Nickelito
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nickelito
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för all input så långt! Jag är trots alla förslag inne på att det rör sig om skit i slangar/förgasare pga att felet uppstod så plötsligt och dessutom intermittent. Skit i förgasarna eller någonstans på vägen är troligt, därefter är knas på bränslepumpen nästa teori. En liten update: 1. Jag har inte hunnit göra elmätningarna som kommit som förslag än, men det är på g. 2. Jag har bytt tändstift utan att det gjort skillnad. 3. Jag har fyllt på med STA-BIL efter rekommendation som tydligen skall kunna luckra upp skräp i maskineriet. Någon som har erfarenhet av detta? 4. Jag har köpt ett renoveringskit till bränslepumpen som jag hoppas slippa använda för det kostade skjortan. 5. Min HJ115SLCEM-motor kan tydligen inte ha någon annan bränslepump än den som sitter i, som numera kostar 9000:-. Så byta den är inget alternativ. 6. Jag är inne på att koppla bort VRO-pumpen och istället blanda olja själv. Enligt internet skall -90 VRO och framåt vara relativt driftsäkra men jag är ändå skeptisk till ännu en komponent = potentiell felkälla. Kan jag plugga och köra mixat direkt i fasta tanken eller kommer det bli problem eftersom min bränslepump förväntar sig VRO? 7. Är inne på att det läcker in vatten i tankutrymmet. Var nere och pumpade ut kölsvinet som var överfullt men det fortsätter komma in vatten från under den fasta tanken. Kan vara regnvatten men jag har försökt torka upp det med svampar men det fortsätter komma. Se bild. Kan ha en koppling med vatten i soppan?
-
Ny lite längre filmsnutt från igår: Den skötte sig ungefär 5 min vid utfärd från hamnen, sen skakade den så jäkligt att det inte gick att köra över 6 knop Vet inte om det är en överanalys, men det känns som problemen börjar när jag tog lite större svall. Vatten som stänker in och dränker kablage?
-
Intressant! Finns det någon youtube-video eller liknande på hur man bär sig åt samt vilka resultat man bör få?
-
Fick bläddra lite i mobilarkivet och hittade dessa klipp med varierande kvalitet: 1. Motorn som den SKA gå: https://www.youtube.com/watch?v=pmu580-q100 2. Motorn som den går nu: https://www.youtube.com/watch?v=oDLGZyiXxao Min motorkunniga krets är inne på att det är bränslepumpen som kan behöva bytas. Ser det ut så på denna film? Var hittar jag isåfall en ny som passar min motor? Tog med grannen på en tur idag för att visa upp felet. Då gick den minsann hur bra som helst. Riktigt märkligt att den går perfekt ibland och jättedåligt ibland...
-
Jag vet inte hur jag kan kontrollera det. Den gör i alla fall det när den går bra
-
Nickelito började följa Motorn hostar/nyser och tappar varv
-
Tjena! Min Johnson 115 V4 -98 hostar och går rejält ojämnt. Hade den på lagning där de rengjorde förgasare samt bytte bränslefilter men det gjorde ingen skillnad. De tömde även tanken eftersom det fanns misstanke om vatten i bensinen. Det lustiga är att den kan gå bra på ditresa men dåligt på hemresa eller vice versa. Försökte idag att köra med öppet tanklock efter att fått tips om att den fasta tanken kan ha problem att få tillräckligt med luftinsug. Trodde först att den bara gick dåligt över ca 6 knop men efter att ha observerat idag märker jag att den hostar och nyser oavsett varvtal, det bara märks mer på 2000 varv och uppåt. Någon som vet vad det kan vara?