

vizual54
Medlemmar-
Innehålls Antal
68 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm vizual54
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Än så länge har jag bara provat Biltemas borttagare, och elektrolysen då men det är ju främst i syfte att få bort rosten. Det är såklart sista utvägen att låta det som sitter sitta kvar men det är en del ställen som är svårt att komma åt och slipa.
-
Någon som testat FBM 90? https://www.fargvaruhuset.se/sv/articles/2.461.94683/trion-tensid-fbm-90-gel-fargborttagare-fd-es Verkar vara gjord för 2k lacker och epoxi så ser ju bra ut på pappret.
-
Passivering ska det stå och inte passivisering som min telefon så hjälpsamt rättade det till
- 11 svar
-
- 1
-
-
Många som avråder att sandblästra motorblock när jag har läst runt lite. Tydligen väldigt lätt att det blir kvar sandkorn i oljekanaler och liknande med lagerras som följd. Är inte helt sugen på att testa. Har ett våtbläster munstycke till högtrycken som jag köpte till att fixa ett staket men aldrig blivit av att prova den. Tänkte i alla fall testa den på termostathus och kanske ventilkåpan. Ang rosten så ska det väl funka att stryka ytan med fosforsyra, typ 5%, för att hindra rosten? Tyvärr inte tillgång till gassvets. Ja, kaustiksodametoden kan nog bli lite slabbig. Verkar som vissa som bygger DIY hot tanks kör i kaustisksoda. Det är frågan om det biter på den färgen. Men då kanske man lika gärna kan lämna in den.
-
Jag har provat Biltemas färglösare, har fått för mig att det är samma kemikalier i de flesta färglösare som säljs till Svenssons. Men kaustiksoda med tapetklister kanske är något att prova. Upptäckte tidigare idag att man tydligen inte får köpa kaustiksoda längre utan måste söka tillstånd för detta. Tydligen har kemikalieinspektionen infört detta från 1 Januari 2025. Men det ska nog stå en burk här hemma någonstans.
-
Ska man göra det rätt ska så ska en passivisering av aluminiumet göras efter blästring/slipning av drevet. Detta för att få en yta som epoxigrundfärgen kan fästa på. Finns nyare produkter som inte är baserade på sexvärt krom, typ Alodine 1201 eller PPG DX-503, som verkar rätt otrevligt att ha att göra med. Dock verkar det vara stört omöjlig att få tag på något i Sverige eller övriga europa. Jag har spenderat många kvällar senaste veckorna med att försöka hitta något sådant i EU. Så om någon har nåt tips så får ni gärna höra av er. Går att beställa från USA men frakten är rätt avskräckande https://www.chemical-supermarket.com/product.php?productid=601&cat=109&page=1 Var I kontakt med De IJssel häromdagen, de menade att det inte skulle behövas någon passivisering av aluminiumet utan att slipning med 40-60 papper och sedan deras epoxigrund direkt efter slipning skulle räcka. Jag kan inte avgöra om det riktigt eller ej men det verkar inte finnas så mycket alternativ. Jag ska bara måla om gimbalringen samt bälghus i år och lutar lite åt att gå på det spåret. Så för min del skulle det bli följande 1. Slipa bort ärg ner till ren aluminium där orginalfärg släppt, matta resten 2. Tvätta med något bra avfettningsmedel 3. Stryk rena aluytor med 5% fosforsyra, skölj rent med vatten 4. 2 lager epoxiprimer 5. 2 lager 2k polyuretan lack Planen är dock att fixa drevet från grunden nästa vinter så det hade inte varit fel att hitta produkterna som behövs för att göra det rätt redan i år och använda dem på gimbalring och bälghus.
- 11 svar
-
- 1
-
-
vizual54 började följa Ta bort färg från motorblock
-
Någon som har bra tips på att ta bort färgen från motorblocket? I detta fall en Mercruiser 3.0. Har plockat ner blocket helt och kommer köra det i elektrolysbad för att få bort rosten men vill gärna ha bort färgen också. Ska sedan måla det med epoxibaserade grundfärg och sen 2k polyuretanfärg. Testade att köra termostathuset i elektrolys i ett dygn, rosten försvann men tyvärr gjorde det ingenting med färgen. Kanske inte körde tillräckligt länge. Har även testat med Biltemas färgborttagning, penslat in termostathuset virat in det i plast och låtit ligga ett par dagar. Hände inte mycket med färgen. Vill inte sandblästra men kan sodablästring vara något att testa? Kan det vara värt att lämna in på "hot tank"?
-
Varit lite dåligt med uppdateringar här på sista tiden. Men det har inte stått stilla. Bla, var jag och plockade ur skölden förra veckan. Det har känts orimligt trögt att svänga drevet för hand från sida till sida så jag ville ta en titt på hur packningen och bussningen såg ut vid styrtappen. Den var inte det lättaste att få ur kan man lugnt säga. Rätt mycket ärg vid skruvarna som klämmer åt styrpinnen. Efter att ha bankat, värm och bankat lite till så var det bara att konstatera att styrtappen sitter fast. Enligt service manualen ska man då använda en glidhammare som man skruvar in i gängorna på undersidan av styrtappen. Gängan är såklart i tum, ganska rostiga och jag har ingen glidhammare. Planen blev att borra upp hålet så jag kunde gänga det med en M12 tapp och sedan skruva i en gängstång. Har tidigare använt propellern till segelbåten som glidhammare så den fick tjänstgöra nu med. Tyvärr fick jag inte i 10.2mm borren och borrmaskin i gimbalringen utan fick nöja med 10mm. Det var i efterhand ett stort misstag, jag skulle sågat av borren så jag hade fått tillräckligt stort hål för det blev kolossalt jobbigt att gänga. Att det var dåligt med plats och att jag tvingades använda en skiftnyckel gjorde inte saken bättre. Till slut fick jag i alla fall ungefär halva hålet gängat så jag kunde skruva i gängstången och min provisoriska glidhammare och efter ett par rejäla slag så började den faktiskt ge med sig. Hade bra träningsvärk i armar och axlar dagen efter 😀 Verkar tyvärr som att jag kommer behöva köpa ny styrtapp då det har rostat där packningen slidlagret ska sitta. Är det någon ide att satsa på en i rostfritt? De verkar var ca dubbelt så dyra. Denna har ju ändå klarat sig i nästan 20 år.
-
Det blev en i det närmaste perfekt dockning med motorstativet 😀 Fick fixa 3/8 UNC bult i 100mm (90mm hade räckt) för att dra fast motorstativet i bulthålen för svänghjulskåpan. Bästa stället för tumgängat lärde jag mig när jag hade en Jeep är en närliggande John Deere återförsäljare. Att bygga en ställning så man kan hissa motorn i vore nog inte så svårt. Men med tanke på virkespriserna så vet i sjutton om det blir så mycket billigare än att köpa en motorlyft på Biltema. Problemet är att de är slut på både Biltema och Jula. Sen ska ställning eller motorlyft förvaras någonstans och det är nog det stora problemet.
- 33 svar
-
- 1
-
-
Ja, har funderat på vit rand också (alltså ovan på den svarta epoxin så randen blir ju egentligen svart 🤔) om jag väljer svart epoxi så man får upp epoxin ordentligt på sidorna. Nu är motorn ute ur båten. Gick ganska smidigt ändå med hjälp av klubbens lastmaskin och ett spel. Hade även köpt en sån här https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyftar/motorlyftkedja-601004/ som var jäkligt smidig att ha. Har dock inte räknat ut hur jag ska få den av släpet och upp på motorstativet än. Kanske blir tvungen att skaffa en motorlyft också i värsta fall. Hoppas ingen kollega behöver släpet i veckan 🤩
-
Aha, den tråden hade jag missat. Den ska jag se till att läsa. Jag pratade med NM epoxi häromveckan och enligt dem så går lamineringsepoxin inte att lägga lika tjocka lager som böldspärren och kräver därmed fler lager. Men i princip går den lika bra att lägga om man gillar att slipa. Det gör inte jag. Tack för alla bra tips. Det känns som man ska ha lite tur eller snarare vara beredd på att snabbt kunna måla båten när vädret ser ut att vara stabilt några dagar i följd. Som tur är har jag inget bråttom med denna båten, den Har med stor behållning tittat på youtubekanalen Båtbygget, han rollade NM böldspärr och sedan eftersök och fick ju en otrolig finish på målningen så det blir nog att köra på den metoden.
-
Ja, den verkar mycket trevlig. Ser väldigt mycket fram emot när den kan komma i vattnet Det blev inget mer slipande av skadan, var lite lätt less på att slipa när jag var klar med bottnen 😀. Får uppdatera tråden i vår igen när jag går på att laga skadan. Ska dagarna tyvärr köra ner båten till klubben då min fru av någon anledning inte tycker att det är någon bra ide att ha en båt stående på garageuppfarten över vintern, eller faktiskt inte överhuvudtaget. Så nu växlar jag över till att lyfta motorn och montera bort skölden för genomgång i garaget över vintern.
-
Sådär då, efter ett par kvällar under båten så är hela botten på båten slipad. Lite småställen att gå på för han längs vattenlinjen men det får vänta till i vår. Gick ändå fortare än vad jag tänkt mig när man väl körde på. Nu får botten vara tills i vår då det blir dags att laga skadan och sedan epoxmålningen. Blev lite sugen på att ha vit botten nu när man såg den utan den svarta färgen. Men det blir väl tyvärr svårt att få samma vit. Med en svart snobbrand kanske det inte gör något om det inte är exakt samma 🤔 Aja, har ju ett tak på mig att fundera över det. Lutar just nu mycket åt att det blir NM Lamineringsepoxi för att laga skadan och sedan NM Böldspärr för epoximålningen.
-
Har nog bestämt mig för att det kommer bli en epoximålning av båten. Förra ägaren hade inte målat på ett par år så den har i princip varit täckt av havstulpaner vid upptagning förra hösten. Han hade påbörjat att skrapa bort dem men det fanns fortfarande stora sjok kvar när jag köpte den. Har fått bort resten men trots medel så kommer jag ändå behöva slipa nästan hela botten för att få bort alla rester av havstulpanerna. Då kan jag lika gärna passa på att slipa bort all bottenfärg ner till gelcoaten när jag ändå är igång. Prövade först med biltemas färgborttagning men det vart mest ett kladd som fick skrapas av så gott det gick. Men det gick inte att skrapa bort allt så slipning krävdes ändå med resultatet att pappren sattes igen fort. Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern. På de ställen där det inte är målat med primer tänkte jag prova med 120 först och se hur det funkar. Men man kanske ska köra 80 papper direkt så det blir bra fäste för epoxin. Med tanke på den framtida epoxibehandligen så blir det nog så att jag lagar skadan med lamineringsepoxi också. Ser ev ut att kunna vara lagat lite precis för om denna skada och då slipper jag fundera på om den ev är lagad med epoxi.
-
"Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen.
- 33 svar
-
- 1
-