Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Lordnigolai

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lordnigolai

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tanken är att när jag byter upp mig till en större båt så vill jag att den skall kunna ta sig över Atlanten och stilla havet etc… hon ska vara stadig på havet och så säker hon kan bli i hårt väder:)
  2. Hej! har bestämt mig att byta upp compisen 28 när jag lärt mig segla hyfsat. Den är på tok för liten för mig och familjen. Tänker även att jag byter båten till en lämpad för havssegling… kom gärna med förslag på båtar, ser gärna att säkerhet och comfort till havs är viktigast.
  3. Jag tänker att efter jag nu har tömt/torkat rent alla delar, säkerställt att vevstaken inte är krökt, byttolja, tryckprövat motorn och tömt vattensamlaren med vatten provkör motorn. Startar med vatten inloppet stängt och öppnar när motorn startar. Låter han gå en stund och stänger sedan av och tittar dagen efter i toppen efter mer vatten. Låter detta som en solid plan? Hävertventilen är självklart också påkopplas 🙂
  4. Tack för informationen och rådet🙏🏽
  5. Tja! har en fundering jag inte blir klok på. Köpte nyss en compis 28 med en yanmar YSE8 i. Motorn låg utanför båten när jag köpte den så passade på att byta kolv och ringar gick igenom dieselpump och spridare samt bytte alla packningar. Provkörde motorn och impellern innan motorn hamnade på plats igen. När jag sen sjösatt och skulle starta upp motorn utan framgång fann jag ca 0,5 dl vatten i cylinder och krök. Vattnet var salt så det måste ha kommit efter sjösättning? Jag har provtryckt utan tryckfall, kröken är av mässing och tät. Det enda jag bommade när jag satte i motorn var att koppla hävertventilen på plats. Ljuddämparen var också fylld till toppen med vatten efter startförsöken. Tips och råd mottages mer än gärna! MVH NY
  6. Lordnigolai

    Yanmar YSE8

    Tja! har en fundering jag inte blir klok på. Köpte nyss en compis 28 med en yanmar YSE8 i. Motorn låg utanför båten när jag köpte den så passade på att byta kolv och ringar gick igenom dieselpump och spridare samt bytte alla packningar. Provkörde motorn och impellern innan motorn hamnade på plats igen. När jag sen sjösatt och skulle starta upp motorn utan framgång fann jag ca 0,5 dl vatten i cylinder och krök. Vattnet var salt så det måste ha kommit efter sjösättning? Jag har provtryckt utan tryckfall, kröken är av mässing och tät. Det enda jag bommade när jag satte i motorn var att koppla hävertventilen på plats. Ljuddämparen var också fylld till toppen med vatten efter startförsöken. Tips och råd mottages mer än gärna! MVH NY
  7. Hej alla glada! Någon som kan förtydliga för mig vart kompressionsventilen sitter på en yanmar YSE8. Har blivit med segelbåt men motorn har enligt förra ägaren varit svårstartad och dött på låga varv. Jag har slipat ventilsäten, rengjort bränslepump och spridare och skall snart dra ihop allt igen. enligt serviceguiden skall man därefter justera kolvarnas läge mot påbörjad insprutning men har svårt att koppla vart kompressionsventilen sitter som skall tryckas in under denna process. tacksam för hjälp:)
×
×
  • Skapa nytt...