Jag är nybörjare inom båtmotorer och har haft min motor i två säsonger. Motorn fungerade fint den första tiden, men blev mer och mer svårstartad under den första säsongen. Även denna säsong så har motorn varit rätt svårtstartad - fram tills jag fick soppatorsk. Som en riktig klantskalle hade jag inte fyllt på tanken ordentligt när jag var ute med familjen, så mitt på mälaren så börjar motorn lägga av. Som tur var hade jag med mig en reservdunk och kunde fylla på tanken. Jag lyckades även få igång motorn efter några försök och köra hem familjen.
Nu till det intressanta. Efter motorstoppet så fick jag igång motorn lekande lätt varje gång under flera veckors tid. Sedan började den bli mer och mer svårstartad igen. Eftersom den blivit mer lättstartad efter motorstoppet så ville jag prova och se vad som händer om jag skapar motorstopp vid bryggan. Det jag med lite tester konstaterar är att motorn går igång direkt om jag INTE har bränsleslangen ikopplad (förutsatt att det finns lite bränsle kvar i motorn såklart). Med bränsleslangen ikopplad är det trögare.
Nu har jag de senaste gångerna kopplat ut bränsleslangen, startat motorn direkt på första försöket, och sedan kopplat i bränsleslangen när motorn är påslagen. Tricket fungerar perfekt, men nu till min fråga: Vad är det som kan orsaka detta? Är det bränsleslangen det är fel på?