Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

turboboss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om turboboss

  • Placering
    Landkrabba
  1. Är det olika topplockspackning. Så man måste hitta en båtpackning. Eller fungerar det med en till en bil-B20?
  2. Hej. Tack för tipsen. Det blir alltså till att byta motor. Bara en fråga. Om jag skall byta kamaxel i toppen. Skall jag byta bara kammen eller skall jag ta hela toppen från båtmotorn? Vad är bäst? Kan även båt-toppen vara rostskadad så att det är bäst att ta så mycket som möjligt från bilen?
  3. En Marieholm Catalina m22 trillade på mig häromdagen. Inte bokstavligen då, turligt nog, eftersom den lär väga runt en 1600kg... Förra ägaren blev tvungen att få bort den eftersom han behövde båtplatsen. Han upplyste mig också vänligt om att motorn inte startar och den har vatten i oljan. Jag kan inget om båtar men har pysslat lite med bilar och motorer. Så jag tänkte... det kan ju inte vara så stor skillnad Hela min familj utropade ett unisont ”50-årskris” när vi rullade in på gården jag och min Catalina. Jag är helnöjd med att sitta i min Catalina hemma i trädgården och dricka kaffe. Men det finns vissa krafter i familjen som gärna skulle se den i havet. Jag tänkte därför att jag skulle göra ett försök att få igång motorn. Så därför undrar jag... var skall jag börja? Jag skall försöka förklara vad som har hänt och vad jag har gjort. Förra ägaren drabbades av vatten i oljan och byte då topp, avgaslimpa och topplockspackning. Båten gick då ett tag, typ en halv säsong men sedan gick motorn varm och problemet med vatten i oljan återkom. Där tröttnade han och jag klandrar honom inte. Efter det har båten stått i vattnet, (havet Skåne) i ca 3 år... Nu är hon på land och jag har börjat kolla på maskinen. Motorn går runt fint med startmotorn men kompressionen är 4,5:5:10:10. När jag fyller lite olja i ettan och tvåan får jag upp den till. 8:7,5:10:10. Vad jag kan begripa tyder det på att kolvringarna behöver bytas??? Jag skall försöka ladda upp bilder på tändstiften. Om någon därute kan utläsa något av dem. Nu har jag hittat en B20 motor med fantastisk fin kompression som jag skall hämta i morgon. Tänkte att. Det kan säkert vara bra att ha. Frågan är då. Vad är bäst och enklast. Att helt enkelt (?) byta ut motorn till bil-B20 och flyta över allt som hör till Aq130:an. Eller skall jag riva ner AQ130:an och se om jag kan byt kolvringar. Hur stor är chansen att det räcker med det? Något annat jag bör kolla/testa innan jag börjar plocka isär för mycket? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
×
×
  • Skapa nytt...