Janne_G
Medlemmar-
Innehålls Antal
198 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Janne_G senast vann den dag 3 Augusti
Janne_G hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
99 ExpertOm Janne_G
-
Placering
Örlogskapten
Profile Information
-
Plats
Väster om Kungälv, Bohuslän
-
Interests
Åker numera Nidelv 28 från -87, tidigare Maxi 680 DC ( Ryds Camping & Nordkapp 17 HT har också transporterat oss)
Mina båtar
-
Båtens namn
La Vie
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Woody ser ut att ha 4 mm plywood i 2,5 m längd.
- 19 svar
-
- 1
-
Första kollen, är det beväxning på skrovet/drevet/propellern? Om inte, nr 2: kolla turbon. Lossa luftfilter och känn om "turbinen" snurrar fritt och lätt utan nåt glapp. Nr 3: Service på spridarna, när gjordes det senast ? Vet du inte, ta loss och få det gjort. När allt ovan är ok kan du börja fundera på propellrarna.
-
Från Göteborg finns inget och jag har heller aldrig hört att nån ens funderar på det. Alla färjor härifrån försvinner ju.... Men kolla in Cunard's Queen Mary 2 som seglar från Southampton till New York. https://www.seat61.com/queen-mary-2-transatlantic.htm Hade vart nåt det 😉
- 2 svar
-
- 1
-
Enklast är nog att koppla en slang på inkommande vatten efter cirkulationspumpen, dra den till en elektrisk pump som i sin tur via sladd suger ur en hink. Hinken ska ha glykol blandning 50/50. Sen tar du en slang på utgående vatten som du först stoppar i en annan hink. Den startar du elpumpen och kör till det börjar kolla lite glykol i utloppet. Stäng av och flytta slangen till glykol landningen. Sen kan du köra en stund. Elpumpen bör med fördel inte vara för kraftig, liten 12 v dränpump fungerar gott. Man kan även på samma sätt rensa kyl kanalerna men då använda medel för det. Själv använde jag nåt kallat systemrens och varmt vatten. Lycka till !!
- 4 svar
-
- 1
-
Det är den gängse metoden när gängorna gått. Jag har gjort så på många olika ställen, men funderar på om man inte ska dra i helicoilen med Loctite eller liknande när det är såna krafter som ett topplock. Själv har jag bara använt Loctite en gång på ett insug. Funkar lysande.
- 6 svar
-
- 1
-
Har ingen erfarenhet själv, men ryktet säger att Iveco gör otroligt driftsäkra och långlivade motorer. Används mycket inom sjöfart i lite större båtar. Oftast lågvarviga som slits extremt långsamt. Hänger en del på norska baatplassen.no och det är där jag fångat upp omdöme om Iveco. Iveco i Sverige är ofta synonymt med lättare lastbilar med obefintligt motstånd mot rost. Men motorerna, de går.
-
Och man lägger dem i frysen dan innan de ska monteras. Sen ska det gå snabbt.
-
Hej Thomas Det enklaste är nog att göra en form av trä där du kan laminera många lager av glasfiberväv och polyester. Väv och polester köper du billigt på Biltema och det fungerar utmärkt. Många lager och pressa ur luften med avsedd roller. När du fått upp tjockleken kan du slipa av den så att du får den slutgiltiga formen. Och det går att borra och gänga i. Till slut så ska den målas med nån typ av grundfärg (gärma epoxi) innan bottenfärgen ska på. Man kan även köpa en bit plast av nån sort men jag tror den springer iväg i pris ganska ordentligt jämfört med väv o polyester. M v h Janne
-
Ute behöver det vara massivt. Inne i båten använder man oftast marinplywood för skivor och massivt för lister och mindre bitar.
-
Plywwod generellt är en skiva som består av många lager som ligger omlott. När det blir utsatt för väta så tenderar det till att spricka och bli "frasigt" i kanterna. Dagens marinplywood är tillverkat av vattenfast lim och med div hjälpmedel kan man få det att hålla en livstid. T ex att efter tillverkning behandla hela skivan med 2-komp epoxi i många lager så att den blir hermetiskt tillsluten. Ovanpå epoxin kan man lägga 2-komp lack så att man får den finish man önskar. Men äkta trä, typ teak eller mahogny, blir normalt så mycket vackrare. Och de ädla träslagen klarar marin miljö så mycket bättre. Dock kostar massiv teak / mahogny betydligt mycket mer än marinplywood. Kolla in på http://calexicowood.se och bilda dig en uppfattning. Lycka till !!
- 4 svar
-
- 1
-
Man kan använda oxalsyra för att bleka de missfärgade delarna. Sen brukar man använda mahognybets innan man lägger fernissa.
-
Jag fick ett tips från en norsk kille som var på väg att "overhale" sin gamla TMD40B och började med att köra citronsyra baklänges genom kylsystemet. Han kopplade helt enkelt en dränpump via tjock slang till utloppet (Avgaskrök) och en likadan slang precis vid sjövattenpumpen, så att vätskan inte går igenom pumpen. Sen hade han en balja med varmvatten och citronsyra och så fick det cirkulera till dan efter. Vattnet innehöll både det ena och det andra. Jag säger inte att du spolar ut alla delar, men det kan vara ett enkelt sätt att se om du kan få ut de saknade impellerbitarna.
-
INTE slipa luckorna. Köp en 3-kantskrapa och använd värmepistol, då får du bort lack/fernissa. Sen slipa lätt för hand till att börja med. Använder du maskin kommer du garanterat att slipa igenom faneren. Händer ALLA. Sen kan man lägga epoxi i 3 lager (rolla) sen slipa lätt och sen spruta 2-komp lack/fernissa på det i 3 lager. Själv lägger jag gärna sista lagret med halvmatt fernissa.
-
Kan vara hubben som slirar i propellern. Markera propellerns läge mot hubben som sitter på propelleraxeln. Sen kör du en kurva och gasar ordentligt. Och så kollar du markeringarna igen. Har de flyttat på sig så är det propellern som slirar på hubben Då löser en ny propeller saken.
- 10 svar
-
- 1
-
Behöver du en motorbock på hjul, hör av dig via pm. Billig 😉