Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025

GrodanBoll421

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om GrodanBoll421

  • Placering
    Kadett
  1. Det där är en Andersen classic winsch som är toppdragen. Finns/fanns både som bottendragen och toppdragen. Den bottendragna tillverkas fortfarande och till den har Andersen en servicemanual: https://drive.google.com/file/d/0B5-g_RY2uN1FclpLOXZpX0NRNVU/view?usp=sharing. Hittar inte motsvarande till den toppdragna men det borde väl inte skilja allt för mycket tycker jag. Hade själv den bottendragna varianten på en tidigare båt och tyckte den var bra då handtaget kunde sitta kvar när man släppte på skotet. Som Peter_K säger så är winschen i stål och det borde räcka med en grundlig service, bort med gammalt stelnat fett och in med nytt.
  2. Utan att veta, bara killgissar, kan det vara en AIRMAR DST800? De leverarar till Garmin, Raymarine mfl. I så fall borde du kunna få tag på ett paddelhjul lite varstans. https://www.google.com/search?q=airmar+dst800
  3. Den inplastade komponenten är ett tungelement. typ som denna - https://www.electrokit.com/produkt/tungelement-1-pol-no-0-5a-12-38at Bytte en sådan för en himla massa år sedan och har för mig att magneten slöt tungelementet 4 eller 6 gånger per varv. Kanske en optokopplare som du styr med arduinon kan vara ett förslag.
  4. Silva har 5års garanti på kompasser, åtminstone vissa modeller. Utnyttjade det själv när min P100 efter 2,5 år plötsligt började läcka och fick en ny utan problem. Så beroende på ålder kan det vara en väg att gå.
  5. Kan minnas fel men jag tror att Nexus TH52 loggivare är tillverkad av Airmar och är av modellen ST800. Google sök https://www.google.com/search?q=airmar+st800+paddle+wheel Samma givare har används av fler tillverkare tex Raymarine.
  6. Hej blir mitt första inlägg på detta forum. Har själv en C-ina32 och fick det tveksamma nöjet att fixa tidigare ägares försök med däckstömning. Eller rättare sagt han lämnade bort jobbet till ett varv men slarvigare jobb är sällan skådat. Som Georg_Ohm nämner avluftningen behöver nog vara lite grövre än den 12mm stos och slang som är orginal, i alla fall på min båt. Varvet hade bytt slang till en 16mm som inte skulle knycklas ihop vid undertryck och den tanken var väl bra men inte att montera 16mm slang på 12mm stos och bara dra åt slangklämman så mycket det gick. Det blev en "skitsommar" det året där tankens innehåll kom ut via glappet som uppstod och det rann ned mellan skrov och innermodul, inte lättstädat kan jag säga. Tänk också på att tanken lutar akteröver så när tanken är tömd vid inloppet så har min tank ca 2cm vatten i akterkant. Jag tog ur tanken och svetsade på en 38mm stos i akterkant, drog en 3dm lång slang i 90graders böj till däcksförsluningen som sitter just akter om tanken.
×
×
  • Skapa nytt...