brunsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm brunsson
-
Placering
Fänrik
-
Precis, men det är nog för sent nu..
- 23 svar
-
- 1
-
Ni har så rätt! Förtydligat i mitt inlägg ovan. Sen ser vi det olika då jag menade på jämförelsen av båt vs båt som gjordes ovan. Tack för nyttig input!
-
Får ursäkta mig, trodde det var ett vedertaget begrepp i hela landet, men tänk nyrik person som vill visa det, (ref https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-ica-handlarnas-lyxliv-beter-sig-som-lottovinnare/) Nu ser jag inte vilken modell av D6 Polisen valt, men ponera 2 st D6 435 så är förbrukningen med max gas ca 162L/h, dvs 1/5 av en Anytec med ovan spec. redigerat ovan enligt kommentarer nedan.
-
Fast det där är ev D6 driven polisbåt för tjänstgöring i hela skärgården, gränsbevakning mm som är god för 45kn. Ursäktar om jag inte förstår poängen med ditt inlägg.. Fin är den dock, helt i min stil som delta-ägare ( 25fot, också med diesel, 30kn 0,8 i förbr)
-
Sjukt sexigt detta, i rådande klimatkris och what not ska dom tjockskalligaste börja kriga i hur många hästkrafter FABRIKSTILLVERKAD FÄRDIGMOTOR som går att hänga på en styrpulpet. Visst hade en blivit imponerad om du hade byggt motorerna själv, men detta är ju bara nyrik pengaonani för Ica-handlare..
-
Nu är åbäket åtgärdat, bågen provisoriskt fäst stabilt och säsongen kan fortsätta. Radarn gick mycket riktigt att öppna ovantill med 8 skruv, sedan koppla ur + och - samt en kontakt och trä ur genom skalet. Således allt komplett och helt för att sälja vidare. Tack för tipsen!
- 4 svar
-
- 1
-
Hej! har åkt på en ordentlig smäll varför targabågen har slagit av ett svetsat fäste och lossnat vid två andra på hytten. För att rädda säsongen vill jag plocka ned den 16år gamla radar och sökljus som sitter på och lägger onödig vikt på toppen av bågen men aldrig används. FRÅGA: Går det att klippa kabeln till radarn (i bild) utan att störa/förstöra? Får inte ut den ut själva radardisken frivilligt. Tacksam för input!
- 4 svar
-
- 1
-
Hej! har åkt på en ordentlig smäll varför targabågen har slagit av ett svetsat fäste och lossnat vid två andra. För att rädda säsongen vill jag plocka ned den 16år gamla radar som sitter på och lägger onödig vikt på toppen av bågen men aldrig används. FRÅGA: Går det att klippa kabeln (i bild) utan att störa/förstöra? Får inte ut den ut själva radardisken frivilligt. Tacksam för input!
-
Vill öka trygghetskänslan i min Delta 25 sc med d3 190 med barn som konstanta passagerare. sitter ingen släckning i motorrummet och kikar därför på alternativ, Blazecut tycks klockrent och därtill gas som ej behöver städas ut vid olycka. Frågan således till den allkunniga forumpubliken; nu eller bä?
-
Försöker få in svar på ovan tankar: Filter skall bytas, men hade hoppats vänta till säsongens slut. får bli första egna mek-erfarenheten! Turbon laddar upp till 1,4 men "landar" på 1,2 vid mitt nuvarande toppvarv, har läst att byta av luftfilter kan hjälpa men kanske ej aktuellt? Har tyvärr ingen propeller tillgänglig, blir att investera 5-10k på en beg uppsättning, finns om tur är på blocket. känns dock värt det som en "billig" lösning is sammanhanget. Till saken med vikt hör att allt som finns i båten kan lyftas av i en famn, några flytvästar, en resebarnvagn, ett bord och och påse verktyg. Så vikt av kylskåp, vatten, toa mm är en lyx vi en bär på. Botten var fin vid sjösättning men ska ta ett extra varv när vi ör på sandbotten och kan tvätta, alt köra en maskin-borstning som finns vi macken runt hörnet. kostar någon tusenlapp och bär väl ge önskad effekt?
-
Testkörde igår med urlastad båt, jag + sonen på 4 år i båten, 90kg totalt. Tank: 45% Topfart: 34,2 Varvtal: 3745 Turbo: 1,2 Bar Kylning: 81,6 gr (körning ca 10 min) Förbrukning: 43L/h Ska köra igenom en bottentvätt i veckan som kommer. Motorn låter bra, vibrerar ej överdrivet eller ger rök/läcker något märkbart. Någon som har kommentar på ovan siffror att jämföra med andra Delta som hävdar +5-6 i toppfart och en marschfart som ligger 3-5 knop över med 30% lägre förbrukning. Är det verkligen inte läge att testa en uppsättning F5 propeller mot dom F7 jag har idag?
-
Det är den jag tänkt som referens, samt den som ligger på blocket, han hävdar 0,7 vid 35kn. Vilket för mig blir skillnad på -7kn och +0,1-0,2 förbr. ang turbon antar jag att det finns siffror i instruktionsboken? skall göra en testkörning enligt ovan tips, men har varken vattentank eller förbrukningsbatterier eller kylskåp. ett ankare och bordet är det enda lösa förutom flytvästar osv.
-
Tack igen för utförligt svar! Får luska på turbon och annat. Den ser (enligt mina novisa ögon) Tempen stämmer och enl handlaren allt annat när dom gick igenom och testade - men såklart ingen garanti. Annars är det alltså f5/f6 jag skall byta med mig till för högre varv, tur att det verkar finns ett par begagnade ute😅
-
Då har jag helt missförstått propellerlogiken, trodde större propp/annan stigning lät motorn varva ut?. Tack för svar. Motorn ger inga felkoder i EVC och inget konstigt i temp, rök eller liknande. startar direkt och har hittills (15h körning i år) inte ställt till något annat än lite olja/diesel i kölsvinet som efter upptorkning inte återkommit nämnvärt. Får väl försöka boka en genomgång med tekniker, med lite tur innan december då...
-
Hej. Har idag som rubriken lyder en delta 25sc med D3 -190 från 2008, med 300h. DPS + F7 prop Enligt allt jag kunnat läsa till mig (test samt annonser) så bör jag få ut ca 40kn vid 4000rpm och förbrukning på 0,7 (annons ute nu på blocket hävdar 35knop 0,7 förbr) Idag ser det ut som följande: 0,9 förbr vid 28kn vid 3200 som mest ekonomiskt. topp 36,5kn och max 3700-3750rpm. Så frågan lyder: Är det propellerbyte som är aktuellt, i så fall en F9 för att göra större skillnad? Har båten för dagsutflykter samt pendla till landet ca 35dist enkel väg, så hastighet och låg förbrukning är viktigare än ork vid hög belastning. Tackar dom allvetande båtgudarna på förhand för svar!