Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Surfarbulan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Surfarbulan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. De flesta båtar har ju inga ventiler alls. Blir det tillräckligt med ventilation i alla springor som redan finns !? Är det onödigt arbete, vad säger expertisen ?? 🙂
  2. Det kan nog kanske fungera ! Är slangarna lika långa, sitter ventilerna på samma ställe? Så ingen är speciellt avsedd som in-/utsug då utom som ventilation.. !?
  3. Har en styrpulpet med lösa bränsletankar och ett batteri i utrymmet bak under sittdynan som ej är ventilerat idag. Funderar på att försöka få till lite bättre ventilation genom att sätta dit 1 el. 2 ventiler. Hur ska man tänka, är detta ett onödigt ingrepp? Min tanke var att ha 1 fram som tar in luft och en bak som släpper ut, men läste nånstans att man ej bör ha luftventil i motorbrunnen p.g.a avgaser och vatten, men det är väl bakåt man vill vädra ut ångor m.m Några förslag ?
  4. Skulle behöva få bort växelföraren (den svarta) omc, från själva lådan( den vita). Har lossat skruven men växelföraren sitter fortf. fast.. Obs Lånad bild
  5. Nån som vet hur man får bort själva armen på gasreglaget till omc från -87. Måste försöka laga den då den spruckit isär. Har skruvat bort skruven som sitter på baksidan #28, men får ändå inte bort själva armen, hur ska man göra?
  6. Tänkte byta ut bränsleslangar och bränslefiltret före o efter soppapumpen, för dom ser bra murkna ut på min evinrude 70 från -87, vad är det för dimension på slang jag behöver? Nån som vet? Är tyvärr inte vid båten så jag kan mäta detta.. Ang. filtret som sitter innan soppapumpen, funkar vilket bränslefilter som helst? Verkar inte gå att få tag på ett likadant som sitter där nu.. Mvh Carlhenrik
  7. Är sugen på hydraulstyrning till båten och kikar på en bullhornsvariant, då jag kommit fram till att en sån med draglänk ej passar pga. för trång motorbrunn. Då till problemet, min 70hk evinrude från 87 ca har ju en väldigt lång styrstång om man jämför med moderna motorer, alltså där man kopplar själva cylindern till motorn. Tvingas man borra ett nytt hål i styrpinnen eller så ? Det blir ju inte så lätt... Nån med erfarenhet av hydraulstyrning till gammal utombordare, funkar detta eller hur gör man ?? Bifogar bild på den jag kikat på:
  8. Jo såklart! Men då går det ej testa signalen med att jorda en utav givarna för oljepump eller temp ?? Får ej signal när jag gör så, då känns det ju inte som att man kan lita på att det fungerar !?
  9. Får det inte att fungera tyvärr med vanlig summer.. får antingen signal hela tiden med tändning på, eller ingen signal alls hur jag än kopplar.. Svart har konstant 12v på min och lila kommer från tändningslås..
  10. Gokväll alla hjälpsamma ! Behöver sänka tomgången lite på min motor, ligger på 1200 rpm ca.. Lånat lite bilder, men ser likadant ut på min motor, är det skruven vid grön pil eller röd pil man ska skruva på ? Sen undrar jag lite, vad har skruvarna som är inringade med rött för funktion ?? På bild nr.2, vad justerar man med länkjusteringen som är i röd ruta ?? Tack på förhand ! //Bulan
  11. Ok tack, men behövs inte jord (svart kabel) kopplas in då?
  12. Skruvade isär gasreglaget till båten idag eftersom inte varningssummern till vro- funktionen gått att testa. 80-tals evinrude 70 hk, och där satt ingen summer, bara 3 tejpade kablar. Lila, brun och svart. Funkar det att koppla in vilken 3-polig summer som helst, då original omc kostar typ 1000 spänn ?! Hur ska kablarna isåfall kopplas, nån som vet detta ?? Mvh Bulan
×
×
  • Skapa nytt...