Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024

Erikol99

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Erikol99

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Finn ett fel, topp-packningarna som gett sig. På ena sidan helt och på andra sidan på god väg(jag har vänt packningen på ena sidan för att se undersidan på packningen, satt inte monterad så). Trodde Fel-PRO skulle vara bra skit, vad ska man köpa istället? Syns även att det läckt in vatten och skit troligtvis ifrån packningarna så blir att hona blocket.
  2. Tror inte ventilerna är feljusterade. Spelet på de som är dåliga kompmässigt känns rätt. Men blir absolut att se över topparna. Ska jag vara ärlig tror jag nog mest på topp-packning men det är konstigt att den skulle gått bara efter några timmars körning. Använde mig av fel-pro packningar vilket ska vara bra grejer. Även kammen behöver sig en översyn, kanske rent av renoveras/bytas ut. Några av nockarna blev dåligt smorda förra året när motorn gick med vatten i oljan.
  3. Japp, Förra sommaren när topparna byttes hade endast cylinder 1 lite sämre kompression. 7,5kg på cyl 1 och 9-10 kg på resten. Orsaken till bytet var vatten i oljan till följd av dåliga kylkanaler i topparna. Började riva lite idag och avgasventilerna i vänstra toppen(Cyl 2,4,6) verkar täta. Inget vatten i oljan heller.
  4. Tack för svar! Jag hör vad du säger, kanske måste göra en lite noggrannare koll på topparna då också. Tänkte att de nog är ok för att de bara är en säsong. Har inte mer än fått ut motorn ur båten än så det lär visa sig när man börjar riva. Kan absolut vara en topplockspackning! Dock också ny förra säsongen... Anledningen till tanken om bottendelen var just kolvringarna. Just för att det är det ända som inte är bytt. Och blir nog att jag river allt ändå för att ha en nyrenoverad motor att lita på nästa säsong. Har haft så mycket bekymmer med den vilket lett till att jag vill se över allt. Statusen på avgasdelarna är okänd. Fanns ingen dokumentation på de när jag köpte båten. Läcker inte något vatten men är av den gamla OMC-typen med kombinerad limpa och knä. Så skulle nog behövas bytas ut inom en framtid. Ska absolut ta kontakt med Jonas!
  5. Efter bekymmer i sommar så ha jag beslutat mig för att ge bottendelen på min motor en omgång. Så kastar ödmjukt ut frågan om någon med tidigare erfarenhet har några tips som jag kan ha nytta av under vägens gång. Lite bakrundsinfo om problemet är att båten gick bra en hel sommardag i Juli, men på väg ifrån sjömacken till bryggan så tvärdog motorn. Den nöp inte utan gick att dra runt på starten. Dock extremt svårstartad, och när den väl gick igång så var den extremt gaskänslig. Vid minsta gas så dog motorn. Kollade tändning och bytte stift. Gjorde sedan ett kompprov och där var boven. Resultat av kompprov. Cyl 1. 9.8, Cyl 2. 2,5 (med lite olja i cylindern 3 bar), Cyl 3. 10.2, Cyl 4 2,8 (med lite olja i cylindern 3 bar), Cyl 5. 9, Cyl 6. 10.6. Så det är tvåan och fyran som felar totalt. Såg även på femmans stift att det var väldigt sotigt. Prövade också med lite olja i cylindern på 2 & 4, har någon en uppfattning om ifall man med mina kompvärden kan dra det till att kolvringarna havererat eftersom värdet blev lite högre med olja i? Första steget nu är väll att riva allt och få allt uppmätt. Så kom gärna med tips på om ni vet någon bra motorverkstad runt Stockholm! Ska även tillägas att topparna är bättre begagnade sedan förra säsongen så tänker att de endast behöver en översyn och kanske en planning. Men mitt fokus är på bottendelen. Tar även tacksamt emot förslag på fabrikat på lager och andra delar som kommer behövas.
  6. Har idag varit i båten och felsökt och konstaterar att jag får noll flöde från impellern. Tog isär vattenslangen precis efter skölden för att se vattenflödet och det kommer inget vilket jag tycker är jättekonstigt. Jag ser nivå i röret men det står still. Testade även att hälla i lite vatten i röret inifrån. Kollade impellern också och den ser sjysst ut och verkar snurra så nu är jag verkligen lost... Tycker impellern borde ha det jättelätt med tanke på att den hamnar under vattennivån när drevet är nedsänkt.
  7. Hallå allesammans! Har bekymmer... Min motor går varm precis i början av färden. Jag har inte felsökt jättemycket, men bytte både impeller och termostat och inspekterade vattenpumpen på motorn inför säsongen. Problemet är att när jag precis kommit ut ur hamn så är motorn 90-100 grader, kan stiga till 110 också och rätt som det är så börjar den kyla. Men gillar inte att den går så varm... Det är precis som att den inte får vatten från drevet i tid eller att termostaten öppnar sent. Limporna blir också ganska varma. Det konstiga är att när den väl börjar kyla så kan jag köra i timmar på vilket varvtal jag vill utan att den överhettar. Det är alltså just vid startögonblicket med kall motor som den går så varm innan den börjar kyla. Har ni några tips på något jag kan ha missat eller något jag bör kolla på? Funderar på att härnäst lossa tillförseln ifrån drevet och kolla flödet och även testa att ta ur termostaten. Tack på förhand för all hjälp!
  8. Nu blev jag paff... Idag har jag skruvat isär grejerna igen och det fanns ingen spricka. Snacka om att bilder kan luras ibland. Ska plocka andra sidan också men nu är jag kluven... Ska tilläggas att det ser hyffsat ut med oljekladd runt lyftargalleriet men det kan ju bero på att geggan har sjunkit undan. Som syntes på mitt tidigare inlägg så ser man hur oljan såg ut precis efter körning. Men vet inte om det är att chansa på ytligare ett oljebyte nu och se vad som händer?
  9. Hallå igen forumet! Är på jakt efter nytt block nu, alternativt ny motor och undrar om jag med min motor utan balansaxel kan sätta i en ny motor med balansaxel? Verkar ju endast som att den får motorn att gå mjukare så det borde ju fungera känns det som. Vet ni om det finns något annat årsmodellerna emellan som man borde tänka på? Typ olika infästning för limpor eller drev-infästningar eller liknande? Tack på förhand!
  10. Japp. Blir ju mycket påfrestning där ifrån alla håll. Är ju svårt att veta om det finns fler sprickor också... Ska dra i lite kunniga trådar under morgondagen. Men känns som väldigt mycket jobb och pengar att få i nya eller bättre begagnade grejer så måste fundera där på hur jag ska göra... Yes, jag har mekanisk soppa pump. Jag håller till söder om Stockholm.
  11. Precis vad jag tänker också! Att det måste vara där vi har helvetet. Faan att jag inte sett det tidigare och att de har hållit för att dra topparna två gånger. Kan du utifrån din kunskap säga om det där är något som går att rädda med svets eller någon gegga eller är det nytt block som gäller? Är ju inte värsta sprickan, men den sitter ju på ganska dåligt ställe i och med att man drar det där ganska hårt. Om annars, vet du någon som säljer block? Är de också kompatibla ifrån bilsidan med exempelvis Astro?
  12. Tror det är bilden faktiskt. Kollade på lite andra bilder jag har och ser ut så. Har dock lagt in en bild som jag tog när jag tog av topparna första gången som jag tycker ser intressant ut. Såg det nu! Vad skulle du säga om den? Är det en spricka eller är det bara en reva tror du? Man ser även längre ner på väggen att det ser skumt ut. Dock konstigt att jag har kunnat dra topparna två gånger om det är sprucket där... Lägger in bild på andra sidan också. Ganska mycket beläggning på men det kanske blir så? Packningen hade mindre hål än det var på topp och block så blir nog så.
  13. Hade 4L fin olja och sköljde med. Körde dock aldrig motorn på den utan hällde bara igenom när toppar och insug var av. På bilden jag la in kan du se hur nya oljan ser ut efter 5-10min körning idag med nya topparna. Kan den bli så av de som fanns kvar i motorn? Tycker den känns lite väl mycket baileys. Exakt, jag vet att han innan har konserverat den på något sätt men vet inte exakt hur han gjorde det... Men de spricker du ser verkar spännande! Kan du beskriva lite mer exakt vart du ser de?
×
×
  • Skapa nytt...