Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

nqtnqt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om nqtnqt

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vattenpumpen har dött på min flipper 850, dock fungerar pumpen fint när jag provar att koppla den direkt på 12V-batteriet. Min första tanke var att det kanske sitter en säkring som har gått någonstans mellan batteriet -> vippströmbrytaren -> vattenpumpen, men hittills har jag inte hittat någon sådan säkring. En tanke slog mig: Brukar det sitta säkringar inuti sådana här vanliga vippströmbrytare (bifogar bild)? (Undviker helst att montera ur strömbrytaren & sladdarna om det inte finns nåt där... :)
  2. Hej, Funderar på att måla om invändigt i en Flipper 850. Har någon tips på typ av färg? Båten har en del ljusbruna målarfläckar på insidan av skrovet, det ser ut som att tidigare ägare har oljat/lackat teaken och då spillt/kommit åt med penseln lite här och där. Tänkte försöka slipa ned dom fläckarna innan. Något särskilt att tänka på? jag slipper gärna göra om misstag som andra redan gjort 😀
  3. Tack för tipsen - jag bytte slangen, hittade handpumpen och luftskruven på förfiltret, luftade där och sen starta motorn fint 👍
  4. Hej alla! Jag har en Volvo Penta-motor AQAD 41 i båten, och bränsleslangarna (modell Semperit TU10) har blivit hårda och spricker. Dags att byta. Om jag byter till nya slangar, är det sen bara att starta motorn som vanligt, eller behöver man göra något mer? Tänker att det kanske blir problem av att det kommer in luft? Stort tack för alla tips!
  5. Ja, det är separat dieseltank till värmaren, den har jag torkat ren och lagt papper kring nu och det läcker inte därifrån. Det är diesel i stora tanken (inte bensin) så misstanken nu är att antingen läcker den, eller så ligger det diesel som läckt tidigare i något utrymme och skvalpar fram. Har en teori/förhoppning att det hänger ihop med att jag (eller tidigare ägare) har tankat för fullt, och att det därför ligger bränsle utanför tanken och (eventuellt) i utrymmet under. Jag har förstått det som att det är dubbelbotten så att det skulle kunna samlas vätska i utrymmet mellan bottnarna(?)
  6. Tack för tipsen! Jag har uteslutit att det läcker från dieselvärmaren (det är en separat dunk som jag flyttat på) men jag är fortfarande osäker på om det läcker från bränsletanken (det är alltså diesel i den...) eller om jag / tidigare ägaren (har nyss tagit över båten) kan ha lyckats fylla något annat utrymme med diesel genom att t.ex. tanka lite väl fullt ett par gånger... Jag antar båten är dubbelbottnad? Jag har läst på nätet and den ska ha "handlaminerad dubbelbotten med skottindelning...". Skulle det då kunna ligga diesel mellan bottnarna, just mellan de skotten, som tränger upp i mittsektionen...? långsökt kanske... som sagt, kommer fortsätta undersöka närmare...
  7. Tackar, där var den! Öpnnade luckan, men det var trångt att se något… jag anar en mörk vätska i botten när jag lyser med ficklampan i glipan bredvid tanken, en centimeter eller två kanske. Jag tog över båten nyligen så har inte full historik, men att döma av utseendet har ingen öppnat luckan och tittat på tanken på väldigt länge. Jakten på läckage fortsätter…
  8. Var sitter bränsletanken på en Flipper 850? Jag hittade vatten i kölen i mittsektionen med "dieselskimmer" på ytan. Dunken med diesel till dieselvärmaren står i samma utrymme, så mest troligt är det väl slangarna/pumpen till den som har läckt, men jag skulle ändå vilja ta en titt på stora bränsletanken om det är möjligt att komma åt den.
×
×
  • Skapa nytt...