

Carl-Linusson
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Carl-Linusson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Vi lämnade Florida-Ft.Lauderdale. Blev överraskade av en hård halv storm söder Bahama. Fortsatte mot Azorerna. Vi fick kryssbog. Skulle gjort hela resan på under tre veckor. Vinden höll i sig, rak motvind, det låg ett högtryck över Azores. Fyra veckor senare kliver vi iland i Horta, Azorerna. Det första som möter oss frågar, är vi den båten som varit efterlyst på radio. JA, det tog lite längre tid. Nödrop hade gått ut, men USCG (US Cost Guard) hade inte gjort något, för Vi hade ju en registrerad EPIRB ombord och den hade inte löst ut. Så USCG hade svarat; vänta de kommer! Sammanfattning: vid överhavsegling, förutom livflotte mm. skaffa EPIRB. Den syns även på större fartyg.
-
Du kan säkert lösa detta själv, genom att tänka: när, var, hur, vem och varför. När Du själv gett dessa frågor svar, ser Du även lösningen. Gjorde en liknande rep. I Spanien. Sbetsade på dubbla längden och vinkeljärn i RF. Det kom in en Vega i Torrevieja, som skulle långsegla. De klgade på att den tog in vatten på hårdkryss. Röstjärnen satt bara fast i relingslisten. Det var klart att det öppnade sig mellan skrov och däck. Skaffade ett långt plattjärn i aluminiun som mothåll under skarndäck. Det fungerade och de seglade tillbka till Göteborg. Träffade senare på båten i Stockholm, på väg jorden runt från Haparanda. Kollade Min lagning. De fortsatte jorden runt och skrev boken "Alla sa vi skulle dö".
- 17 svar
-
- 1
-
-
Nåtmassan kan inte expandera, det är trä som sväller! Vid reperationer togs nåtmassan bort. På större arbeten med hjälp av en cirkelsåg som fått ditskruvade stift i längdriktning. Nåten frästes ur och trät behandlas med en sealer. Vid ifyllnad av ny nåtmassa, tejpades kanterna noga, det är lättare att ta bort tejp än att skrubba rent trä.
-
-
Vi blev ngt av en grupp frälsta av Timbergard. Några lager har varit bra i många år (10), både ute och inne.
-
Har gjort kanalerna upp och ned (500 slussar), seglat medelhavet, korsat atlanten några gånger. Rekomendation vid val av båt: har med åren seglat många båtar. Om Du kan lite om segling välj en med delat latteralplan (fenköl). Roligare och lättare att segla. Välj något strax under tolv-meter. Själv och på egen hand seglat med en Scanmar 40, både Västindien, över Atlanten och i Medelhavet. Det viktigaste var vindrodret Sailomat som skötte det mesta, även i hårt väder. Hur som helst rekomenderar jag ingen ensamsegling över flera dygn. Även om man inte tror det, så händer det mycket till sjöss. Krock med val, lastbåt, ubåt, drivgarn o.s.v. Lycka till
-
Om pluggen kommer upp, är det oftast underliggande skruv som skjuter upp den. Ta bort och kolla!
- 7 svar
-
- 1
-
-
Tack Magnus Larsson bra bild med översikt. Från handfat till bordsgenomföringar fanns det en liten böj, troligen som vattenlås. Det är klart att slangen frös sönder trots öppen kran. Detta upptäcktes på våren när vattnet stod över durken. Alltså, om man inte vet eller känner till, att allt rinner ut passar det med glykol i vasken eller toa. Den värsta händelse var när vi seglade med en bordsgenomföring som trots alla undersökningar såg fin ut men hade en slangklämma på sig, där det suttit en jordad sladd för troligen en radion. Fick den i handen när jag skulle stänga ventilen, allt gick bra den gången trots allt, men STOR varning för de som tror sig kunna jorda instrument via en bordsgenomföring, som består av material (bronz) som lätt korroderar. Tänk även på detta om Ni ligger i hamn länge (över vintern) att genomföringarna kan korrodera. Vid det gäller genomföring för motorn, bytte jag en som hade galler på utsidan. Vi hade kört på kanaler, fått in sjögräs och stickor i gallret, det blev täppt. Om jag lossar slang och event filter från insida, vill jag med en pinne kunna peta bort eventuellt skräp, att tänka på om du går på kanaler.