Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Skruttelina

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Skruttelina

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

492 profilvisningar
  1. Jo det kommer att bli en huvudsäkring på startbatteriet., Funderar bara på storleken. Jag tror det ska räcka med 25A till förbrukningssidan, Det är ju mest belysning och kylskåp som drar ström och det är utbytt till LED. Jag har inte varit vid båten än och kollat vad kylskåpet drar i ström, det kommer att ändras när jag vet. Angående 12 voltsuttaget blev det 5 Volts dubbelt USB uttag 2A istället, kommer ju bara ladda mobilen där ändå, Jag tror det ska räcka så som jag skissat.
  2. Gjort lite justeringar på elschemat efter bra synpunkter. Hoppas det blev bättre nu.
  3. Det verkar som om min tråd börjar bli en renoveringstråd 😃 Ligger den i fel kategori får jag ju flytta den? Har gjort färdig panelen och dragit elen på den. Kommer att ändra lite i ritningen då jag köpte en brytarpanel med säkringar som ligger före förbrukarna samt lite andra ändringar med. Jag har tagit till mig vad ni skrivit tidigare i tråden och det tar jag tacksamt till mig. Lägger in bilder på den "färdiga" panelen. Fram och baksida. Alla trådar är märkta med partex och de flesta kabelskor är lödda. De fyrkantiga hålen i panelen är dels för reglaget och dels för trimplansbrytarna.
  4. Det ska vara två föbrukningsbatterier och ett till start är det tänkt. Sen har du rätt i att jag ska rita in minuskabeln. Jag gjorde det lätt för mig när jag gjorde schemat. Kommer att ändra det. Sen har inte alla säkringar rätt värde såg jag. Anledningen till att jag vill ha 10 kvadrat för matningen är att all förbrukning trimplan, motorlyft, ja allt utom startmotorn har tagits från en 4 kvadratsmatning. Sen tror jag att jag får mindre spänningsfall och värme med grövre kabel
  5. Liten bild på kabel stammen. Lådan ska sitta i motorrummet höger sida.
  6. Nu har jag startat nydragningen av elen. Kikade vad som fanns i båten och det var ju en hel del som ska kopplas in, Gjorde mig ett litet elschema som jag får utgå ifrån. Synpunkter tas gärna emot 😊. En del mätare i panelen fungerar inte, knopmätaren fungerar varjefall. Då panelen hade sett sina bättre dagar tänkte jag göra en ny och nya mätare. Fick bli en enkel, bockad aluplåt 3mm. I helgen tillverkade jag kabelstammen mellan motorrum och panelen. Alla genomföringar m.m. är tätade extra och alla kabelskor är crimpade samt lödda. Tänkte ha 10 kvadrat mm för plus och minusmatningen från batterierna till panelen, men hade inte det hemma i rätt kvalite´. Tacksam för synpukter eller ideer jag kan göra bättre.
  7. Jotack jag vet det. All El ska dras om från batterikablar till 12 voltsuttaget på panelen.. Sen båten var ny 1969 är det många "kan själv". som kopplat hej vilt. Allt ska bli nytt. 🙄 Knåpat ihop ettschema jag tror kommer att fungera
  8. De var väldigt igenkletade från vevhusventilationen, men är rengjorde nu 🙂
  9. Tackar för det. Nä jag ska inte bygga om det i första läget. Men nya tänddelar blir det varjefall. Jag var bara lite nyfiken. Men elen måste jag rätta till nu i höst/vinte. Det blir omdragning i hela båten. Märkt upp trådarna i råttboet så jag vet vart dom hör
  10. Gokväll. Var en sväng till båten idag och kollade vad det sitter för tändningsdelar. det blir att handla nytt, och det med brytarlöst system kommer det att bli. Tackar för tipset. 👍 Jag blev lite konfunderad då jag kollade luftfiltret.Eller rättare sagt mässingsplåtarna, de var alldeles oljiga och blöt oljehinna i hela burken. Slangen för vevhusventilationen var instoppad i luftintaget i det lilla röret in till filtret. Det verkar lite konstigt i mina ögon, eller jag kanske har fel. Slangen tog ju upp 2/3 delar av rörets innediameter. Kan det vara så att vid gaspådrag suger den åt sig oljedimman i vevhuset och på så sätt blir för fet blandning? Skulle det inte fungera med vanliga luftfilter som sitter på bilar? Undrar lite?
  11. Hej Startade en annan tråd angående elsystem men antar detta ligger i rätt forum. Har ju gått och blivit med båt för en vecka sen och fick ta premiärturen idag. Ancas Queen 24 med Volvo B20, dubbla Stromberg förgasare. Nu till problemet jag råkade ut för. Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem. Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn gick upp i varv men bluddrade efter 10 sekunder för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,, väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något. Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen. Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks. Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv. Vad kan felet vara??? Nån som har en ide'? Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla Dåliga tändstift? Brytarspetsen? Kondensatorn? Tändspolen? Fördelaren? Nån som varit med om samma sak? Tacksam för hjälp. //Per
  12. Tackar för all info, det hjälper mig verkligen. Idag tog jag premiärturen, gick nästan bra. Startade fint och taxade ut ur marinan, gasade lite upp till ca:5 knop, inga problem. Gasade på lite mer upp till 10 knop......då började motorn "bluddra" och nästan dog. Sänkte gasen till tomgång......Gasade upp igen och motorn bluddrade för att sen dö...Gick inte att starta igen....kände att det luktade lite bensin,,, väntade en stund och körde startmotorn en lång stund utan att det hände något. Efter ytterligare en stund fick jag igång den igen. Vågade inte gasa upp den utan puttrade långsamt tillbaks. Misstänker att den inte förbränner bränslet på högre varv. Vad kan felet vara??? Nån som har en ide'? Felinställde förgasare (Stromberg 175 CD-2) Dubbla Dåliga tändstift? Brytarspetsen? Kondensatorn? Tändspolen? Fördelaren? Nån som varit med om samma sak? Tacksam för hjälp. //Per
  13. Tack för snabba och bra svar Det kommer att bli helt nydragen El med rätt material och rätt draget. Tanken jag hade var att jag skulle dra om det lik originaldragningen. Att dra nytt och koppla in är det minsta problemet, vill ju ha det snyggt och propert. Är elektriker i botten så det ska inte vara några problem. Båten är en Ancas Queen 24 B20 motor 130Hp 180 drev //Per +
  14. Hej Har precis införskaffat mig en Ancas Queen 24 -69 Under vintern tänkte jag snygga till elsystemet i båten, Nu ser det ut som ett råttbo med skarvade kablar, fel dimensioner ...alltså en "kan själv" som kopplat. Men finns det nån som har elschema på en båt som min som kanske sitter på ett schema. Sökt som en stolle på nätet men inte funnit något? Skulle vara väldigt tacksam om man kunde kopiera det isåfall //Per
×
×
  • Skapa nytt...