Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Themariner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Trovärdig

Om Themariner

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har du kollat avgaskröken så att inte flödet är begränsat där? Har för mig KAD43'an inte varvar fullt ut i friläge så det betyder nog inget. Generellt kan det vara svårt att få rent värmeväxlaren och oljekyl helt, hur har du gjort det eller har du testat flödet? Om du tex bara kört kylrens kan det sitta gamla impeller delar kvar. Pumphuset för sjövattenpumpen kan bli slitet och behöva renoveras. Tror inte det är helt ovanligt att membranet i bränslepumpen blir dåligt, tror inte det är så dyrt att byta.
  2. Tack för det, toppfarten är ju ok men trodde den skulle gå lite snålare. Om man kör i ideal planande fart (ca 24-26 knop?) med ren botten, ej nedlastad och platt vatten vad tror du man kommer ned till? Tar gärna mer info om modellen!
  3. Funderar på en av dessa 2005-2008 och har försökt hitta tester med denna motor men det var svårt. Tacksam för info om vilken toppfart och bränsleförbrukning ägare får med denna motor. Även info om eventuella modell specifika svagheter jag skall vara uppmärksam på är välkommet.
  4. Jag tycker det verkar vara som Lintott är inne på att akterspegeln har varit utsatt för nåt eller så är det en försvagning. Jag tycker mig kunna se små sprickor vilket är typiskt för rörelse i glasfibern. De har uppenbarligen försökt fixa eller dölja det så knappast troligt att ägaren inte vet om det.
  5. Man behöver inte hydralstyrning när det finns en servo, skulle tom säga att det är onödigt då det inte går inte åt mycket kraft att "styra" servon. Hade en 34 fotare med dubbla KAD43/DP drev och en servo och den hade inte hydralstyrning. Tror det är värt att dubbelkolla.
  6. Är du säker på att det är hydralstyrning? Vad jag vet brukar det vara servo med vanlig vajer på KAD43
  7. Om de behåller vinkeln som det ser ut på bilden så går båten tung i fören med lägre varvtal på maskin, det blir dessutom värre med mer vågor. Du trycker dessutom undan vattnet som normalt omsluter avgasröret. Det är näst intill meningslöst att ha fasta trimplan på den båten så bästa tipset är att byta ut dem så att du kan justera under gång.
  8. Jag tror inte läckan beror på galvanik och som ni konstaterat är den jordad/kopplad till minus av andra skäl. Om den läcker pga korrosion så måste det vara vatten i tanken vilket iof inte är ovanligt. Det är heller inte ovanligt att metall tankar spricker vid svetsar på motorbåtar vars skrov rör sig i kraftig sjö eller om de transporteras alternativt pallas "fel" ie så att skrovet ändrar form mer än tanken klarar. Jag tar en bra plasttank till moderna motorbåtar alla dagar i veckan
  9. Det funkade bra för mig att tillfälligt köra på en prop (den inre) när jag hade problem för en massa år sedan, dubbelmontage dock och den andra med båda proppar på.
  10. Jag gjorde en enkel skiss på papper som jag fotade och betalade sedan under 100kr per ring så kan inte säga att det var dyrt direkt.
  11. Det finns firmor som 3D printar billigt om det inte funkar.
  12. Eller hur blir det om den Norska båten redan ligger i Sverige?
  13. -Ja, det är vanligt med sprickor runt pulpit infästningar speciellt om pulpiten går utanför skrov kanten och man ränner in med dem i stolpar och annat..
  14. Ett annat tips är att åtgärda det som orsakar rosten när du ändå gör fint Inte helt ovanligt att tex skruven är rostfri men nån bricka eller mutter inte är det. Och om inget av tipsen du redan fått funkar så är saltsyra väldigt effektivt mot rost på plast och rostfritt, andra material blir inte glada eller förvinner. Saltsyra är dock farligt så se till att du förstår att hantera det säkert om du försöker.
×
×
  • Skapa nytt...