Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Janssom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Janssom

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Efter felsökning under gårdagskvällen hittade jag felet! Kabelskon vid oljetrycksgivarkontakten var ärgad och efter byte av kabelskor och rengöring av stift på givare spinner motorn som en katt 🙂 Tack för alla värdefulla tips i tråden och trevlig båtsommar 😉
  2. Ok, ska följa kablar och se om det är något knas där.
  3. När jag vrider på tändning tjuter signalen för lågt oljetryck, när motorn startar så tystnar signalen som den skall, när motorn stannar är det en kort fördröjning så tjuter signalen igen så den funktionen verkar ok, precis så fungerade det ifjol! Sitter det en separat oljetryckskontakt för att styra bränslepumpen?? Felet känns som om förgasaren plötsligt inte blir matad med bensin! Om bränslepumpen skulle vara kass så skulle ju inte motorn starta alls?
  4. Varvet går ner sakta och stannar, jag tror inte det är något elfel, så plötsligt stannar det inte. Jag har tagit upp båten igen för att felsöka i helgen. Den har en elektrisk bränslepump! Det låter som om det skulle kunna vara problem med en backventil?? Sitter den i tanken eller precis där sugledningen ansluter till tanken?? Bra att få bolla tänkbara fel inför en helg av båtmek 😉
  5. Hej! Har som flera av er precis sjösatt min Sea Ray 185, tankade fullt på landmack och båten startade för att stanna efter ca 30 sek.. motorn är en 4,3 l mercrusier förgasare! Förgasaren renoverades förra sommaren av Värmdö motorteknik, efter det gick båten som en klocka! Jag har bytt bränslefilter, kollad det gamla om det var vatten i det och det kunde jag inte se... motor startar igen med stannar efter ca 20-40 sek.. Har någon varit nedanom liknande?? Känslan är att motorn går på det som är i flottörhuset och att bränslepumpen inte matar upp tillräckligt!! Tips mottas tacksamt ;)
×
×
  • Skapa nytt...