Gå till innehåll
måndag 16 december 2024

Jadde

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jadde

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Har en Mercruiser 3.0L Alpha one gen 1 som har bytts impeller på till följd av taskig kylning. När underdrevet ska på överdrevet har det ej utförts korrekt och växlarna matchar inte. För nuvarande sitter drevet ihop, men växlarna hoppar ej i när man sätter i dem. Det som jag hört många gånger är att man bör ha en växel i när man sätter på undre drev på det övre, men aldrig riktigt greppat varför. Till min förståelse nu är det på grund av att man ska låsa propellerskaftet, vilket ska ha samma resultat som när personen på nedanstående video (3:14) skruvar på växelaxeln. Min fråga blir då följande: Är det troligt att något är skadat i och med att man har gjort detta felaktigt första försöket och skulle motorn ta stryk om jag väljer att starta den i nuvarande (felaktiga) montering?
  2. Jo, vi märkte att det inte var nödvändigt att lossa just de skruvarna senare, men då var det försent.
  3. Vi skaffade lite spännband och ska se om vi lyckas lösa det.
  4. Under remskiva A så sitter ju själva motorfästet och det är den som den för nuvarande lutar mot, själv skruvarna på remskivan sitter fortfarande fast. Det är inte så att hela remskivan är lös, det är bara att den inte länger hänger fritt utan istället ligger mot motorfästet nedan. Känns skumt om något skulle ha gått sönder då. Vi pratade med en kunnig inom det och enligt honom så behöver man lyfta hela motorn med spännremmar eller dylikt för att sedan skruva fast igen utan att den tar stöd på motorfästet. Kanske är det man behöver göra, men skulle va skönt om man slapp!
  5. Hej! Igår försökte vi oss på att byta drivremmar på vår Mercruiser 3.0. Det gick däremot inte helt som förväntat och vi försökte först att lätta på spänningen på den närmre drivremmen genom att lossa på den övre bulten av C samt lossa på bulten B (se bild). Det som då skedde var att "hjulet" markerat med (A) då hoppade ner och nu ligger vilandes mot den nedre kanten och vi lyckas nu inte längre att höja upp (A) så att den ligger fritt. Det verkar för mig orimligt att hela den vikten av övre motorn ska ha hållits upp med hjälp av spänningen av drivremmen och just nu sitter vi i ett läge där vi inte riktigt vet vad vi ska göra. All form av hjälp uppskattas!
×
×
  • Skapa nytt...