Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

jakec

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jakec

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu är jag inte på något sätt expert på denna motorn, men jag tänker att om någon eller flera kanaler är igensatta så kan inte utrymmet fyllas upp ordentligt. När du öppnar tempgivaren kanske vattnet flödar åt fel håll i de kanaler som inte är blockerade och därmed fyller hela blocket. Då kanske flödena i motorn fungerar någorlunda igen. Blir den aldrig varm sä länge du har motorn igång efter att du luftat den en gång? Vilket rör syftar du på när du skriver skvallerrör? Området du ringat in är ju en del av grenröret så det bör ju vara ganska varmt. Men är det varmare på just den cylindern eller? Avgaslimpan har väl några kylkanaler i sig också om jag inte minns fel, har du kontrollerat dessa?
  2. Är den sjövattenkyld eller har du slutet kylsystem på motorn? Låter spontant som att du har flödesproblem inne i kylkanalerna i motorn, eller att den helt enkelt får för lite kylvatten in i motorn. Hur såg kanalerna ut i blocket när du plockade av toppen? Du har renoverat cirkulationspumpen samt vattenpumpen. Har du kollat sjövattenfiltret och rören innan vattenpumpen? Termostathuset är inspekterat antar jag? Bytt termostat?
  3. Bränslepumpen är precis utbytt så det filtret borde vara rent Tändlampa visar korrekt tändning och kan inte se att den misständer eller liknande. Varierar kanske någon grad eller två fram och tillbaka men har hört att det ska vara normalt på tändning med brytarspetsar och att för att få helt exakt tändning krävs elektronisk dito. Ska kolla rotorn.
  4. Det gör den, alla tre förgasare sprutar bensin vid samma tillfälle när jag gasar. Kan membranen ändå vara dåliga och läcka vid värme kanske?
  5. Jo men borde det inte vara varmt någonstans längs med bränslerör eller dyl isåfall? Tycker varken rör, förgasare eller godset som förgasarna är monterade i blir speciellt varma (direkt efter att motorn dött). Kan ta på allt med händerna, då borde väl temperaturen inte kunna bli så varm nånstans att bensinen förångas? Krävs väl rätt hög temperatur för det.
  6. Nu har jag inte jättebra koll på just denna motor men vad jag kan se så finns det ingen choke på AQ170 med Solexförgasare? Ingen elektronik finns vid förgasarna och inte heller några vacuumslangar eller dyl. Det enda spjäll jag ser när jag kikar ner i förgasarna är gasspjällen.
  7. Hej! Precis dom är bytta, sen är det inte speciellt varmt i motorrummet heller utan det verkar vara bra ventilation där nere. Brytarspetsarna är inte bytta men ser helt ny ut och har även mätt avståndet med bladmått och ligger inom toleranserna. Bränslefiltret byttes förra året och ser rent ut. Tycker det är konstigt om den inte skulle få tillräckligt med bränsle efter först 1h, rätt många liter bränsle som gått igenom systemet på den tiden. Tanken är helt ren när jag kikat in där. Motorn dör ju faktiskt inte direkt utan börjar gå ojämnt och ibland kan man ändra lite på gasen och få den att inte dö, så om det inte kan hända om det är elsidan så låter det som något fel med bränslet ändå nånstans. Kan den möjligtvis bli sur när den går på tomgång pga felinställda förgasare och därför dö när man sedan gasar på? Iom att jag i princip kan köra hur länge som helst om jag bara håller varven uppe.
  8. Förkopplingsmotståndet är inte bytt, skulle det kunna ge detta symptom?
  9. Hej och tack för svar! Intressant det där med elektronisk tändning! Hade dock helst velat veta att det verkligen är på tändsidan problemet ligger innan jag byter detta, visserligen är det ju ingen nackdel att byta till elektronisk tändning men har redan bytt en del saker och vill inte fortsätta i all evighet ;)
  10. Har redan testat detta och även kontrollerat ventilationen till tanken. Kollade även inne i tanken och den är helt ren och fin så skit i tanken är det tyvärr inte heller.
  11. Hej och tack för svar! Har redan testat detta och även kontrollerat ventilationen till bränsletanken så tyvärr inte vacuum i bränsletanken.
  12. Hej, Jag försöker felsöka min Penta AQ170 som har ett lite lustigt problem. Den fungerar hur bra som helst i ungefär 45 min, ibland upp till 1h. Sedan börjar den gå ojämnt och dö, oftast efter att man kört på tomgång en liten stund och sedan gasar på. Den går att starta efter ca 30sek-1 min (tänder direkt om man kör startgas) men går då inte rent utan dör igen om man gasar på över ca 3000rpm. Det jag bytt är: Tändspole Kondensator Tändstift Bränslepump Justerat bränsleröret så att den inte ligger emot någonstans för att undvika ånglås. Låg emot cylinderblocket innan Har även kontrollerat tändinställningen med stroboskop som är korrekt Motorn kyler bra och är inte speciellt varm någonstans. Bränslefiltret/vattenavskiljaren är kontrollerad och ventilationen till tanken är också kontrollerad för att utesluta vacuum. Mina tankar är antingen felinställda förgasare (har märkt att förgasare nr 1 inte riktigt vill ner i tomgångsläge utan kärvar lite i spjället) eller fördelarlock/rotor som inte ger gnista vid rätt tillfälle. Finns det centrifugalvikter som kan kärva eller hur fungerar tändinställningen på dessa motorer?
×
×
  • Skapa nytt...