Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Boanjohan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 035
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    21

Boanjohan senast vann den dag 27 November 2024

Boanjohan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

590 Expert

Om Boanjohan

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är skillnad på att äga och besitta. Du kan äga utan att besitta t.ex. en bil. Det är att du både äger och besitter som du måste bevisa för kronofogden om de tar din bil du vid ett visst ögonblick lånat ut ill en polare som har utmätning hos kronofogden. Du måste alltså kunna bevisa att det bara var en engångshändelse som polarn använde din bil.
  2. Naven är nog minsta problemen, där finns ju en hel del fett och kommer ta några år innan man märker att de tar stryk och behöver bytas. Att skölja naven med sötvatten kommer varken göra till eller från eftersom det är vattnet som trängt in som gör skadan och det vattnet sköljs inte bort genom en avspolning som bara sköljer utsidan. Doppar man naven kommer så småningom få problem, men å andra sidan är det inget jättejobb att fixa om man är lite händig (i alla fall inte på den trailer jag brukade låna och som varje år först krävde lite kärlek). Bromsarna (om man har bromsad trailer) kommer nästan garanterat behöva meckas med varje år då de kommer rosta fast.....och det med erfarenheter från ostkusten. Hur de kommer må i riktigt saltvatten på västkusten kan jag bara gissa. Bättre då satsa på obromsad EU-trailer.......eller inte doppa naven/bromsarna om det är möjligt.
  3. Ja, men det kunde hon tydligen inte. Om jag minns rätt hade hon presenterat registreringsbevis och kontoutdrag på att hon tankat regelbundet. Men det accepterades inte som bevis på att hon var den som faktiskt normalt använde bilen. Dvs det räckte inte som bevis på att hon inte tillhandahöll bil+soppa till en vän i knipa. Om hon bara lånat ut bilen tillfälligt borde det inte varit svårt att påvisa ett körmönster och knyta det till tankning, parkeringar, inköp på mackar etc + vittnen i tillägg. Men det är ju såklart bara spekulationer att det borde räcka.
  4. Att någon annan är ägare är inget hinder för utmätning. Det är brukandet som är avgörande. Du måste kunna visa på att du förutom att vara ägare också de facto är den som normalt också är brukare.
  5. Har bara sjösatt V-bottnade båtar (ca 5 m långa) och relativt flatbottnade båtar (Grisslan 6m lång) med utombordare. Vi har aldrig backat längre än till vattnet når underkant navet och det har aldrig varig några problem oavsett långgrunda ramper eller brantare ramper. Rampa snipa har jag ingen erfarenhet av, men gissar snipor kräver lite djupare vatten och att man därför måste bscka så pass långt ut att msn dränker naven. Men det är som sagt bara spekulation.
  6. Kul projekt🙂 Den båttypen verkar vara poppis att bygga om till kastdäck mm, har sett några liknande projekt på youtube. Många öser på med 45×45 reglar och tjock plywood på det, vilket jag alltid undrat hur klokt det är då det bygger mycket vikt. Du verkar betydligg mer medveten om vikten och ditt projekt ser bra ut. Tror du kommer få ett fint slutresultat😀 Önskar dig gott skitfiske och skitbygge.
  7. Beskrev en tänkbar metod för just detta i en tråd för några år sedan, se länk nedanför. För 20 år sedan hade jag en likadan Grisslan där jag reparerade en bit av relingen där just " flänsen" skavts bort. På min var det typ 20 cm och jag lagade på ungefär samma metod som jag beskriver i länken, dock med skillnaden att jag som ny fläns använde en T-profil i aluminium som jag stack in från insidan. Så jag lade mycket glasfiberspackel på insidan och tryckte dit profilen så profilens liv stack ut på utsidan och blev den nya relingsflänsen, sedan plastade över insidan med 2-3 glasfibermattor. Det var relativt tunn aluminium men eftersom det bara var en kort sträcka så fungersde det bra som stöd för relingslisten. För längre partier är det nog lämpligare att få rätt tjocklek på relingsflänsen.
  8. Ja det är väl rätt knepigt och inget man vill göra ensam. Vad var det för skivor du använde till isolering?
  9. Gissar att det finns många bra exempel när denna regel/rättighet för kronofogden är vettig och bra, även om det är svårt att se det när sånna här situationer med "oskyldiga" Svenssons uppstår. Men jag håller med, galet att man riskerar förlora en bil/båt för att man en enskild gång lånar ut den till en kompis.
  10. Kan bli ett roligt mål för kommande sommar/sommrar att varje eller varannan dag beta av en ö/sträcka😀
  11. Det beror väl kanske på vilka egenskaper du vill ha. Mitt intryck är att plattor/telefoner som säljs som "outdoor" eller liknande ofta är mer lågbudget under skalet, dvs sämre prestanda. Så därav hade jag själv nog valt ett bra fodral istället. Dock ingen expert på detta.
  12. Instämmer, även om "returer" på billiga saker fungerar relativt bra......eller vad man nu ska kalla det för. Köpte en sak till bilen från Wish. Den beskrevs som "genuine suede" och såg enligt bild ut att kunna vara något mocka liknande, även om jag förstod att det med 100% säkerhet är fuskmocka. Varan kommer så småningom och visar sig vara silikon (eller snarlikt material) med fina gjutna sömmar. Blev faktiskt uppriktigt förvånad, fusk mocka hade jag förväntat mig....men detta var ju rätt långt ifrån det. Steg 1. Skickar klagomål med förvald kategorisering "vara ej som beskriven" med foto och fötklaring att detta är gjuten pladt och inte "genuine suede". Svaret blir "ej giltigt skäl"! Steg 2. Väljer alternativet att vara oenig med avslaget och skickar in bättre bild på gjutskägg, fotm märken etc och mskro närbilder på gjutna sömmar. Svaret blir igen "ej giltigt skäl". Blir sur, men det handlar dock bara om typ 50kr så orkar man bry sig? Steg 3. Lite i protest och för att jävlas med AI som sannolikt är det enda som hanterar detta ärende så väljer jag åter alternativet att vara oenig och skickar en bild på bänkskivan i köket och skriver ett x i kommentarsfältet. Svaret blir att min klagan är beviljad och att pengarna ska betalas tillbaka😂 Typ tre dagar senare är mina ca 50 kr på kontot och min mocka grej i silikon ville de som vanligt inte ha tillbaka. Rätt intressant hur dagens automatiserade köpsajter fungerar!
  13. Epoxy ska fungera på cellplast. Enda nackdelen är att det är jäkligt dyrt jämfört med polyester.
  14. Och jag tror att angivet åtdrsgningsmoment på 45Nm egentligen är brytmoment, dvs när de går av. När jag letade glödstift förra vintern så har jag för mig att angivet åtdragningdmoment från tillverkare är typ 12-15 Nm och brytmomentv45 Nm (gäller de flesta glödstift) Så varning för möjlig alvarlig felskrivning!
  15. Hmmm, skumt. Nu bli det liten sidodiskussion, men om kontrollmotståndet är samma som glödstiftsmotstånd så måste de ha skrivit fel (har samma bok) och tittar man på sidn 2 är nog förklaringen att de förväxlat MD32 och MD21, för det som benämns glödstiftsmotstånd är nummer 45 och är på MD21 placerat BB ovan startmotor som framgår av skissen sid 2 (och dom det är i verkligheten också). Medan det på MD32 är markerat på SB ovan generator.
×
×
  • Skapa nytt...