Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

Skarin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skarin

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har efter midsommarhelgen kunnat tagit tag i överhettningsproblemet med min motor. -säkerställde att det inte var någon tjuvluft vid insug på sjövattensidan och det är god cirkulation på vattnet och limporna kyls bra under gång. Jag kan lägga handen på dem efter 15 min gång på 1-2000 rpm. - efter ca 15 min gång så går tempen upp så den närmar sig kokpunkten enl mätare. Detta med urtagen termostat. slang till termostat är så varm så att det inte går att ta på den men slangar till sjövattensida är ljumma. -Är det vattenpumpen som inte cirkulerar kylvattnet? Hur testar jag det?
  2. ”Stosen”, är det den lilla änden i alu som sitter på drevet? Jag har bytt den till en ny (om det är den du menar) Kan det vara så att oringen på filtret är otät så att det drar tjuvluft? några idéer var oljan kan pysa ut?
  3. ”Stosen”, är det den lilla änden i alu som sitter på drevet? Jag har bytt den till en ny (om det är den du menar) Kan det vara så att oringen på filtret är otät så att det drar tjuvluft? några idéer var oljan kan pysa ut?
  4. Renoverat min AQ270 med att renovera topp med nyinfrästa ventiler och nya packningar. Samtidigt fick drevet (dp290) nya bälgar och sjövattenslang samt nya drivknutar. Körde jungfruturen i söndags och allt gick perfekt tills jag hade kört på ca 3000 i ca 10 min. Tempen gick upp till över 100 gr och motorn hade spottat ur sig ca en halvliter olja på totalt 15 min. Lät motorn kallna och fyllde på ny olja(ca 0,5l) kylvatten (ca 4 liter). Bytte impeller (den gamla inget fel på vad jag kunde se men bytte ändå) och tog bort termostat för att få fritt flöde av kylvatten. Puttrade sen iväg på ca 1,500 varv i ca 30 min utan att värmen gick upp mer än till strax efter 80 gr. Gasade sista biten upp till ca 3-3,500 varv och samma fenomen igen. Spotta ur sig kylväska och olja och blev tokvarm. Jag har kollat kylslang från sjösidan och den är ok som jag kan se och det kommer sjövatten till filtret som man kan se på filmen. Jag kan inte hitta någon uppenbar plats där det läcker olja men det verkar inte vara topplockspackningen då det är torrt på sidorna av topplocken. Kan det vara dålig vattenpump som är orsaken till överhettning? Jag hoppas att någon har några tips som jag kan använda för vidare felsökning. Tack på förhand. //Peter IMG_6314.MOV
×
×
  • Skapa nytt...