod i båten. Dessa har stört varandra sedan installation för drygt ett år sedan. För någon månad sedan började även VHF´n störas enormt av, iaf den ena plottern. Har ett Garmin Ultra 92SV. Så snart jag slår på strömmen till denna börjar det spraka i den fasta VHF´n. Började riva ut det mesta av elen och kontaktera om på nytt (smätlimskontakter) och byta ut kablage som såg oxiderad ut samt ta bort den gamla sockerbiten som fungerade som central. Skaffade också en ny jordplint istället för allt på en skruv. Började ansluta ett instrument i taget. Först VHF och sedan garminplottern. Allt annat utkopplat. Plockat bort all gammal jord och testar på en ny tillfällig jordkabel. Samma visa. Så fort plottern startas skapas störning i VHF. Testade att ansluta instrumenten direkt utan att passera säkringspanelen (som är relativt ny). Samma problem fortsatt. Vad kan orsaka störningarna? Känns som jag eliminerat det mesta. VHF-antennens kabel går förvisso alltjämt nära strömkablaget fram till Garminplottern. Tänkte skaffa ett litet mcbatteri idag och testa ansluta dem till varsitt batteri för att ytterligare ringa in ev problem. Kan huvudbrytaren påverka på något sätt förutom att bryta/slå på elen?
  12. Har en matning av plus från huvudbrytare till förbrukare. Min säkringspanel är uppdelad i två så jag behöver dela upp plus. Försöker skarva allt med skarvhylsor med smältlim. Köpte dessa på Biltema men känns tveksamt att kunna skarva en plus till två med sådan och få den tät.
  13. Tack för det tipset. Printade faktiskt ett par pluggar i TPU för ändamålet. Den ena något mjukare än den andra. Dock ganska hårda bägge två. Lite svårt att få dem att sitta på plats men självtrycket löser nog det av sig självt kanske. Ska printa ett par till om jag får loss all tpu som fastnat i skrivaren. Inte en optimal skrivare för mjuk filament den jag har. Men några stycken och en klubba att dra dit dem med så har man nog löst värsta scenariot 🙂
  14. Nu är jag igång med länsfrågor igen. Har skaffat en elektrisk länspump som skall installeras när det blir snällare väder att greja med båten. Har idag vad jag kallar regnläns. Två öppna hål i sittbrunnen. Har använt båten två år men klurar på detta med säkerheten. Då jag fiskar så är jag även ute denna tiden på året. Eftersom regnlänsen sitter högre än vattenlinjen fungerar allt bra. Men jag tänker som så att om jag går på en stock eller får en läcka i under vattenlinjen så kommer båten bli allt tyngre och jag antar man kan riskera att regnlänsen då skulle kunna hamna under vattenlinjen. Då kan det gå fort. Finns inga backventiler utan det är ca 50 mm stora genomgående hål. Är detta egentligen så bra? Använder alltid flytväst eller torrdräkt beroende på årstid. Röksignaler, VHF bla. Försöker ha säklerhet i baktanke men just detta med regnlänsen blir jag inte klok på. Åtminstone inte i händelse av att jag skulle ta in vatten. Kanske svårt att se på bild men det finns ingen (och har aldrig funnits tror jag) någon gummiflärp eller dylik för att hindra vattnet utanför att ta sig in. Hjälp mig förstå att det är som det skall alternativt berätta vad jag bör göra 🙂
×
×
  • Skapa nytt...