JMY
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm JMY
-
Placering
Kadett
-
Kablarna till vro´n är urkopplade. Men de tjuter ändå även fast jag drar ut termostat kabeln också. Har även provat koppla bort i reglaget med den bruna, de tjuter ändå. Så jag måste koppla ur hela hornet. Jag tror de är något fel på hornet, då de tjuter även fast den bruna är urkopplad. Vad tror du om de värderna jag fick osv? Vet du något mer jag kan prova? Känns lite småsurt att behöva mecka med startorn/triggern.
-
Har kollat upp och löst kablarna, tidigare ägare hade kopplat fel på jord inne i reglaget. Troligen pga av att det är fel på larmet då de tjuter utan anledning. Har även tagit bort ljusbruna kabeln men larmet tjuter. De är allså trasigt. Mätte upp statorn och fick följande resultat: Charge: brun till brun/gul ca 396, ska ligga på 450-550 (Ohm) Power: orange till orange/svart ca 397 ska ligga på 450-550 Trigger: Vit till lila 11,5 ska ligga på 38-42 Vit till blå 11,5 ska ligga på 38-42 Vit till grön 11,5 ska ligga på 38-42. Antar att jag måste byta både statorn och trigger? Eller ska man börja med endast trigger, antar att den är lika jävlig att byta? Eller bör de vara fler eller andra symptom om de är statorn som behöver bytas tex? Den går ju fint på lite lägre varv, de är ju bara maxvarven som strular. Frågan är, är det värt att lägga ner pengar och byta allt de på en såpass gammal motor?
-
Reglaget tjuter med en ihållande ton när man har nyckeln i "on". Man kan dra den till "off" utan att motorn stängs av men det slutar att tjuta. För att stänga av får man dra ut dödmansgreppet. Antar att det är larmet från den bortkopplade VRO´n som låter. Men att motorn inte stängs av när man vrider nyckeln till off är ju något helt annat. Kan det vara detta som påverkar att motorn hackar vid högra gaspådrag?
-
https://www.youtube.com/watch?v=KAd4OsTHx-Y https://www.youtube.com/watch?v=pWrhjRFYuJY
-
Hej! Nu har jag provat kopplat bort ett stift i taget och den går lika bra på alla. Det spelar allså ingen roll vilken jag kopplar bort. Den går lika jämt samt hastighet oavsett vilket jag kopplar ur. När jag kopplat bort ett tändstift i taget så går det att gasa fullt utan att den hackar. Vad kan det vara? Här är ännu ett klipp kanske ännu tydligare: Johnson misständer - YouTube Kan det vara glapp i reglaget som ställer till de såpass? video 1627824375 1 - YouTube Har dragit ur kabeln efter jag startat men motorn fortsätter att gå. Någon som har en aning om vad jag kan börja med att göra? Felsöka reglaget? Och hur gör jag detta enklast?
-
Hur kollar man vilken cylinder som den misständer på lättast sätt?
-
Okej ska provas tack för svar. Om det inte hjälper med nya stift vart börjar jag leta då? Är inte så insatt i gamla utombordare men borde inte stiften misstända tidigare? Eller är det bara när det blir så stor belastning att de inte orkar med? eller kan det ha att göra med förgasarmunstycket?
-
JMY började följa Johnson 70hk -90 Hackar vid maxvarv
-
Har en Johnson 70hk från 1990. Motorn går jämt och bra upp till ungefär 20-25 knop men bör göra ca 30-35 på max. Men när man ska trycka ur sista ur motorn så hackar den och vill inte varva ur. Har ingen varvräknare så vet inte exakt varvtal. Reglaget tjuter vid på läge. Men kan vrida nyckeln till "off" utan att motorn stannar och då slutar det tjuta. Man får stänga av genom att dra ut dödmansgreppet. Kan det ha någon påverkan på varför inte den vill varva ur sista?. Vro är urkopplat, och har dragit ut den kabeln som ska gå till larmet från vro, men larmet forsätter. Antar glapp eller el fel i någon kabel då den inte stängs av med nyckeln i off. Här är en liten filmsnutt. Den blev inte jättebra men man ser hacken ,vibrationerna utan att den varvar upp. Någon som kan komma med förslag på vad man göra åt detta?