Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

adamnordin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om adamnordin

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej joelfrodin! Nej det har jag inte gjort, skulle det kunna ställa till det och skapa luftfickor på det sättet? Hur då? Jag är verkligen inte någon master mekaniker...
  2. Det är intressant tanke! Motorn gillar inte tomgång, då går tempen uppåt, ett litet gaspåslag och sen är har tempen gått snabbt ner igen. Vid körning har det inte varit något problem. Har hört talas om att motorn underdimensionerad på kylsidan... Har tänkt att det kan vara en baksida av B30 motorn, att den inte gillar tomgången. Skvalleröret, det är övergång mellan avgaslimpan till avgasknät, du ser slangklämman i första bilden, där är den. Det sitter en backventil på ovansidan av avgasknät och som tömmer ut vatten genom skölden. Reagerade på att det var väldigt varmt där och lite avgasrök/vattenånga, skall kika på detta mer noggrant idag. Har inte kikat på avgasliman ännu, det är mitt mål idag, att plocka ner och lämna in och provtrycka limpan.
  3. Hej Jakec! Motorn är sjövattenskyld. Kan motorn tömma sig på det sättet vid avstängning om det är skit i kanalerna? Och efter luftning kyla på ett bra sätt? Motorn har kylt bra och gått fint efter luftningen. Provade som sagt att plugga skvallerröret och skicka in allt vatten in i motorn, efter det provet har motorn gått varm även vid "luftning". Känns som att det kan hänt något vid pluggningen.... Plockade av toppen för ca 1år sedan och lämnade in den hos en firma som gick igenom den, fick till mig att den såg bra ut, men att dom planat den. Har tyvärr inte inspekterat kanalerna i blocket nära... Jag har plockat bort sjövattenfiltret och kör sedan en tid tillbaka utan termostat. Området som är varmt på avgaslimpan/knät, har du koll på om det är normalt? Jag börjar misstänka att det kan blivit något skumt där efter pluggningen...
  4. Hej! Har en Ockelbo 21 DC med en AQ170 (sjövattenkyld) motor och vp 280sp som jag ägt i snart 3år. Har sedan köpet av båten haft problem med motorn. Vid start har jag varit tvungen att "lufta" motorn via tempgivaren. Jag har startat motorn och inväntat en "jämn" vattenstråle ur tempgivarn. Har sedan satt i tempgivaren och motorn har kylt som den skall. Efter stopp längre än ca 10min så behövs en ny luftning. Det bildas alltså en luftficka i toppen och motorn klarar inte att fylla upp toppen med vatten. Har sedan en tid kört utan termostat. Jag kan inte se att det läcker ut vatten i motorutrymmet... Så jag funderar på om motorn kan tappa ut vattnet på "baksidan"? En fundering- på avgasknät sitter ett skvallerrör med en backventil, när skall den vara öppen/stängd? Funderar på om den kan släppa ut vatten från toppen? Vid körning rätt mycket vatten ur skvallerröret, hela tiden... Svårt att säga antal L/min. Vad indikerar vatten ut ur skvallerröret? Vad är normaltömning L/min? Delar bytta: Nyrenoverad cirkulationspump Planad och genomgången topp Ny topplockspackning Ny impeller och bytta packboxar i pumpen Motoroljan ser bra ut och har gjort kompressionstest, som ser bra ut, både vid kall och varm motor. Provade nu i dagarna att plugga skvallerröret, efter det har motorn gått varm även efter denna "luftning-procedur". Har tappat lite hopp... Tycker att det kan dofta lite avgaser vid start och motorn blir varm snabbt. Avgaslimpan och avgasknät kan man hålla handen på, läste någonstans att det var en positiv indikation, att dessa delar skulle vara ok då... Finns dock en plats vid övergången mellan limpa och knä som blir väldigt varm. Se bifogad bild.' Finns det någon som har någon idé på lösning? Mycket tacksam för all input MVH Trött och frustrerad båtägare
×
×
  • Skapa nytt...