Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

tqvil

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om tqvil

  • Placering
    Kadett
  1. Min båt var i så dåligt skick när jag började med den att jag maskinslipade stora delar med 800-1000-1200-papper. Sedan en omgång med autosol för hand och efter det rubbing och vax med blått skumgummi på slipmaskinen. Provade en billigare roterande slipmaskin, men tyckte att slipmaskinen gav bättre resultat.
  2. Fina fabrikat är säkert jättebra, men är inte livsnödvändigt. Jag polerar med min slipmaskin, en blå Bosch GEX125-150, med blå skumgummisvamp. Använder Biltemas medel, först rubbing om det behövs, sedan polish och sist vax. Brukar bli spegelblankt.
  3. En dyvika har man ju för att få ut vatten som har hamnat mellan skroven. Vet inte om 465 är konstruerad på samma sätt som systerbåten 434, på den går det att ta ut vattnet med pump i främre stuvfacket. När det gäller att ta ut regnvatten när båten ligger på trailer på tomten är nog det enklaste att köpa en billig dränkbar pump på biltema.
  4. Tack för tips. Har redan kollat där innan och den verkar vara till F40 med förgasare som tillverkades fram till 2009. Min motor med insprutning kom 2009 och tillverkades parallellt med förgasarmotorn första året. Sen skulle det kunna vara samma motor ändå, men det verkar som att Yamaha har bytt några gånger så det är inte helt lätt att hitta rätt artikelnummer.
  5. Min trim/tilt-motor är väldigt rostig på min Yamaha F40FET (EFI) 2009. Den fungerar som den ska, men ser verkligen helt genomrostad ut, så jag gissar att det bara är att byta den. Har dock lite problem med att hitta en passande motor. Köper man den genom en auktoriserad återförsäljare verkar den kosta 5500:- och då ingår inte ens bytet. Någon som vet om denna går att hitta billigare nånstans? Kan tänka mig att byta den själv om jag bara hittar rätt del. Har även sett att det finns andra fabrikat (pirat), men vågar man köpa en sån? Yamaha original verkar ju vara väldigt rostbenägen, så frågan är om en piratdel är ännu sämre? Har lite svårt att hitta rätt del även där, verkar finnas några olika artikelnummer. Tar tacksamt emot tips och råd. 😊
  6. När jag hade startproblem på min F40 EFI 2009 så var det högtrycksbränslepumpen som behövde bytas. Hade tur att det låg en återkallelse på den pumpen som tidigare ägare hade missat, så Yamaha stod för bytet.
  7. Tack för svar! Ser ut som att jag får klara mig utan. :)
  8. Hej! Har köpt en båt med en Yamaha F40 från 2009 som saknar instrument i panelen. Någon som vet var det finns att beställa och hur det kopplas in? Hade varit bra att se trimvinkel och varvtal etc. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...