Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Johanhgg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Johanhgg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Johanhgg

    Båtbockar

    Jag ska lägga upp min Marex 24, längd 7,5 bredd 2,5 vikt 2000 kg jag frågar er mer erfarna, vilka kostnadseffektiva lösningar finns att köpa till båt av denna storlek?
  2. Tack för svar! Jag kommer inte fylla dunken med land-diesel utan från sjömack. Jag tänkte mer på statisk elektricitet etc med tankning från dunk, det kanske mer gäller bensin. Så det är mer säkerhetsaspekten jag frågar efter
  3. Hej alla kunniga! Jag har alltid tankat min diesel från sjömack, men ska tanka från dunk nu. Är det ngt särskilt att beakta gällande detta? Jag har letat men det mesta rör tankning av bensin, vilket inte är aktuellt i mitt fall. tack så mycket på förhand
  4. Jag har en Marex 24 som jag är mycket nöjd med. Jag minns att han jag köpte båten av nämnde att man i förpiken skulle kunna ordna ytterligare 2 sängplatser (för barn) ovanför de stora bäddarna. Han sa ngt om att två stöd-pålar skulle in i två ändamålsenliga hål och dessa skulle då hålla upp en extra bädd-botten, om det låter förståeligt, och en krok i taket skulle stötta upp via ett rep eller så. jag undrar om någon här på forumet vet något om det?
  5. Tack alla som bidragit till denna tråd! nu är jag stolt ägare till en fin oxelö 27! Vilket känns overkligt. Den uppfyller alla de krav jag satte upp i början; diesel-motor, rymlighet då fru och 3 barn ska få plats, minst 5 kojplatser, deplacement-eller halvplanande, omhändertagen, Så nu börjar det riktiga arbetet, inköpet var bara början, och jag ser fram emot våren och sommaren.
  6. Tack så himla mycket för alla svar! Jag uppskattar all hjälp och peppning. Jag har varit i kontakt med flera säljare av båtar av modeller jag letar efter, och har avböjt visning av samtliga, då det har varit vaga beskrivningar av motorstatus (trots att alla ”startar skitlätt”) eller elsystem/andra orsaker. Men jag läste att en båtaffär som inte blir av är också en båtaffär, jag lär mig mer och mer vilket är bra. den enda intressanta som jag har kvar och som jag ska titta på i helgen är: https://www.blocket.se/annons/stockholm/oxelo_27/97380425 det finns inte mycket info men jag känner att jag måste göra ett sista ryck nu. Vad säger ni om denna båtmodell? samt denna, men den ligger upplagd och är osäker på om det är ngn bra idé egentligen https://www.blocket.se/annons/stockholm/nimbus_26_1976_med_motor_2004_inkl_batvagn/97166735
  7. Oj, tack för ett gediget och utförligt svar! Mycket uppskattat! Lärde mig mer av det än vad jag hittills läst till mig själv. jag är mest orolig över att jag ska tappa fattningen och sen bara köpa första, ”bästa”, som sen inte uppfyller det jag drömmer om. dessutom är det kanske lite väl sent på året för båtköp nu när båtar läggs upp, men jag ska försöka ett par veckor till.
  8. Tack för det! Så en icke DL Albin 25 -72 med originalmotor med sjövattenskylning för samma pris är då inte alls att rekommendera gissar jag alltså, det här är en fruktansvärd djungel. Alla motorer ”startar varje gång och går skitfint” men luskar man lite så känns det som ett ordentligt riskspel. Är båtköp menat att det ska vara riskspel? Jag menar, hör det till? Jag kan så lite om diesel-motorer så det är oerhört svårt att veta vilka objekt som faktiskt är vettiga och vilka som inte är det
  9. Tack för svar! Den var sötvattenkyld men det var lite andra problem med motorn och båten så jag måste avböja det köpet. nu tittar jag på en Albin 25 med 2014 diesel vilket verkar mycket bättre, då en Albin jag tittade på i lördags hade original dieseln typ ihoplappad med plåster och tejp.
  10. Hej alla veteraner inom motorbåt, här kommer en nybörjare inom detta och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig lite grann. Jag har seglat många år tidigare i livet men har nu bestämt mig för att kasta mig in i motorbåts-området, då mitt hjärta verkligen längtar ut i skärgården igen. Jag tittar nu på en Risör 27 som ser ut att vara i fint skick, har varit i samma familjs ägo i 13 år vilket jag ser som positivt. Utifrån bilderna sett finns inget att anmärka på gällande ytskick osv. Jag har snabbt insett att det är motorn som allt egentligen handlar om (eller nästan allt iaf). Båten är utrustad med en Perkins 3-cylindrig diesel-maskin. Jag fick imorse en liten film skickad till mig av motorrummet och motorn som drogs igång och kördes en stund och allt SER bra ut vad jag med mina nybörjar-ögon kan se. Jag vill ju naturligtvis titta på båten/provköra etc, men jag undrar nu vad för typ av frågor som är viktiga att ställa. Jag är absolut ingen mekaniker över huvudtaget. Det jag instinktivt tänker är att det visuella kan betyda mycket, ser motorn normalt sliten ut så är det ganska bra, viktigt att fråga om service-historiken såklart, om det finns några av säljarna kända fel med båten etc. Kan någon av er hjälpa mig ytterligare? jag undrar också vad det kan kosta att byta motor? eftersom det säkert någongång kan bli aktuellt. Tack på förhand kära ni
  11. Tack så mycket för svaren! Efter lite letande fick jag en båtplats vid herrängs marina
  12. Johanhgg

    Båtplats

    Hej! Jag är nybörjare inom motorbåtsområdet men har seglat många år i mitt liv. Jag är nu intresserad av köpa motorbåt i stil med Albin 25/joda 24, alltså ca 7.40 längd. Det som idag hindrar mig är avsaknad av båtplats. Jag är boende i Uppsala där kötiden räknas i år, är det ngn av er som har tips på marinor 30 - 60 min från Uppsala?
×
×
  • Skapa nytt...