Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

cristian1976

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cristian1976

  • Placering
    Landkrabba
  1. Stort tack för svar. Ser ingen riktig logik i när den släpper men väldigt snart efter att jag kommit upp i planing. Den släpper också lättare när jag svänger. Om jag gasar upp försiktigt i planing så släpper den inte helt utan det känns mer som den slirar typ 15-30%. Har hört andra som har motsvarande motor och propeller på samma båt utan problem. Vad innebär ventilation? Jag når lägre topphastighet än den gamla prop med mindre pitch.🤔
  2. Har en gammal Evinrude V4 140 hk -87 på min Flipper 620 från -78. Den har en propeller med dimensionerna 13.5x15. Nu skulle jag vilja byta ut lite kraft mot mer fart och har nu testat lite olika propellrar med 13x19 (13.2x19 är original om jag förstått rätt). Har testat olika prop både med ruvexnav och med vulkat nav. Samtliga dessa propellrar kaviterar ganska mycket. Först trodde jag att de var trasiga men tvekar nu. Den gamla kaviterar inte alls utan funkar som den ska. Den med rubex har lite annorlunda bladgeometri och slirar något mindre men ändå mycket. Jag blir inte klok på vad problemet ligger men funderade på om motorn sitter för högt (eller för lågt?!) så det blir turbulens. Kan det vara något annat som ställer till det? Skumt i så fall eftersom det funkar utan slir med den gamla qom också har rubex. Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig framåt🙏.
×
×
  • Skapa nytt...