Får ett konstigt fenomen, när motorn blir varm så slutar den driva, men bara på högre varv. Beter sig precis lika som vulkningen i propellern slirar, men propellern är helgjuten plats/komposit. Motor varvar men båten driver inte framåt något nämnvärt. Skvallervattnet är kallt, men går det via någon kylkanal så det skall bli varmt? Motorn har överhettningslarm men det indikerar ingenting. Jag kopplar felet till att det ändå händer när motorn blir varm, termostaten är ny Jag kan puttra ut från hamn, dra på och plana i ca 5-10 sek, sen varvar motorn kanske något högre och tappar nästan allt driv. Inget ljud som indikerar på något mekaniskt fel. Det går utmärkt att puttra fram, kanske blir motorn lite varm.
Jag vet att motorn överhettades i fjol pga sjögräs i insuget, men kan dålig kylning skapa fenomenet jag beskriver? Finns det någon typ av vulkning i överföringen från motorn till axeln uppe vid motorn som kan blivit för varm och skada eventuellt gummi? Nedre delen av riggen är kollad av varv och har inget fel. Tips någon?
2-takt från slutet 80-kanske början 90.