-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nimbus26a
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Det slutade med att jag sålde båten eftersom jag inte fick till det. Jag har inte tid att renovera och mecka båt sen skulle det bli dyrare att få den fin än att köpa en fin från start 😊
-
Nu har jag gjort ett nytt försök. Jag snurrade runt motorn och letade efter någon markering på remskivan men hittade ingen. Denna gången snurrade jag motorn så 1ans avgasventil stängde och insugsventilen skulle börja öppna. Jag vred sedan tillbaka motorn ca 3-4mm Därefter nollade jag insprutningspumpen och monterade den. Kollade så att markeringen låg i mitten i indikator hålet på pumpen. Rätta mig om det låter fel men efter att ha läst verkstadshandsboken så känns det rätt? Eftersom det är alger i botten på tanken så har jag kopplat på en trycktank innan filtret. Mellan matarpumpen och filtret. Jag har handpumpat och fått diesel till första (lägsta luftskruven) men där tar det slut…. Motorn startar eller tänder inte såklart när den inte får diesel… Tips på hur man luftar på bäst sätt? Batteriet är på laddning så imorgon är tanken att jag ska testa köra på startmotorn så att det eventuellt trycker upp till spridarna?
-
Nimbus26a ändrade sitt profilfoto
-
Vet du om alla motorer har märkning? Någon har fyllt i min verkstadshandsbok att alla motorer inte har märkningen. Jag tänker dock att det är konstigt att jag har märkningen på transmissionskåpan men inte på remskivan 🤔 Varför skulle dem tillverka vissa med och utan märkning?
-
Tack ska ta en titt på det 👍 Tack 🙏 grymt med youtube 👍 Det jag tvekar på är att veta att jag får in den i rätt tänd läge. Ska slå ett extra öga på om jag hittar någon markering. Det skulle verkligen underlätta. Jag verkar annars bli tvungen att släppa 4ans avgasventil om jag nu helst vill slippa det. Om det nu är så bör min teori som jag skrev tidigare fungera? indikatorn på dieselpumpen bör då vara ett halvt varv ifrån vid rätt tändläge 🤔 Någon som vet om båtmotorn är likadan med dreven?
-
Väldigt lärorikt 🤩 Tack 🙏 Det känns väldigt troligt att den ligger ett varv fel eftersom den inte ens tänder. Nu ska jag bara lista ut att så jag hamnar på ”rätt varv” 🤔 Så att jag inte plockar bort pumpen igen och hamnar på samma 🤔 Några tips? Snurrar Dieselpumpen lika många varv som vevaxeln? Jag tänker om jag vrider motorn så jag ser indikatorsträcket i dieselpumpens indikatorhål då vet jag läget på motorn när jag monterade den. Jag kan då göra en markering på remskivan, montera bort dieselpumpen och dra fram motorn ett varv och montera tillbaka dieselpumpen. Detta går ju endast om dieselpumpen snurrar annorlunda än vad vevaxeln gör.
-
Rätta mig om jag har fel men vevaxeln rör väl sig två varv på en arbetscykel vilket gör att ventilerna är stängda samtidigt två gånger? Då vet jag fortfarande inte vilket som är rätt varv? Sen om jag fattar det rätt så sprutar den in och tömmer avgaser ena gången och andra gången ”hoppar den över insprutet”? Väldigt tacksam för svaren 🙏
-
Okej haha 😅 Man lär sig så länge man lever som man brukar säga. Skam till den som ger sig 😝 Vet du hur man veta att det är på rätt ”topp” utan specialverktygen?
-
Liter förvirrande är att följande bild säger att 1ans avgasventil (närmast svänghjulet) ska vara stängd. Kan vara min läsförståelse som är sisådär men jag tänker att 1ans ventiler är närmast svänghjulet eftersom bilden ovan säger att avgasventilen är nr 2 från svänghjulet? Åter igen tack för alla svar 🤩
-
Hej! Igår försökte jag mig på att få till det ännu en gång. Jag har införskaffat mig en beg dieselpump pga att förra läckte lite överallt. Jag vred runt motorn så att I1 (på bild) var öppen och E1 stängd. Jag vred så att jag såg toppen läget och vred sedan tillbaka lite granna. Obs. Jag hittade endast markering på transmissonskåpan och inte på remskivan 🤔 Därefter vred jag dieselpumpen så att sträcket i pumpen syntes i inspektions hålet. Jag vred den sedan tillbaka så att sträcket var i överkant inspektions hål och monterade sedan den. Jag kontrollerade att sträcket hamnade i mitten när den satt på plats som det står i beskrivningen. Efter att allt var monterat handpumpade jag in diesel från en tryck tank som jag har kopplat på direkt till filtret. Pumpade och öppnade vid varje spridare flera gånger och sedan var det dags för provstart! Glöder i ca.20sek och vrider ett snäpp till med förhoppning att den nu ska starta…. Åter igen går motorn runt utan en enda tändning 😓 Alla tips tas gärna emot vad jag kan göra 😊
-
Okej då behöver jag inte leta mer 😅 Vet du om man kan man lösa det på egen hand utan specialverktyget?
-
Hej! Jag har köpt en nimbus 26 med en md21a motor från 73. Ägaren innan mig har troligen tagit bort dieselpump (insprutningspumpen) och satt tillbaka fel. Jag måste därför nolla motorn. Är det någon som vet vart hålet sitter på svänghjulskåpan där man för ner en bult för att hitta noll läget? Alla tips mottages gärna hur jag ska lösa problemet.