Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

Lnejman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Lnejman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack till Grelis och sanktanna🙂 Det gick bra att byta bälgen. Det var faktiskt inga problem att få bort tapparna. De satt monterade i drevet i en "hållare" som hade en delning i hålet så att säga, så när man lossade låsbulten så blev hålet större och tappen släppte direkt, faktiskt så gick den ena så lätt att man kunde vrida runt den med en spårmejsel. Det värsta var när jag skulle sätta ihop drevet igen. Jag uppmanar alla som läser detta att bygga en ordentlig avlastnings ställning runt drevet. Jag stod rätt dåligt till och byggde en ställning med 4 ben som skulle avlasta tyngden när jag sköt isär drevet. Den var för vek och ostadig som gjorde att det nästan var omöjligt att få tillbaka drivaxeln i drevet. Det är ju en rund "drivknuts ring" som ledar åt alla håll, och den vek sig hela tiden eftersom drevet och axeln inte var i exakt linje. 3 timmar tog det innan jag lyckades få in drevet rätt på axeln. Men nu är allt ok. Tips för de som ska byta bälg på ett gammalt AQ 100 drev.
  2. tack så mycket för det tipset🙂 Det gäller nog att få in mycket rostlösare. Har man ett drivdon som är så lika diametern på tappen som möjligt, så kanske den inte "sväller"
  3. hej! Jag ska försöka byta bälgen som täcker drivknuten på mitt volvo penta 100 drev. är det nån som vet vilken diameter som tapparna har på ett penta 100 drev? Man måste ju knacka ut dom för att dra isär drevet när man ska byta bälgen. jag tänkte köpa med mig ett rejält drivdon, som jag ska slå ut tapparna med, och befinner mig 25 mil från båten så jag kan inte kolla. Nån som vet vilken dimension som tapparna har?
  4. är det nån som vet vilken diameter som tapparna har på ett penta 100 drev? jag tänkte köpa med mig ett rejält drivdon, som jag ska slå ut tapparna med. Nån som vet vilken dimension som tapparna har?
  5. tack så mycket! är det jobbigt att byta bäljen? måste man riva mycket?
  6. jag är osäker på vilket drev jag har till min AQ130C volvo penta. jag behöver byta drivknutsbäljen som spruckit. nästan säker på att det är ett 100 drev men osäker på exakta benämningen. jag tog ett kort på plåten, man ser ganska tydligt ett nummer 41918 på en bricka. Finns det nån vänlig själ som har koll på hu man identiferar drevet?
  7. Jag har fått läckage på min sjövattenpump till min volvo penta B20 AQ130C . Det läcker inte från locket, utan verkar komma bakifrån. Den suger nästan ingenting alls, trots impellerbyte så jag tror den drar in luft någonstans. Jag behöver renovera den och beställa ett renoverings kit och vill ha hjälp med att identifiera pumpen så jag kan beställa rätt. Finns det nån som har sett en sån här pump å vet vad det är för typ? sorry för dålig bild.
  8. Tack så mycket för svaren! ska testa lite till helgen.
  9. jag har en volvo penta aq130 med kombinerat sjövattenintag/avgasutsläpp. Det är en sån "stövel" med lite platt utblås. kolla bilden. nu vid provkörningen så blev motorn snabbt överhettad och var på gränsen att koka. det verkar inte som det kommer nåt kylvatten alls. nu undrar jag om det är nåt fel på nivåerna mellan kylvattenintaget och sjövatten filtret, för filtret sitter ju på mitten av motorn ungefär. slangen som för vattnet är ju så klart under vattennivån, men när den är kopplad till sjövattenfiltret som sitter på mitten av motorn så funderar jag på om sjövatten pumpen verkligen orkar suga vattnet så att det strömmar ned till vattenpumpen. Hur pass mycket suger impellerpumpen? en sak till om sjövattenfiltret (se bild) det är två mässingrattar på översidan, och jag skruvade bort dom men kunde inte få upp locket för att inspektera. Öppnar man locket rakt upp? eller är det nåt annat sätt? Kan det vara så att locket har fastnat mot någon gummipackning?
  10. Hej! jag har köpt en ryds DC som är lite ombyggd. Jobbat på motorn som är en AQ130C med dubbla förgasare. Nu går motorn bra efter förgasarrenovering mm. jag tog bort alla slangar från sjövattenpumpen och kollade allt för läckage. När jag körde motorn på land så kopplade jag in kylvatten direkt till sjövattenfiltret och det verkade funka fint. motorn kom upp i ca 80 grader och höll sig där. Nu till problemet, var sitter sjövattenintaget? jag hittade en genomföring i aktern som det sitter en slang på som verkar passa på intaget till filtret. Man kan inte se på utsidan av aktern var den tar in vattnet. Är det inuti det platta svängda avgasröret som intaget för vattnet sitter? Jag fyllde vatten i slangen och det rinner då ut i avgasröret. jag ska kolla om jag har bilder på detta. Det sitter ett "hål" nästan mitt i kölen längst ned, som jag trodde var intaget, men he he det var tydligen bottenpluggens hål. så vid sjösättningen så strömmade vattnet in därför att det inte satt någon plugg där. Båda dräneringspumparna höll nästan inte undan. Så det blev att ta upp båten igen 🤥 på bilden syns det vinklade avgasröret (vitmålat) och längre ned den svarta platta delen som kylvattnet rinner ut från när jag fyller vatten i slangen. Nu ska jag försöka köpa en bottenplugg (19mm) om det finns att köpa. Det är ett gängat (invändigt) plaströr som pluggen ska in i. tacksam för råd! LN
  11. ok tack för svaret😀 vad kan det vara när styrningen går trögt, dessutom tyckte jag att den rörde sig väldigt lite när jag vred på ratten. Vet du om styrningen är rent mekanisk eller arbetar den med hydral. Drevlyftcylindern lyfter alltså hela drevet med hydralpumpen. vet du om givaren (oljetryckskontakten) kan ge ett värde till oljetrycksmätaren, eller om den bara kan sköta om oljetryckslampan som faktiskt funkar nu. Kanske mätaren inte är inkopplad alls. Jag får i varjefall inget liv i den.
  12. Hej ! nu kommer en massa bilder på motorn, och jag har skrivit text i bilderna där jag frågar om saker. motorn går ju att köra, men laddar inte nåt alls. Det kan ju vara en massa olika fel förstås, men det får man ta metodiskt bara. sen är det bara en mätare (bränsle mätaren) som går och jag behöver få en hint var temperatur-givaren (vattentemp) sitter samt oljetryck och oljetemp givaren.
  13. Sanktanna, vad tror du det är för modell på motorn? säljaren sa mycket riktigt att det är ett 100 drev på den. Han hade bytt ut hela växelhuset.
  14. tack så mycket mina vänner😀 en ryds kan det absolut vara! skrovet verkar exakt lika faktiskt. Nu står den på gårdsplan hemma, och behöver MYCKET handpåläggning. Huvudströmbrytaren vid batteriet är glapp, endast ett instrument (bränslemätaren) funkar motortilten står still även om pumpen startar. Elsystemet är ett "kråkbo" man verkar ha dragit en ny kabel för varje fel.... nu ska jag kolla om den laddar överhuvudtaget, det verkar dött även om motorn startar. tack för hjälpen!
×
×
  • Skapa nytt...