Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

vizual54

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    61
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om vizual54

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Varit lite dåligt med uppdateringar här på sista tiden. Men det har inte stått stilla. Bla, var jag och plockade ur skölden förra veckan. Det har känts orimligt trögt att svänga drevet för hand från sida till sida så jag ville ta en titt på hur packningen och bussningen såg ut vid styrtappen. Den var inte det lättaste att få ur kan man lugnt säga. Rätt mycket ärg vid skruvarna som klämmer åt styrpinnen. Efter att ha bankat, värm och bankat lite till så var det bara att konstatera att styrtappen sitter fast. Enligt service manualen ska man då använda en glidhammare som man skruvar in i gängorna på undersidan av styrtappen. Gängan är såklart i tum, ganska rostiga och jag har ingen glidhammare. Planen blev att borra upp hålet så jag kunde gänga det med en M12 tapp och sedan skruva i en gängstång. Har tidigare använt propellern till segelbåten som glidhammare så den fick tjänstgöra nu med. Tyvärr fick jag inte i 10.2mm borren och borrmaskin i gimbalringen utan fick nöja med 10mm. Det var i efterhand ett stort misstag, jag skulle sågat av borren så jag hade fått tillräckligt stort hål för det blev kolossalt jobbigt att gänga. Att det var dåligt med plats och att jag tvingades använda en skiftnyckel gjorde inte saken bättre. Till slut fick jag i alla fall ungefär halva hålet gängat så jag kunde skruva i gängstången och min provisoriska glidhammare och efter ett par rejäla slag så började den faktiskt ge med sig. Hade bra träningsvärk i armar och axlar dagen efter 😀 Verkar tyvärr som att jag kommer behöva köpa ny styrtapp då det har rostat där packningen slidlagret ska sitta. Är det någon ide att satsa på en i rostfritt? De verkar var ca dubbelt så dyra. Denna har ju ändå klarat sig i nästan 20 år.
  2. Det blev en i det närmaste perfekt dockning med motorstativet 😀 Fick fixa 3/8 UNC bult i 100mm (90mm hade räckt) för att dra fast motorstativet i bulthålen för svänghjulskåpan. Bästa stället för tumgängat lärde jag mig när jag hade en Jeep är en närliggande John Deere återförsäljare. Att bygga en ställning så man kan hissa motorn i vore nog inte så svårt. Men med tanke på virkespriserna så vet i sjutton om det blir så mycket billigare än att köpa en motorlyft på Biltema. Problemet är att de är slut på både Biltema och Jula. Sen ska ställning eller motorlyft förvaras någonstans och det är nog det stora problemet.
  3. Ja, har funderat på vit rand också (alltså ovan på den svarta epoxin så randen blir ju egentligen svart 🤔) om jag väljer svart epoxi så man får upp epoxin ordentligt på sidorna. Nu är motorn ute ur båten. Gick ganska smidigt ändå med hjälp av klubbens lastmaskin och ett spel. Hade även köpt en sån här https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyftar/motorlyftkedja-601004/ som var jäkligt smidig att ha. Har dock inte räknat ut hur jag ska få den av släpet och upp på motorstativet än. Kanske blir tvungen att skaffa en motorlyft också i värsta fall. Hoppas ingen kollega behöver släpet i veckan 🤩
  4. Aha, den tråden hade jag missat. Den ska jag se till att läsa. Jag pratade med NM epoxi häromveckan och enligt dem så går lamineringsepoxin inte att lägga lika tjocka lager som böldspärren och kräver därmed fler lager. Men i princip går den lika bra att lägga om man gillar att slipa. Det gör inte jag. Tack för alla bra tips. Det känns som man ska ha lite tur eller snarare vara beredd på att snabbt kunna måla båten när vädret ser ut att vara stabilt några dagar i följd. Som tur är har jag inget bråttom med denna båten, den Har med stor behållning tittat på youtubekanalen Båtbygget, han rollade NM böldspärr och sedan eftersök och fick ju en otrolig finish på målningen så det blir nog att köra på den metoden.
  5. Ja, den verkar mycket trevlig. Ser väldigt mycket fram emot när den kan komma i vattnet Det blev inget mer slipande av skadan, var lite lätt less på att slipa när jag var klar med bottnen 😀. Får uppdatera tråden i vår igen när jag går på att laga skadan. Ska dagarna tyvärr köra ner båten till klubben då min fru av någon anledning inte tycker att det är någon bra ide att ha en båt stående på garageuppfarten över vintern, eller faktiskt inte överhuvudtaget. Så nu växlar jag över till att lyfta motorn och montera bort skölden för genomgång i garaget över vintern.
  6. Sådär då, efter ett par kvällar under båten så är hela botten på båten slipad. Lite småställen att gå på för han längs vattenlinjen men det får vänta till i vår. Gick ändå fortare än vad jag tänkt mig när man väl körde på. Nu får botten vara tills i vår då det blir dags att laga skadan och sedan epoxmålningen. Blev lite sugen på att ha vit botten nu när man såg den utan den svarta färgen. Men det blir väl tyvärr svårt att få samma vit. Med en svart snobbrand kanske det inte gör något om det inte är exakt samma 🤔 Aja, har ju ett tak på mig att fundera över det. Lutar just nu mycket åt att det blir NM Lamineringsepoxi för att laga skadan och sedan NM Böldspärr för epoximålningen.
  7. Har nog bestämt mig för att det kommer bli en epoximålning av båten. Förra ägaren hade inte målat på ett par år så den har i princip varit täckt av havstulpaner vid upptagning förra hösten. Han hade påbörjat att skrapa bort dem men det fanns fortfarande stora sjok kvar när jag köpte den. Har fått bort resten men trots medel så kommer jag ändå behöva slipa nästan hela botten för att få bort alla rester av havstulpanerna. Då kan jag lika gärna passa på att slipa bort all bottenfärg ner till gelcoaten när jag ändå är igång. Prövade först med biltemas färgborttagning men det vart mest ett kladd som fick skrapas av så gott det gick. Men det gick inte att skrapa bort allt så slipning krävdes ändå med resultatet att pappren sattes igen fort. Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern. På de ställen där det inte är målat med primer tänkte jag prova med 120 först och se hur det funkar. Men man kanske ska köra 80 papper direkt så det blir bra fäste för epoxin. Med tanke på den framtida epoxibehandligen så blir det nog så att jag lagar skadan med lamineringsepoxi också. Ser ev ut att kunna vara lagat lite precis för om denna skada och då slipper jag fundera på om den ev är lagad med epoxi.
  8. "Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen.
  9. Det skumma på den här båten är att en bit innan akterspegen så möts inner liner och skrov. Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln så är den ovanför inner liner och det finns alltså inget sätt för eventuellt vatten mellan inner liner och skrov att komma ut. Förrän nu då med min inspektionslucka som kom på plats idag. Runt hål, eller så gott som i alla fall. Inget snålande med silikon så det borde hålla tätt. Ska ta bort dyvikan i botten på förvaringslådan och sätta dit en ny samt gå över alla skruvar i durken, tex soffa, lock till tank, länspump etc. Det är de enda ställena jag kan komma på där vatten har en chans att ta sig ner. Funderar lite på vad man ska använda för matta tills när det är dags att laga. Tittade på någon som rekommenderade 1708 matta som verkade smidigt då den både har en biaxial del och en chop strand del. Inte letat jättemycket men en snabb sökning har inte gett några träffar på sådan matta på ställen man enkelt kan handla från. Men det borde väl går lika bra att varva en biaxial på typ 600 g/m2 och en chop strand på ca 200-300 g/m2? Har ju svindålig koll på detta, enda plastningen jag gjort var när jag lagade fören på en gammal motorbåt men då använde jag bara ett par lager 300 g/m2 chop strand matta. Sedan är ju frågan om man ska använda epoxi eller polyester? Har inte riktigt bestämt om jag ska epoximåla båten eller ej. Men då det mesta av bottenfärgen är borta så kanske det är läge att slipa bort resten och dra på epoxi på hela.
  10. Absolut, det var hela tanken. Men det fanns inget mått på hur stort monteringshålet behövde vara på den lucka jag beställt så är tvungen att vänta på att luckan kommer innan jag kan göra hålet runt.
  11. Tack för tips om boken, beställde ett ex direkt. Blir perfekt att ha något trevligt att läsa under den kalla årstiden. Har väl så småningom börjat komma ur förnekelsestadiet och börjat inse att laminatet såklart är skadat rakt igenom, hur skulle annars vattnet komma från insidan till utsidan.
  12. Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu. Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år. Byggde ett par bockar så det ska bli lätt att jobba under båten, de blev ganska rejäla 😀
  13. Igår tog jag upp ett hål i botten på förvaringsutrymmet i durken och pumpade ut ca 20 liter vatten. Trodde nog det skulle vara mer, men utrymmet mellan inner linern och skrovet är ganska litet. Har inte fått själva inspektionsluckan än så vet inte exakt hur stort hål jag behöver ta upp, därför ser det ut som det gör just nu Genom att stoppa en svamp antingen i främre delen eller aktre och sedan luta båten åt olika håll kunde jag få ut det sista vattnet som pumpen inte fick upp. Nu sitter en värmefläkt som båser upp på det skadade stället på utsidan och en luftavfuktare i båten med en slang som blåser ut den avfuktade luften mellan skrov och linern. Såhär såg det ut innan jag tömde ut vattnet. Det är där det ser lite rött ut som det är fuktigt. Inte hunnit kolla idag hur det ser ut tyvärr. Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan?
  14. Har blivit dåligt med båtmeck på sista tiden. Men igår och idag har jag i alla fall hunnit lite. Har nu slipat bort en del runt skadan bara för att konstatera att det läcker rätt bra om den. Dvs att den släpper en droppe då och då. Har också, kunnat konstatera, vilket kanske inte kom som någon överraskning, att det är en hel del vatten mellan skov och innerlinern. Har en pallbock framme under trailern och när jag lyfte bort den och ställde ner trailern på marken kunde man höra ett tydligt swosch av vatten som flyttades från akter till fören. Och nej, det är inte bensintanken för den har jag tömt och plockat ut idag och ljudet är kvar 😩 Men jag kan inte lista ut hur vattnet har kommit dit. Hittar ingenstans det finns en passage ner för vattnet. Dyvikan i förvaringsboxen och passagen till utrymmet för tanken är fortfarande huvudmisstänkta i brist på annat. Men nu gäller det att få ut vattnet på något bra sätt. Är inte supersugen på att borra i skrovet. Planen är att efter jag fått ur vattnet att köpa en vacuumpump och en silikonvärmematta för att få bort det vatten som är glasfibern.
  15. Tack för svar! Jag tror inte båten stått med vatten i sig, det finns inga tecken på det på insidan i mattor etc. Båten är upptagen och placerad på bockar med bra lutning av varvet den låg på. Dyvikan har varit urskruvad sen den togs upp, fick gå rota efter den i kranen där gubben som har varvet förvarade alla dyikor till de upptagna båtarna Det kan möjligvis vara så att det stått en del vatten i förvaringsluckan i durken, men borde inte varit några enorma mängder. Men det vore ändå skönt att på något sätt få veta om distansmaterialet är blött eller ej. Kanske det skulle gå att borra upp ett hål i innerlinernern där den är limmad mot skrovet under motorn. Båten ligger nu på trailer som är uppallad i fram så det är bra lutning på den och som sagt täckt med presenning så de bitarna är check 👍. Tanken var att förvara båten i en lada under vintern så den kommer stå torrt och fint. Eller är det värt att jaga en uppvärmd plats för att lagra den i? Borra hål i lågpunkten? Menar du genom skrovet? Det skulle i så fall vara där skadan är. Problemet är att det inte går att komma åt uppifrån när man sen ska lägga igen det. Ska se om jag hinner gå på lite med vinkelslipen idag runt skadan och få lite bättre uppfattning om hur det ser ut. Finns det vacuumsugar för detta ändamål eller är det att uppfinna något som gäller. Kanske någon här på forumet som fixat ihop något smart. Hittade någon som gjort en lösning med värmefilt och vacuumpump från en mjölkningsmaskin 😀 på en båt med osmosis
×
×
  • Skapa nytt...