-
Innehålls Antal
1 040 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
21
Boanjohan senast vann den dag 27 November 2024
Boanjohan hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
591 ExpertOm Boanjohan
-
Placering
Vice Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Wow, förstår det varit ett helvetes jobb, men vad fint det blev😀 Antar det känns som en helt ny båt nu. Starkt jobbat av er💪
- 6 svar
-
- 1
-
-
Det första spontana som dök upp i mitt huvud är Tollare, vet inte varför men tycker designen är i linje med deras "formspråk". Relativt liten tillverkare som inte längre finns. Tyvärr har de gjort många olika modeller (tror mycket halvfabrikat eller liknande) och det verkar tyvärr bara gå att hitta bilder på några enstsaka större modeller. Så min gissning är inget jag lyckats googla fram stöd för. Hoppas du får svar från någon dom med säkerhet kan peka ut modell och tillverkare.
-
Det är väl ett polyuretanskum man vill ha som distans, som tål styren och som man därför kan använda tillsammans med polyester. Förut hade jag en bekant som på Blocket köpte ett gäng begagnade isoleringspaneler till vrakpris som var av polyuretan som använts till kylrum. De använde han som distans vid bygge av husbåt. Så om man har tid och ork kan det gå att hitta billigare alternativ till att köp nya distansmaterial från båtbutiken. Markisolering från bygghandeln funkar tyvärr inte med polyester.
-
Jag har inte superstor erfarenhet i detta, men jag tror inte det blir så våldsamt stor skillnad i plastning. Det är egentligen inte särskilt tjocka laminat du behöver med ett lite tjockare distansmsterial. Oavsett distansmaterial (plywood, balsa eller skum) så brukar vi amatörer ta i med rejäla marginaler i plastningen och de som köf med plywood som distans plastar nog lika tjockt som de som använder skum (typ divinycell). Köp en bit distans i lämpligt skummaterial och plasta några provpaneler (i lämplig storlek) med några olika lager matta och se vilket som känns bäst. Går säkert att googla också, men roligare pröva själv🙂
-
Det beror väl lite på vad du ska göra. Divinycell är ju väldigt lätt, så om låg vikt är prioriterat så är det ett bra alternativ, men det är ett "lyx" material som är väldigt dyrt. Balsa har alltid varit flitigt använt och är också låg vikt och relativt billigt, men har nackdelen att suga vatten om man får genomgående skada på laminatet. Plywood funkar också fint som distans. Det är nog det billigaste, men blir såklart också tyngre. Det har ju en fin styrka från början, så laminatet man lägger på behöver dock inte vara så tjockt.
-
Det är skillnad på att äga och besitta. Du kan äga utan att besitta t.ex. en bil. Det är att du både äger och besitter som du måste bevisa för kronofogden om de tar din bil du vid ett visst ögonblick lånat ut ill en polare som har utmätning hos kronofogden. Du måste alltså kunna bevisa att det bara var en engångshändelse som polarn använde din bil.
-
Naven är nog minsta problemen, där finns ju en hel del fett och kommer ta några år innan man märker att de tar stryk och behöver bytas. Att skölja naven med sötvatten kommer varken göra till eller från eftersom det är vattnet som trängt in som gör skadan och det vattnet sköljs inte bort genom en avspolning som bara sköljer utsidan. Doppar man naven kommer så småningom få problem, men å andra sidan är det inget jättejobb att fixa om man är lite händig (i alla fall inte på den trailer jag brukade låna och som varje år först krävde lite kärlek). Bromsarna (om man har bromsad trailer) kommer nästan garanterat behöva meckas med varje år då de kommer rosta fast.....och det med erfarenheter från ostkusten. Hur de kommer må i riktigt saltvatten på västkusten kan jag bara gissa. Bättre då satsa på obromsad EU-trailer.......eller inte doppa naven/bromsarna om det är möjligt.
- 14 svar
-
- 1
-
-
Ja, men det kunde hon tydligen inte. Om jag minns rätt hade hon presenterat registreringsbevis och kontoutdrag på att hon tankat regelbundet. Men det accepterades inte som bevis på att hon var den som faktiskt normalt använde bilen. Dvs det räckte inte som bevis på att hon inte tillhandahöll bil+soppa till en vän i knipa. Om hon bara lånat ut bilen tillfälligt borde det inte varit svårt att påvisa ett körmönster och knyta det till tankning, parkeringar, inköp på mackar etc + vittnen i tillägg. Men det är ju såklart bara spekulationer att det borde räcka.
-
Att någon annan är ägare är inget hinder för utmätning. Det är brukandet som är avgörande. Du måste kunna visa på att du förutom att vara ägare också de facto är den som normalt också är brukare.
- 38 svar
-
- 1
-
-
Har bara sjösatt V-bottnade båtar (ca 5 m långa) och relativt flatbottnade båtar (Grisslan 6m lång) med utombordare. Vi har aldrig backat längre än till vattnet når underkant navet och det har aldrig varig några problem oavsett långgrunda ramper eller brantare ramper. Rampa snipa har jag ingen erfarenhet av, men gissar snipor kräver lite djupare vatten och att man därför måste bscka så pass långt ut att msn dränker naven. Men det är som sagt bara spekulation.
- 14 svar
-
- 2
-
-
Kul projekt🙂 Den båttypen verkar vara poppis att bygga om till kastdäck mm, har sett några liknande projekt på youtube. Många öser på med 45×45 reglar och tjock plywood på det, vilket jag alltid undrat hur klokt det är då det bygger mycket vikt. Du verkar betydligg mer medveten om vikten och ditt projekt ser bra ut. Tror du kommer få ett fint slutresultat😀 Önskar dig gott skitfiske och skitbygge.
- 17 svar
-
- 1
-
-
Beskrev en tänkbar metod för just detta i en tråd för några år sedan, se länk nedanför. För 20 år sedan hade jag en likadan Grisslan där jag reparerade en bit av relingen där just " flänsen" skavts bort. På min var det typ 20 cm och jag lagade på ungefär samma metod som jag beskriver i länken, dock med skillnaden att jag som ny fläns använde en T-profil i aluminium som jag stack in från insidan. Så jag lade mycket glasfiberspackel på insidan och tryckte dit profilen så profilens liv stack ut på utsidan och blev den nya relingsflänsen, sedan plastade över insidan med 2-3 glasfibermattor. Det var relativt tunn aluminium men eftersom det bara var en kort sträcka så fungersde det bra som stöd för relingslisten. För längre partier är det nog lämpligare att få rätt tjocklek på relingsflänsen.
-
Ja det är väl rätt knepigt och inget man vill göra ensam. Vad var det för skivor du använde till isolering?
-
Gissar att det finns många bra exempel när denna regel/rättighet för kronofogden är vettig och bra, även om det är svårt att se det när sånna här situationer med "oskyldiga" Svenssons uppstår. Men jag håller med, galet att man riskerar förlora en bil/båt för att man en enskild gång lånar ut den till en kompis.
-
Kan bli ett roligt mål för kommande sommar/sommrar att varje eller varannan dag beta av en ö/sträcka😀