Om man skall täta en skruvgenomföring genom däcket som håller fast en skotskena eller annat, hur skall man bära sig åt då?
Akryl är ju lite elastiskt, vad tror ni om att fylla det gamla borrhålet (och expandera i kärnan) med akryl och sedan dra åt skruven så hårt att akrylen tätar runt skruven?
Eller göra samma sak med ett elastiskt epoxispackel?
Principen att fylla tätmassa i en spalt mellan skruv och hål tillfredställer inte. Om skruven belastas så kommer den att röra sig lite i skruvhålet, alltså i spalten mellan skruv och hål. Med tiden så kommer tätmassan att ge upp.
Hur vanligt är det med läckage mellan däck och skrov? När vi för en evighet sedan byggde båten så hade vi någon slags elastisk massa i form av en tjock remsa som vi satte mellan skrov och däck. Sedan på med relingslisten som skruvades fast med en massa skruvar som gick genom både däck och skrov.
Jag tänkte isolera alla skruvar/området mellan däck och skrov med pu skum och sedan lägga ett tunnt laminat ovanpå, då vill man vara säker på att det inte läcker.
Den här idén att borra en massa hål i en båt upplever jag fö som förkastlig. Mycket vettigare borde vara att laminera in stora tjocka plåtbitar med gängade hål som man skruvar fast mantågsstöttor i och alla andra saker som man har på däck.