Tippler69
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Tippler69
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hmm, blir lite osäker på om isf hela botten har blivit reparerad, när jag tittar igenom hela kölen under så är det glasfibermatta på alla ställen. Kan glasfibermatta användas tillsammans med ABS?
-
Hörde detta också, men vad jag kan se så är botten iaf gjord med glasfibermatta, men hörde att Terhi båtar vanligen är i ABS plast, men då borde det inte vara glasfibermatta eller? Tittar man på den översta bilden så ser man att det är glasfibermatta, eller kan det vara glasfibermatta och ABS plast?
-
Tippler69 började följa Snygga till hål efter knape och kapellinfästningar, Hål i skrovet på mindre Terhi 430R tips, impellerfett och och 1 annan
-
Hej. Tog upp båten förra året och såg att det var hål i botten mitt på kölen. Tänkte det skulle vara skoj att ge mig på att laga detta, har jag tänkt rätt om jag gör på detta sätt? Alternativ 1: 1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan. 2. Tvätta ordentligt rent med aceton. 3. Börja med polyester, sedan varva med matta och polyester och se till att använda rikligt med polyester och se till att alla luftbubblor är borta. 4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat? Alternativ 2: 1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan. 2. Tvätta ordentligt rent med aceton. 3. Laga skadan med epoxispackel, frågan är om epoxispackel sitter kvar, har hört att polyester och epoxi inte riktigt fäster med varandra bra. Några funderingar? 4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat? Bifogar lite bilder på skadan:
-
Impellerfett så skriver många att man skall använda Glycerin. Vad är det för skillnad på nedan produkter eftersom priset på dessa är väldigt stor. Är det något jag missar? Glycerinfett 250ml för 59:- https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonsvard-tillbehor/tvattmedel-vax-avfettning/dack-dekor-vinylglans/pratts-glycerin-99-250ml?att=UHJhdHRzIEdseWNlcmluIDk5JSAyNTBtbA==&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=free&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0Oq2BhCCARIsAA5hubWvshddUUi6X16fZeQKGYkaO8l1ikrbDPkwRzpa5cO--pVUGiHjFJwaAl5qEALw_wcB Glycerinfett 7g för 46.25:- https://www.marineparts.se/tillbehor/oljor-kemikalier/kemikalier/impeller-smorjmedel-glycerin-7-gram-johnson-spx-joh01-46968/
-
Lite så känns det ibland, jag försöker oftast göra det mesta själv, inte för att jag inte har råd att lämna iväg, utan för att jag vill lära mig, och visst, ibland blir det dyrt, men man lär sig också mycket. Har bytt motorer, växellådor, renoverat växellådor i bilar och på motorcyklar och ibland får man krypa till korset och lämna ifrån sig, men oftast inte. Idag så finns det så många bra forum där man kan få lite hjälp och tips, vilket det inte fanns på min tid när jag skruvade som mest, nu har man chansen att fråga först via forumen, även om man får sålla svaren då det är många som svarar fast dom inte har en aning utan killgissar, men det är en risk man får ta om man skall skruva själv på något som är lite nytt för första gången. I vilket fall så är det väldigt tillfredställande att klara av det själv. Kommer säkert att fråga mer i denna tråden då jag inte har stött på kompaktlager innan och om det är på något speciellt sätt detta skall justeras när man monterar nytt, koniska lagger har jag som sagt bytt många gånger och även ipressade framhjulslager på bilar.
-
Perfekt! Denna förklarade det mesta, har bytt många lager tidigare, men har aldrig stött på ett kompaktlager, samt aldrig stött på att man behöver få bort centrum muttern för att få av bromstrumman. Bytte precis lager på min andra båtvagn och där var det koniska lager. Supertacksam för hjälpen!
-
Tacksam för era svar, skruva kan jag, men ibland är det något nytt och det är därför jag frågar innan jag förstör. Har bytt ett antal bromsbackar och hjullager på bilar i mina dagar, har dock aldrig varit med om att detta har suttit så pass hårt, samt att jag har aldrig behövt plocka loss det yttre lagret för att få loss en bromstrumma, dock så har det oftast funnits ett hål på baksidan av trumman där man har kunnat justera in bromsbackarna för att få av trumman, hittade inget hål tillräckligt för att kunna justera in bromsbackarna, men då vet jag att det är centrum muttern som måste bort alltså. Även om jag har skruvat en hel del i mina dagar på bilar, motorcyklar och även båtmotorer så är första gången alltid första gången, och frågar man inte så får man inget veta!
- 10 svar
-
- 2
-
Hoppas på lite hjälp och tips. Tänkte jag skulle ge mig på att göra lite underhåll på båtvagnen nu när båten ligger i sjön. Köpte båt och vagn i slutet av förra sommaren och tidigare ägaren har inte besiktigat släpet så det är körförbud på vagnen. Han har även kopplat loss alla bromsvajrar osv. Nu tänkte jag att jag skulle se över bromsarna och smörja eventuellt byta lager och få ordning på vagnen och besiktiga den. På vagnen som är en TK Trailern BT 1500B med dubbla axlar av modell (misstänker S1704-7 RASK). Problemet är att jag får inte av bromstrummorna, dom sitter som berg och jag vet inte om jag eventuellt gör något fel, har plockat av däcket, lossat centrumkåpan som sitter över muttern till hjullagret, samt en låsbricka som jag misstänker håller trumman på plats. Allt snurrar och inget går trögt, några tips på hur jag får loss trumman?
-
Jag har nu köpt Biltemas Gelcoat Putty där det följer med en liten tub med härdare och den fungerar bra, dock så behöver jag mer härdare och då köpte jag Biltemas härdare 100ml https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/hardare-100-g-2000053016 som står att denna skall passa till Gelcoat, frågan är om denna endast är för den flytande Gelcoaten, för jag tycker inte den funkar till Gelcoat Putty https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoatspackel-gra804-2000053163 jag har även blandat betydligt mer än 2% men det tar ändå snart 3dagar för att bli klibbfri (dock fortfarande mjuk), någon som har koll på detta om det skall fungera eller om jag måste ha någon annan härdare?
-
Jag har nytt batteri, kommer dock inte ihåg hur många cca det ger. Dock startar motorn bra när den har blivit varm en gång på dagen, men skall man starta den nästa dag så är den lite trögare, och andra dagen så måste jag ha startgas en liten puff.
-
Jag gjorde rent förgasarna med ultraljudstvätt och sedan startade den bra, dock så började problemen igen i slutet av sommaren, misstänker att det är skit i tanken, skall testa och rengöra förgasarna igen.
-
Jag har en Ryds Dogger som jag misstänker är från runt -77 och behöver (åtminstone i närheten) färgkoden för insidan, men lyckas inte hitta denna någonstans, är det någon som vet hur man får fram detta (skall ha en gelcoat/topcoat som är hyffsat i närheten).
-
Hej. Hoppas på lite tips samt om jag är på rätt spår. Har en öppen motorbåt som jag fiskar med nät, tyvärr så sitter det några knaprar som jag skall plocka bort, samt en del gamla kapellinfästningar som skall bort. Dock vill jag fixa till hålen efter dessa så det inte syns, vill få till det sy snyggt jag har kunskap till :). Min tanke är att använda mig utav Gelcoatspackel (Biltemas) men blir inte riktigt klok på hur detta funkar. Vad jag har förstått så kräver gelcoat typ parafinlösning för att den skall härda (dock inget Biltema skriver i sin beskrivning av gelcoaten), vet inte om det är samma som gäller för Biltemas Gelcoatspackel om den också behöver parafin för att härda, hittar inte någon Topcoat på Biltema, men frågan är om det räcker med Gelcoat för att plugga igen hålen, eller skall jag använda mig utav polyester och glasfibermatta (känns lite overkill för små skruvhål ca 2mm - 5mm), eller är det Lamineringsepoxy tillsammans med microglasballonger. Vad rekommenderar ni? Sen kommer det till att få rätt färg på gelcoaten, vad använder man för att bryta färgen, finns en färghandel där jag bor men dom hade inget att bryta gelcoat med så jag har närmast endast Biltema och Jula, men har inte hittat något där heller, vill ju helst att detta skall se bra ut och inte en massa fläckar. Några tips?
-
Japp choken funkar som den skall
-
Det skall jag testa, kan ju vara så enkelt, jag har en helt ny tank som jag kan testa med.