Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Jonnor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Jonnor

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Rengör ordentligt så att du får bort smörjan och ev smuts. Man brukar inte ska smörja startmotorer vad jag vet? Skulle det behövas smörjas så lär det vara med något närmast vatten i konsistens?
  2. Du har helt rätt enligt min erfarenhet. Får du låg nivå/tomt i kylsystemet har inte temperatursensorn som i regel sitter på hög punkt av förklarliga skäl, något att mäta förrän det kokar/blir skithett då den är avsedd att mäta temperatur på vätska. I ett slutet kylsystem får du bort ett hinder som kan ge luftfickor i kylsystemet om du tar bort termostaten. På ett öppet system blir det motverkad effekt gällande luft osv av att ta bort termostaten då det inte blir något motstånd som du beskriver. Termostat ska man i vilket fall ha men inte en trasig sådan är väl slutsatsen.
  3. Kolla även så att givare/spärr eller vad det är som gör att du inte kan starta när växel är i tror att växeln är i😁
  4. Kolla bränslepumpens membran, där kan bränslet ta en genväg rakt in i vevhuset om det är sprucket och det via vacuumslangen som driver pumpen😁.
  5. Lyssnade lite extra noga på den bifogade videon, tycker mig höra att tomgången sänks när du rycker tändkabeln. Ser packningsytorna ok ut när du släpper på limpan är det nog bara en ny packning mellan topp och limpa. Ramlar det bitar eller är sönderärjat där packningen ska täta behövs onekligen större ingrepp och då är ju även Gelis svar om skiljevägg och sjövatten högst relevant.
  6. En gissning från min sida för att tillägga utöver det som skrivits av Gelis och andra är att nån ventil till cylinder 4 är otät. Det tickande ljudet är trasig packning mellan avgasport och limpa med största sannolikhet som skrivits. Att packningen havererat skulle kunna bero på en trasig/otät avgasventil med ökad avgastemp samt låg komp som följd vilket går att koppla till den ojämna gången. Obs som sagt ett tillägg till övrigt goda teorier.
  7. Fick tag på en hel begagnad fjäder gratis av en lokal båtnörd (fjädern kostar ca 1100:- ny!!!!!) Nu går den ok utom på tomgång där den tjyvstannar ibland men det ska nog en förgasarjustering avhjälpa. Toppade 19knop nu med GPS vilket är bättre än någonsin! Jag tackar för all hjälp denna gång.
  8. Tack så mycket för hjälpen magis! Jag har justerat tändning osv efter denna manual utan resultat. Men hör och häpna! Upptäckte att den lilla "hylsan" med en skruv i som man justerar spjället vid full gas hade spruckit. Det har förmodligen hänt pga att fjädern som är inringad med blått på bifogad bild (som jag upptäckte skulle finnas i manualen) är borta och förmodligen orsakade en snärt som spräckte den, hylsan är ersatt(hylsan inringad med gult). Jag har provat att med fingret hålla tändplattan som fjädern skulle gjort hela registret och då går motorn bra! Jag hittar inte fjädern under kåpan däremot, så nu blir det att jaga rätt på en ny fjäder som nog kommer att lösa mitt problem.
  9. Hej Kolla silen i bränslepumpen till att börja med tänker jag. Kanske byta stift för säkerhets skull.
  10. Video på tändplattan som inte når fram till stoppet. 20210514_103615_001.mp4
  11. Ingen justering gjord än. Tack för info iallafall!
  12. Okej, jag kan inte se att några länkarmar skulle ha hamnat ur läge. Jag har inte lagt upp någon video, ska däremot fixa det och bilder.
  13. Du har ju tagit bort ev problem innan startmotorn som jag ser, utöver att kolla kablar hela vägen till batteri. Så det kanske är läge att öppna och titta i startmotorn efter oxid och slitna kol/byta startmotorn. Gällande jordfel så har jag varit med om att startmotorn helt enkelt sitter löst. I dessa fall har startmotorn varit jordad i motorn via jordfläta till chassi (var på lastbilar i dessa fall) och det kräver ju att den sitter ordentligt. Men jag har ingen aning om hur dessa är jordad. Går det så kan du ju köra kabel direkt till startmotorn.
  14. Hej Modellen har CDI:n under svänghjulet. Motorn misständer inte på land med spolmuff vad jag hör. När den är i vattnet kan den misstända vid alla varvtal men främst i mellanregistret. Problemet uppstod plötsligt. Den varvar inte ur, båten toppar 6knop mot 17knop innan felet, planar ej nu. Har jag motorkåpan avlyft kan jag dra i tändplattan (eller vad det är, vrider sig samband med att man gasar och spjället på förgasaren öppnas)Så varvar den betydligt mer och kan plana ut och gå rätt bra, tändplattan har ett stopp som den kan gå emot om man drar i den med fingret vid full gas men kommer aldrig i närheten av stoppet om jag inte drar i den. Felet är inte märkbart påverkat av kall/varm motor. Kan det vara att reedmembranet är dyngslut(ser ok ut)? Är det CDI-fel? Har hört nåt om låg och hög spole i tändplattan? Kan någon justering till tändningen ha släppt? Jag har: •Rengjort förgasaren. •Kollat sil och bränslepump. •Tömt tanken och bytt bränslet. •Bytt bränsleslang, anslutning och blåsa till tank. •Bytt stift. •Flyttat dödarknappen/kopplat bort dödmansgreppet från rorkulten.
×
×
  • Skapa nytt...