Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Merrix

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

26 Expert

Om Merrix

  • Placering
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 880 ST

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla svar. Och till alla som ifrågasätter frågan, nej det är inte kapplöpning, ja man kan åka på morgonen och komma fram när man kommer fram. Men nu är det så att denna tur är en del av en större resa där det finns hållpunkter som inte får missas. Kommer inte kunna åka från Stockholm förrän sen eftermiddag, och vill inte komma fram till Sigtuna för sent och inte behöva åka i dåligt ljus. Därför hade det varit perfekt för mig att höra av någon som hade åkt turen själv och kunde dela med sig av sin erfarenhet kring hur lång tid det tar. För övrigt är väl ett forum som detta helt värdelöst om svaret på varenda fråga blir "läs manualen", "ring en auktoriserad verkstad och fråga", "googla", eller "vad spelar det för roll?". Varenda fråga som ställs här går ju såklart att få svar på via någon annan mer formell kanal. Men hela syftet här är att fråga efter andra medlemmars erfarenhet, och kanske därmed spara lite tid, och ha lite trevligt utbyte på kuppen. Och varenda fråga är ju viktig för den som ställer den. Men tack igen till de som svarade. Jag räknar med att det tar ca 4 timmar.
  2. Hej. Ja man kan kolla i sjökort och sedan sätta sig och försöka räkna och addera en gissad tid för slussning. Men jag undrade om det fanns någon här som gjort den turen och vet hur lång tid det tar! Tackar igen på förhand och hoppas på svar.
  3. Hej. Undrar om någon vet hur lång tid det tar från City (Wasahamnen) till Sigtuna om man kör 25 knop där man får. Det är ca 30 distans, men antar att stora delar av sträckan är fartbegränsad, och man ska väl igenom slussen i Hammarby också. Tack på förhand.
  4. Min mekaniker fixade det. Det var trimplanen. Han gjorde bara en reset och en ny kalibrering. Allt funkar perfekt nu. Det enda frågetecken jag tar med mig i den här historien är hur automatiken kan fungera som den ska och sedan balla ur helt utan att någon rör några inställningar. men hursomhelst, allt funkar nu.
  5. Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  6. Först ska jag säga att säljaren på Propulse har varit otroligt hjälpsam och serviceminded. Jag tror verkligen att de har testat på upp till 300 hk, man ljuger inte rätt ut på det sättet. Skulle de veta att var och varannan av alla proppar går sönder på motorer med dessa hk, då är det ju ingen idé att försöka lura på någon propellern. Den kommer komma tillbaka i reklamation och ryktet kommer sprida sig snabbt på alla digitala plattformar, likt den här. Han lät genuint förvånad över att min ena propeller gått sönder, men sade att det hade hänt vid enstaka tillfällen tidigare också på större motorer. Hursomhelst, jag är färdig med det kapitlet, för mig är det en fråga om att jag helt enkelt inte vågar ta risken. Det är möjligt att mina Propulse-propellrar kunnat hållit i fem år utan problem, och att detta var en extrem engångshändelse. Men nu hände det mig en gång, och jag vill inte att det ska hända igen i en sämre situation. Jag var ensam i båten, ute enbart för att testa propellrarna, nära hem, lugnt väder. Hade det hänt i skarpt läge med familjen i båten, sent en kväll strax innan skymning i dåligt väder hade det ju varit allvarligare. Så det är tillbaka till stålet. Sedan har vi ju detta också...
  7. Så var Propulse-testet avklarat. Säljaren lovade att den var testad stenhårt med Verado 300 hk, och ingen har hittills lyckats köra sönder en propeller. Jag har dubbla Verado 250. Putttade ut ur min vik på tomgångsfart och märkte ingen skillnad i manövreringsförmåga i den avancerade slalombanan jag måste ta mig igenom för ty komma ut på öppet hav. Väl där hade jag spegelblankt för en gångs skull. Gasen i botten och varvstoppet slår i redan vid 30 knop. Toppar 42 med mina stålproppar. Fattade vad som hänt. Men stängde av motorerna och kollade. Ena propellern hade tappat två av fyra blad. Bara att puttra hem på en motor. Stålet redan tillbakamonterat. Rådet: glöm Propulse till 250 hk.
  8. En helt annan fråga förresten. Vet någon här något om Propulse propellrar? Skulle vilja offra lite toppfart för att kunna hålla planing i lägre farter. Frågade dem om vad de hade och de säger att de har lösningen för det med en av sina fyrbladiga propellrar med ställbar pitch. Kompositmaterial. Min ringa kompetens på området säger mig att 250 hk kräver stål. Vad säger ni?
  9. Där har vi nog förklaringen till varför systemet inte griper in för mig och Kane. Inte tillräckligt klena motorer. Vilket ju inte du heller verkar ha!
  10. Bra fråga! Ja det kan jag. När jag dockar etc så lägger jag bara ur synkroniseringen med ett knapptryck på knappen "sync", och givetvis koppar jag ur funktionen som styr bägge motorerna med ett reglage med ett knapptryck på "1-lever". Då har jag bäge motorerna helt separat styrda med varsitt reglage, och de kan köras en i fram- och en i backväxel om jag vill. Finns också en atuomatisk nedreglering av varvtal som är till för just dockning. Knapp med benämninen "Dock". Den är ganska bra faktiskt, iaf för en nybörjare som mig. Gör att motorerna bara får halva gaspådraget jmf med vad du faktiskt gör med reglaget. Helt enkelt till för att undvika onödiga övergaspådrag vid stressiga situationer vid dockning. Det ger en ett större felmarginal. Jag kan jobba med större rörelser på reglagen utan att de överreagerar med högre varvtal än jag vill. Det är såklart en smaksak om man vill ha dem eller inte, bara att välja med en knapptryckning. Men jag gillar det. I och med att man i princip behöver göra dubbla rörelsen på reglagen för att få samma effekt som utan Dock-läget så kan man lättare och snabbare göra finjusteringar. Och man slipper skämma ut sig med ett fullt gaspådrag i en stressig situation..! Håller med om att det är en väldig massa elektronik, men då är min båt ändå 5 år gammal. Antar att det finns mer finesser på en helt ny båt i den här prisklassen, och framför allt på dyrare båtar. Jag förstår dig helt och hållet om att vilja ha total manuell kontroll, men i mitt fall ser jag allt detta som ett sätt att förenkla mitt båtande. Har ingen livslång erfarenhet, utan kom in i det har gamet sent. Så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. Sedan blir det ju såklart aldrig helt perfekt med automatiska system, men för mig är trade-offen ändå positiv. Jag behöver få ned antal moment att hålla fokus på. Räcker bra för mig med att välja hastighet, navigera, hålla koll på vågor och andra båtar. Slipper gärna jobba själv med trimplan och varvtalssynkronisering av motorer.
  11. Det låter som ditt system funkar ungefär som mitt då. Men videon är ju väldigt tydlig. De säger själva att systemet ska hjälpa till med bägge trimplanen för att komma upp i plan snabbare. Varför våra system inte gör det kan man ju undra. Kanske kickar det bara in när man har en båt som tar lång dig på sig att komma upp i plan, som verkligen reser sig med fören mot himlen..? Var förresten ute i helgen igen, och båten går bra. Väldig förbättring jmf med förr. Jag har släppt denna fråga och konstaterar att meken fixade detta genom att omkalibrera och ställa in trimplanen. Att den någon gång ibland lutar på ett för mig lite märkligt sätt tror jag man får leva med när man har ett helautomatiskt system. Kommer nog aldrig att vara perfekt. Gillar man inte automatiken får man väl köra själv, och kan kanske åstadkomma bättre resultat, men då måste man vara där och ratta själv hela tiden. Tror jag föredrar ett kanske inte helt 100% perfekt resultat, men att man slipper göra jobbet och kan ägna sin uppmärksamhet och energi åt annat.
  12. Tack igen alla för tips, råd och engagemang. Jag kunde inte motstå frestelsen att ta en kvällstur igår. Efter det horribla vädret i veckan hade vi klarblått, 2m/s och inte spegelblankt, men åtminstone väldigt måttliga vågor. Jag står fast vid vad jag sade tidigare efter den korta turen med meken. Otrolig förbättring. Det är inte längre obehagligt, och inte längre helt uppenbart att något är helt fel. Den beter sig helt normalt efter planing i alla farter, hela vägen från 20 till de knappa 45 som den toppar. Ligger fint utan trimplansautomatik och detsamma med trimplansautomatik. Och automatiken jobbar åt bägge håll omvartannat beroende på vågor och vind. Däremot får den fortfarande något spatt ibland och lutar vänster under acceleration. Men inte varje gång, inte ens en majoritet av gångerna, och inte lika mycket som förr. Jag är dock 99% säker på att detta beror på något tillbehör, dvs inte på själva skrovet. Framför allt för att det blev en märkbar förbättring efter mekens ingrepp i trimplansautmatiken. Men också pga ren logik. Tidigare lutande den vänster vid acceleration utan att trimplansautomatiken visade någon aktivering. Sedan låg den plant i marschfart med höger trimplan nedfällt. Dvs vid marshcfart skulle båten då i så fall ha lutat åt höger utan trimplansinblandning. Varför skulle en skrovskada göra att båten lutade åt olika håll under acceleration och marschgång? Det finns dock ett par andra misstänkta i dramat. Båten har ju otalig elektronik. När jag kör kan jag välja att köra bägge motorerna helt separat med varsitt reglage. Eller så kan jag köra motorerna med varsitt reglage, men med varvtalssynkning så att babord motors varvtal automatiskt synkas till att matcha styrbords motor även om jag inte lyckas får reglagen i exakt samma läge. Eller, om jag använder automatiken fullt ut, så väljer jag att kontrollera bägge motorerna med babord motors reglage. Då lämnar jag bara styrbord motors reglage i neutral, och bägge motorerna skall varva identiskt baserat på babord reglage. Det kan ju såklart vara något med denna synkning också som gör att ena motorn (vilken i så fall?) varvar mer under acceleration och lutar båten åt vänster, sedan när den synkningen fått någon sekund på sig så balanseras varvtalet (och båtens gångläge). Båten har ju Mercury Active Trim, vilket inte funkar och jag har kopplat ur det. Men när jag pratade med min lokala Mercuryverkstad om det sade han att de inte fixade det. Det var för avancerat och gjordes av någon på Mercury centralt. Han sade också att systemet var rent farligt om det var ur funktion när man har dubbelmontage. I bemärkelsen att om motorerna trimmar olika kan det ge allvarliga konsekvenser för båtens gångläge. Nu menar jag inte att det är Active Trim som spökar i mitt fall, det är avstängt, men jag menar att om olika trimvinkel på motorerna kan få båten att bete sig väldigt konstigt så måste ju olika varvtal också kunna göra det. Men jag kom inte längre igår då jag hade fru och barn i båten och de var mer intresserade av kvällssol för ankare i en vik än att jag skulle göra femtiosju accelerationstester... Vad beträffar Mente Marine, videon länkad ovan säger tydligt att det skall aktivera bägge trimplanen under acceleration för att snabbare få båten i planing. Det gör inte mitt system. Å andra sidan kanske det inte hinner med. Trots 4 ton så planar båten otroligt snabbt. Snabbare än min tidigare AMT 230 BR med en 300 hk. Den hade fler hk/kg och 10 knops högre toppfart än min Flipper. Men jag upplever att min Flipper är snabbar upp till 25 knop. Kanske pga de dubbla motorernas högre sammanlagda vridmoment och grepp och kanske också Verados kompressorer hjälper till med accelerationen. Hursomhelst, min poäng är att trimplansautomatiken kanske inte ens hinner med vid acceleration? Att ringa Mente Marine är såklart ett bra råd, och jag skall göra det nästa vecka. Snart dags för nästa tur. Lika fint väder idag. Men samma besättning med samma ovilja att göra fyrtiotvå accelerationstester..!
  13. Tack. Jag fixade min länk också.
  14. ACS Attitude Control System from Mente Marine - YouTube De säger definitivt själva att det skall gå in under acceleration och låg fart för att trycka ned fören.
  15. Intressant. Tack för det. Den lutning som nu verkar finnas kvar under acceleration är visserligen rent objektivt ett störande moment. Känns irriterande att den dyraste båten jag haft är den enda som lutat under acceleration... Å andra sidan, det är ett ännu större problem att inte veta vad det beror på. Skulle jag veta säkert att detta verkligen är trimplanen, och att de beter sig lite konstigt just under accelerationen och den hastigt uppkomna lägesförändringen av båten som då sker - då skulle jag släppa det och inte bry mig. Mente Marine säger själva i sin youtubevideo att systemet jobbar både med roll och pitch, dvs det korrigerar både lutning i axeln babord-styrbord (roll) och i axeln akter-för (pitch). Pitchen korrigeras för att snabbare få upp båten i planing, och för att kunna hålla sig i plan i en lägre hastighet än annars. Om det till exempel vore så, att när båten reser sig under acceleration och systemet vill fälla ned bägge trimplanen för att trycka ned fören och plana båten snabbare, så reagerar det ena trimplanet snabbare och skapar en lutning på båten tills det andra trimplanet hunnit ikapp - då skulle jag släppa detta och acceptera det som ett skitfel som kan hända på 5 år gammal båtelektronik. Och kanske göra ett nytt försök under nästa vinterservice att lösa det. Det skulle ju till och med inte nödvändigtvis behöva bero på ett fel i Mente Marines system, utan till och med kunna bero på att hudraulcylindern till det ena trimplanet kärvar och inte jobbar lika snabbt under motstånd som den andra. Hursomhelst, jag ska definitivt testa utan trimplan så snart jag kommer ut. Förhoppningsvis imorgon.
×
×
  • Skapa nytt...