Macke78
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Macke78
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Inspekterade idag båten för att se om jag hade några lagningar att göra i gelcoaten under den, t ex pga påkörda stenar. Men upptäckte i stället några parallella sprickor i gelcoaten i fören, precis kring vattenlinjen. Funderar därför- ska något göras åt dessa? Om så, vad? Är det något man kan göra själv eller bör man lämna in? Jag är inte båtvan, ska kanske noteras…
-
Tittar på ett par-tre båtar, en Flipper 575 från prel 1982, uppfräschad och i ordning men inte nya dynor mm. Inte en massa utrustning, som solceller, plotter, ekolod. Men ändå i hyfsat gott skick och med motor (Mercury 60hk, 4-takt) från 2017 (30 gångtimmar). 30-kärra. Vad är ett skäligt pris för en sådan? Ett alternativ är en Skibsplast 600 VS fr -97, väl i ordning. Med trimplan mm men inte plotter o dyl. Motor Suzuki 90 hk från -08, ca 200 gångtimmar. 30-vagn. Vad bedömer ni en sådan vore värd? Även en Ryds 525 cc kan vara intressant, men motorn är då en 2-taktare fr -95 115 hk vilket jag helst inte vill ha (vill åtminstone ha en direktinsprutade motor för miljöns skull). Säljaren begär 65 tkr. Någon som har erfarenhet av dessa båtar, för och emot? Och vad som är bästa köp? Kan man vänta sig att värdet består några år av begagnade båtar som dessa eller är priserna upptrissade nu av Corona och snart faller tillbaka? Vad tänker ni? Egentligen är det bara Skibsplasten som man kan sitta mer än 4-5 pers och umgås kring bordet i. Finns det fler bra modeller som helst inte når nämnvärt över 6 m (pga vikten och båtplatsen) där detta är möjligt, samtidigt som det finns övernattningsmöjlighet för åtminstone två personer? Och som inte kostar mer än nämnda båtar (dvs gärna 70 tkr, inte mer än 120 tkr). Endast utombordare är intressant, helst ska de plana och göra en marschfart på åtminstone 20 knop. Tack på förhand!
-
tack för input. Apropå Flipper - just sett på Fb en Flipper 570 med en mercury 60 hk 4-takt 2017 (29 gångtimmar) och skrovet totaltrenoverat 2020. Den ska endast ha varit i 1 gång sen dess. 30-släp ingår också. Pris: 90000. Vad tänker ni om den? Vad skiljer mellan 575 och 570?
-
En fråga. Har någonstans läst att en del tycker Flippern känns ganska stampat när det blåser mer. Vill helst kunna vara ute i 8-10 m/s utan att det är en alltför obehaglig upplevelse. Är den olämplig för det? Vad bör ma i s f snarare titta på?
-
Det var en mycket fin Flipper- och en modell jag absolut kan tänka mig. Men om priset är högt, vad är ett rimligt pris för den? Och hur stark motor borde det vara?
-
Tack för tankarna. Tänker dock att dagar som man ger sig så långt ut som mot Lysekil och Marstrand så är det nog ganska fint väder. Lite blåsigare dagar blir det nog mest innanför Orust/Tjörn. Kanske kan en mindre båt på dryga fem meter funka i s f. Har nu också tittat på en Ryds 525 som verkar trevlig, om än med kanske onödigt stor motor: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_525_cc_med_115hk_mercury_2_takt/96924580 Men det är väl knappast möjligt att köra intill med en båt som den eller annan med mer v-format skrov till en naturstrand utan att behöva ligga en bit ut? Det har varit en av de positiva sidorna med den eka vi nu har - att vi kan köra in och dra upp den. Egentligen vill vi väl ha en omöjlig kombination, anar jag… Hur är det att ha inombordare när man som jag är oteknisk. Känns smidigare med en utombordare, men det kanske bara är en vanföreställning? Vad ska man vara uppmärksam på om man köper en inombordare?
-
Tack för tankarna. Tänker dock att dagar som man ger sig så långt ut som mot Lysekil och Marstrand så är det nog ganska fint väder. Lite blåsigare dagar blir det nog mest innanför Orust/Tjörn. Kanske kan en mindre båt på dryga fem meter funka i s f. Har nu också tittat på en Ryds 525 som verkar trevlig, om än med kanske onödigt stor motor: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_525_cc_med_115hk_mercury_2_takt/96924580 Men det är väl knappast möjligt att köra intill med en båt som den eller annan med mer v-format skrov till en naturstrand utan att behöva ligga en bit ut? Det har varit en av de positiva sidorna med den eka vi nu har - att vi kan köra in och dra upp den. Egentligen vill vi väl ha en omöjlig kombination, anar jag…
-
Tack för tips. Ja, HT har känts som det mest rimliga även om jag även tittat på DC. Natican är fin, men känns stor - onödigt stor. Är jag fel ute då? Ser inte i de monster du länkat att motor följer med heller. Vad för motor behöver man till en sådan? Vad gäller inombordare är jag helt okunnig. Men känner mig också lätt spektisk efter att ha läst en del kommentarer om det. Och de man ser på båtar som ligger ute (i den prisklass jag tänker - bör stanna vid ca 70 tkr, gärna lägre) ser motorerna ofta gamla och slitna ut. Jag som inte är så teknisk så jag vågar mig på att fixa i motorer själv känner nog att jag behöver ha något som mest bara går och servas ibland. Tänker jag fel?
-
Ska ha båten innanför Orust, med tanke att använda den för dagsturer både nära och lite längre - till Marstrand, Lysekil mm. Gärna så man kan köra upp på en strand, men ändå gå stadigt när det blåser lite. Också när det blåser mer än 4m/s, som känns som nära gränsen för ekan vi nu har (och som vi köpte för att se om båtlivet är något för oss - och som ändå nu gett blodad tand). Bör rymma minst fyra personer, gärna sex, med möjlighet att resa kapell och sitta skyddat om vädret skulle kräva det. Samtidigt vara så billig i drift som möjligt - utan att krypa fram. Vill gärna kunna köra åtminstone 20 knop i marschfart utan att ligga i topp med det. Önskvärt att två vuxna ska kunna övernatta enstaka natt i båten. Har tittat bl a på Örnvik 535HT och Örnvik 550HT, men är öppen för alla goda förslag. Ni som kan mer om detta med båtar: Vad ska jag välja för båtmodell? Och vilken typ av skrov lämpar sig?