Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025

donaldduc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om donaldduc

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Står i överskriften till tråden Anodkit aluminium, Alpha One gen II, Artnr. 25-2635
  2. Köpte anodsats till mina motorer som jag alltid har gjort hos Biltema. Jag trodde bara det var en ny förpackning men skruvarna som följer med har en annan stigning på gängorna vilket gör att jag det inte kändes helt 100 att skruva in skruvarna i drevet. Jag valde att använda de medföljande skruvarna till den nedre anoden (då jag slängt de gamla), men vågade inte använda dom till resten av drevet. Dessutom har dom sparat in på packningen på anod-klumpen som sitter mot aktern. Någon som har samma erfarenhet?
  3. Så du kan du skriva tillbaka bulten (som brukar sitta där ) ovanifrån och knacka på den för att försöka driva ner tappen nedåt från styrstaget/styrarmen? Brukar du lossa styrarmen på insidan så att den är lös? MItt problem är att båten i fråga har en badplattform så jag har inte så mycket utrymme ovanifrån.
  4. Godmorgon. Öppnade upp ett "Penta" sköld för några dagar sedan som sitter på båt för att byta en packning till styrstaget/styrtappen, men har aldrig sett denna konstruktion tidigare. Någon som vet vem den riktiga tillverkaren är och kanske har tips på hur man får bort styrstaget?
  5. Wow. Du har helt rätt. Jag skall byta packning nr 7 och det är då den övre tappen som jag har problem med, Så du menar alltså att man skall få in en avdragare från ovansidan och trycka ner den övre styrtappen? Vad jag har klurat och funderat och letat utan att förstå detta.
  6. Försöker få bort gimball eller vad det heter.. Den del som rör sig på skölden. Den sitter med 4 bultar där nere men det verkar finnas en nedre styrtapp som sitter i skölden Någon som vet hur man kan få bort denna del?
  7. Det var det jag trodde. Inte min båt och jag ville inte föreslå byte av bälg etc utan att vara säker på att det inte kan komma från styrtappen. Tusen tack.
  8. Hej. Jag har fått vatten i bälgen på mitt drev. Har beställt allt för att byta detta ink nytt stödlager och tätningen. Nu undrar jag om vattnet kan komma från någon annat ställe , tex styrtappen? Jag tror inte det men jag måste ändå ställa frågan så jag inte missar något.
  9. Har två kad44 och jag har haft problem med konservering av den ena motorn. Jag trodde det var en dålig impeller så jag bytte den i år men det gjorde ingen skillnad. Den en motorn suger i sig glykol direkt när man startar motorn , medan den andra tar det säkert 30 sekunder innan den börjar suga. Är det så att det finns någon koppling som reglerar impellern eller finns det någon annat jag borde känna till? jag får en känsla att den ena motorns impeller har en fördröjd start medan den andra börjar jobba direkt. För er information så brukar jag lossa slangen på impellerhuset och sätta dit en tillfällig slang som jag låter suga direkt in i en hink.
  10. Det tog ett år men för en månad sedan beslöt jag mig för att riva elen. Det var någon tidigare ägare som kopplat instrumentbelysningen fel. Vad jag har letat. Nu är det fixat också. Tusen tack alla som var med och "felsökte".
  11. Någon som har lyckats laga fördelningshuset till en Mercruiser eller provat billigare kopior. Min gick sönder i gängorna till dräneringen. Tacksam för hjälp.
  12. Hej på baksidan av reläboxen på kad44 sitter två små micro knappar som jag undrar vad dom har för funktion. Har dessvärre ingen manual.
  13. Hej och tack för alla förslag. Jag lokaliserade en brygga eller huvudsäkring monterad på motorn och där var det grönt som inte skulle vara där. Så nu är det rengjort och allt fungerar som det skall. Tack alla.
  14. Tror mer på att det är relän eftersom det klickar. Jag tittar och återkommer. tack
×
×
  • Skapa nytt...